آمریکا به شرکت‌ها درباره استفاده از «اینستکس» هشدار داد

شنبه ، ۲۰ بهمن ۱۳۹۷-۱۲:۳۸
Cinque Terre

یک مقام آمریکایی به شرکت‌ها درباره استفاده از ساز و کار تازه ثبت‌شده اروپا برای تجارت با ایران هشدار داد. 

«گوردون ساندلند»، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا گفت: «کسانی که از این ساز و کار (اینستکس) برای مبادله هر چیزی غیر از اقلام انسانی استفاده کنند، توسط آمریکا تحریم خواهند شد.»

وی افزود: «ما آنها را پیدا کرده و تحریم می‌کنیم و آنها نخواهند توانست با ایالات متحده تجارت کنند.»

این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرده تهدید آمریکا به اقدام به معنی آن است که کانال ویژه اروپا «وجود خواهد داشت، اما از آن استفاده‌های ناچیزی خواهد شد.»

وزرای خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس ۱۱ بهمن‌ماه رسماً ثبت یک کانال ویژه برای تسهیل تجارت با ایران را اعلام کردند. این کانال با نام «ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری» (اینستکس)» در فرانسه ثبت شده و یک بانکدار آلمانی به نام «پر فیشر» ریاست آن را بر عهده گرفته است. در این کنسرسیوم مالی و حقوقی، انگلیس هم سهامدار است.

روی کاغذ، قرار است این ساز و کار که دو شعبه اروپایی و ایرانی دارد، حساب شرکت‌های بدهکار و بستانکار در دو طرف را تسویه کند، به این صورت که به عنوان نمونه یک شرکت اروپایی بدهکار به ایران، بدهی خود را به INSTEX پرداخت می‌کند و INSTEX هم به نمایندگی از ایران این پول را در قالب انتقال وجه یا تخصیص اعتبار، به شرکت‌هایی منتقل می‌کند که به ایران کالا صادر کرده و طلبکار هستند.

اردیبهشت ماه امسال، همزمان با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایده راه‌اندازی یک کانال مالی ویژه برای تسهیل تجارت شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی با ایران، مطرح شد. از آن زمان، اروپا هر بار ثبت این ساز و کار را به بهانه‌های گوناگون به تعویق انداخت.

هفته گذشته «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با تأیید نهایی شدن این ساز و کار، گفت هدف از این کانال این است که ادامه تجارت در زمینه‌هایی که توسط آمریکا «تحریم نشده‌اند» تضمین شود. بر اساس گزارش‌های آلمانی، این ساز و کار در ابتدا فقط اقلام انسانی (دارو و مواد غذایی) را پوشش می‌دهد، اما ممکن است در آینده دامنه دربرگیری آن افزایش یابد.

سید «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران امروز در واکنش به این گزارش‌ها گفت: «اینکه در برخی جاها گفته شده کالاهای غیرتحریمی یا مواد غذایی و ...، ممکن است شروع کار با این کالاها باشد تا یک الگویی برای پرداخت و دریافت شکل بگیرد، ولی اصولا سازوکار برای کالاهای تحریمی مفید خواهد بود و هدف تشکیل این سازوکار هم برای کالاهای تحریمی است و امیدواریم به آن نقطه برسیم.»/فارس


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

در حال بارگذاری