زنگنه برای شرکت در نشست اوپک راهی وین شد

چهارشنبه ، ۱۴ آذر ۱۳۹۷-۱۷:۳۱
Cinque Terre


به گزارش ایرنا، یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اوپک پنجشنبه (پانزدهم آذرماه) در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار می‌شود.
به نوشته تارنمای وزارت نفت، کاهش تولید حداقل یک میلیون بشکه‌ای نفت، موضوعی است که برخی اعضای این سازمان در این جلسه آن را پیگیری می‌کنند.
پیش از این، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست سی ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) تصمیم گرفتند میزان تولید خود را یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند و به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند.
10 روز پس از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک در وین گرد هم آمدند و بر سر کاهش حدود 600 هزار بشکه‌ای از سوی 10 کشور غیر عضو اوپک نیز توافق کردند که در این میان می‎توان به تعهد کاهش روزانه 300 هزار بشکه‌ای روسیه اشاره کرد.
توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک از ژانویه 2017 اجرایی و سپس در نشست‌های بعدی (172 تا 174) تا پایان سال 2018 تمدید شد.
در نشست یکصد و هفتاد و چهارم، با توجه به اینکه میزان پایبندی برخی کشورها از 100 درصد فراتر رفت، اعضا اجماع کردند این میزان را به 100 درصد برسانند.
در بیانیه آن نشست آمد: «با توجه به این که اعضای اوپک بیش از سطح مورد نیاز نسبت به میزان کاهش تعهد شده پایبندی داشته‌اند و مازاد پایبندی در ماه مه به 152 درصد رسیده است، اجلاس یکصد و هفتاد و چهارم اوپک تصمیم گرفت کشورهای عضو این سازمان تلاش خود را برای رسیدن به سقف پایبندی 100 درصد برای 12 عضو از یکم ژوئیه تا پایان دوره قطعنامه یادشده به کار گیرند و کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک، تولید را رصد کند و به رئیس کنفرانس گزارش کند.»
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از نشست یکصد و هفتاد و چهارم اوپک در چند نامه به دبیرکل و رئیس دوره‌ای اوپک نسبت به برداشت اشتباه از بیانیه اوپک تذکر داده و تاکید کرد تصمیم این نشست، مجوزی برای افزایش و بازتوزیع تولید نیست.
زنگنه پانزدهم آبا‌‌ن‌ماه در نامه‌ای به «محمد سانوسی بارکیندو» دبیرکل اوپک، اعلام کرد: متاسفانه در ماه‌های گذشته عملکرد کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک- غیر اوپک (JMMC) و کمیته فنی مشترک (JTC) بر مبنای تفسیر غلط از تصمیم‌های کنفرانس اوپک بوده است.
وی درخواست کرد موضوع تهیه و تدوین شرح وظایف و اختیارات برای این کمیته ها شامل عضویت، ماموریت، ریاست، مسئولیت‌ها و اختیارات به عنوان یک بند جداگانه در دستور کار نشست یکصد و هفتاد و پنجم وزیران نفت و انرژی اوپک (ششم دسامبر 2018 میلادی) قرار گیرد.
«حسین کاظم‌پور اردبیلی»‌ نماینده ایران در هیات عامل اوپک، دیروز (سه شنبه) درباره نشست آتی گفت: این نشست با مسائل متعددی که در انتهای سال میلادی با آن روبرو شده‌ایم، همزمان شده است که از جمله می‌توان به خروج غیرمترقبه قطر از اوپک اشاره کرد.
وی افزود: در واقع این کشور (قطر) مانند برخی اعضا از یکه‌تازی و بدون تعهد بودن «کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک - غیر اوپک» (JMMC) ناراحت است، زیرا آنها موظف بودند هر نوع تغییر در تولید را با اطلاع و اجماع اعضای اوپک و احتمالا با هماهنگی میان اعضای غیراوپک اعمال کنند.
نماینده ایران در هیات عامل اوپک گفت: در ماه‌های گذشته بویژه از ماه مه (اردیبهشت- خرداد)، «کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک - غیر اوپک» با افزایش تولید برخی کشورها که توان تولید نفت بیشتری داشتند موافقت کرده است.
وی تاکید کرد این مساله بدون اینکه موافقت سایر اعضای اوپک جلب شود صورت گرفت و سبب بروز اعتراض‌هایی شد و حتی دفتر حقوقی اوپک اعلام کرد این اقدام‌ها نقض قطعنامه‌های قبلی اوپک است؛ با این حال این روند (افزایش تولید) به دلیل انگیزه‌های سیاسی، انگیزه‌های اقتصادی و کسب سهم بیشتر از بازار ادامه یافت.



افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

در حال بارگذاری