نماینده مجلس: با واقعی کردن قیمت بنزین می‌توان حقوق کارمندان را سه برابر کرد

یکشنبه ، ۲۸ بهمن ۱۳۹۷-۰۰:۰۰
Cinque Terre

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به یارانه پرداختی دولت بابت هر لیتر بنزین گفت که در صورت واقعی کردن قیمت بنزین می‌توان حقوق کارمندان را سه برابر کرد.

به گزارش ایسنا، محمد حسن نژاد در جلسه‌ علنی بعد از ظهر امروز شنبه و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ ضمن قدردانی از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، و تسلیت به خانواده شهدای پاسدار عملیات تروریستی اخیر گفت: آنچه دولت به عنوان بودجه تقدیم مجلس کرده بودجه است یا برگه تسهیم درآمدها؟ بودجه باید یک بیستم سند چشم انداز و یک پنجم قانون برنامه باشد. اما در کجای این بودجه نوشته که می‌خواهد قسمتی از سند چشم انداز را محقق کند. اقتصاد مقاومتی کجای آن دیده شده و عدم وابستگی به نفت در کجای بودجه آمده است؟

وی با تاکید بر این که دخل و خرج بودجه باید شفاف باشد، اضافه کرد: مبلغ بودجه یک میلیون و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که یک میلیون و ۲۶۰ هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های دولتی و ۴۴۰ هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه عمومی است و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان هم یارانه‌ پنهانی است. این در حالی است که ۲۵ درصد بودجه در مجلس بررسی می‌شود و ۷۵ درصد بودجه را نمی‌دانیم چیست؟

حسن نژاد ادامه داد: کل بودجه کشور روی یک و نیم میلیون بشکه بسته می‌شود و بودجه مناطق محروم بودجه‌ عمرانی، سهم صندوق توسعه ملی و سهم شرکت نفت از این محل پیش بینی شده. در مقابل دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت به پالایشگاه‌ها می‌دهیم که خبر نداریم چه می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حاکمیت کارگزار ملت است، اضافه کرد: رابطه بودجه الان به این شکل است که مردم دو میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به ما پول می‌دهند تا ۶۲ هزار میلیارد تومان برایشان کار عمرانی کنیم.

وی با اشاره به تاکید رهبری برای بازنگری ساختاری در بودجه اضافه کرد: ما می‌توانیم یک دوازدهم بودجه را تصویب کنیم تا لایحه بودجه به صورت شفاف نوشته و تقدیم مجلس شود. در حال حاضر قیمت بنزین هزار تومان است و اما بهای تمام شده برای دولت ۶ هزار تومان است. با این حساب دولت بابت هر لیتر بنزین ۵ هزار تومان یارانه به کسانی می‌دهد که ماشین دارند. سوبسید بنزین در سال هم ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. اما اگر قیمت بنزین را واقعی کنیم حقوق کارمندان را می‌توان سه برابر و بودجه عمرانی را می‌توان چهار برابر کرد.

حسن نژاد با اشاره به رقم ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان خاطرنشان کرد: این رقم معادل سالانه ۱۱ میلیون تومان برای هر ایرانی است. در بودجه سال آینده عنوان شده که ۱۴ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد. اما سوال این است که تا حالا این پول چه شده است و تورم کالاهای اساسی ۴۸ درصد بوده و این یعنی دلاری که ما بابت کالاهای اساسی دادیم به جیب مردم نرفته بلکه به جیب دلالان رفته. که عین رانت، فساد و خلاف قانون است.

وی با اشاره به پیش بینی نرخ ارز شناور مدیریت شده در برنامه‌ ششم تصریح کرد: چرا خلاف قانون، نرخ ثابت برای دلار پیش بینی شده است. ما کارفرمای کارمند هستیم و باید قدرت خرید آنها را حفظ کنیم. نرخ تورم ۵۰ درصد است آن وقت حقوق کارمندان ۲۰ درصد افزایش یافته این یعنی ۳۰ درصد از جیب آنها کم می‌شود. می‌گویند اگر حقوق‌ها را اضافه کنیم تورم ایجاد می‌شود. اما مبلغ نقدینگی یک میلیون و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد رابطه‌ای بین حقوق کارمندان و تورم نیست. ضمناً وقتی ما لیاقت نداریم تورم را کنترل کنیم آیا کارگر و کارمند باید هزینه بدهند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: اگر پول نیست برای من حسن نژاد و شمای نوبخت هم نباید ماهی ۱۰ میلیون تومان حقوق باشد. اگر پولی نیست هیچ کس نخورد و اگر هست همه دور هم بخورند.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها سه برابر شده است، اضافه کرد: آنچه ما نوشتیم بودجه نیست ما به مردم یارانه ۴۵ هزار تومانی می‌دهیم و به آنها سرکوفت می‌زنیم در حالی که کل یارانه به اندازه‌ رانت وارد کننده گوشت و سلطان سکه نیست.

این نماینده مجلس در پایان از نمایندگان خواست کلیات بودجه را رد کنند و بودجه دو دوازدهم را برای دو ماه اول سال آینده تصویب کنند تا لایحه بودجه به شکل شفاف نوشته شود.

انتهای پیام


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

در حال بارگذاری