انتقاد وزیر اقتصاد از تغییر پیاپی بخشنامه بازگشت ارز صادراتی

دوشنبه ، ۱۲ آذر ۱۳۹۷-۱۹:۲۸
Cinque Terre



به گزارش ایرنا، هفتاد و نهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی عصر دوشنبه با حضور فعالان بخش خصوصی و وزیران صنعت، معدن و تجارت و اموراقتصادی و دارایی و همچنین رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در محل اتاق برگزار شد.
در این نشست، «محمدرضا پورابراهیمی» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نارضایتی صادرکنندگان درباره آخرین بخشنامه بازگشت ارز حاصل از صادرات خبر داد و بازنگری در آن را خواستار شد.
وزیر اموراقتصادی و دارایی بر لزوم ثبات مقررات تاکید کرد و گفت: با تغییر مکرر بخشنامه ها دیگر کسی برای آنها اهمیتی قایل نمی شود.
با این همه، «فرهاد دژپسند» تاکید کرد «اگر ضرورت تغییرات بسیار عمیق و جدی است می توان پیشنهادها را جمع بندی و به دبیرخانه ارایه کرد».
وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت سعی می کند نظر بخش خصوصی را داشته باشد که با وجود جمع بندی نهایی در ارتباط با این بخشنامه قرار شد جلسه خاصی با بخش خصوصی در این ارتباط گذاشته شود.

** ضرورت کاهش قیمت مواد اولیه
نایب اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران در این نشست با ارایه گزارشی درباره وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی گفت: برای رقابت پذیر کردن صنایع پایین دستی و کاهش دادن قیمت تمام شده تولیدات، فشار باید روی کاهش قیمت مواد اولیه وارد شود.
«پدرام سلطانی» افزود: به ازای هر یک میلیون تن تولید در صنایع بالادستی، باید 940 هزار دلار سرمایه گذاری می شود تا یک شغل به وجود آید؛ در حالی که در صنایع مکمل برای یک میلیون تن تولید، می توان تا 200 هزار اشتغال ایجاد کرد و هزینه ایجاد هر شغل فقط 21 هزار دلار است.
وی ادامه داد: زمانی که واحدهای پتروشیمی به بهره برداری رسیدند صنایع پایین دستی هنوز وجود نداشت؛ بنابراین صادرات زیادی شد و بسیاری از آنها معافیت مالیاتی داشتند تا نیاز بازار به صنایع داخلی تامین شود.


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

در حال بارگذاری