سود تولیدکنندگان طلا با نوسان های ارز کاهش یافته است

پنجشنبه ، ۲ اسفند ۱۳۹۷-۱۷:۲۳
Cinque Terre

 

به گزارش ایرنا، «سید حجت شفائی» روز پنجشنبه در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین المللی طلا، نقره، جواهر و صنایع وابسته در نمایشگاه بین المللی تهران در جمع خبرنگاران، گفت: ساخت هر یک کیلوگرم طلا برای دو نفر شغل مستقیم ایجاد می کند.
وی با اشاره به ظرفیت های مناسب صنعت طلا و جواهر و ارزش افزوده بالای آن افزود: ایران جزو هفت کشور صنعتی طلا و جواهر در دنیاست و جزو 10 کشور نخست مصرف کننده طلا قرار دارد.
این مقام صنفی گفت: از 31 استان کشور 30 استان معادن سنگ های قیمتی دارد، در 21 استان کشور طلا کشف شده و 15 معدن طلا کشف شده در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها سه معدن فعال است.
وی افزود: با حمایت دولت از این هنر صنعت و حذف قوانین مزاحم و مخل می توانیم صادرات مناسبی در حوزه طلا، جواهر و نقره داشته باشیم.
شفائی یکی از این قوانین مزاحم را ارزش افزوده شمش بیان کرد و گفت: به تازگی هیات وزیران در مصوبه ای اعلام کرد که ورود شمش به کشور بدون ارزش افزوده انجام شود البته این مصوبه نقایصی دارد از جمله اینکه اگر از درب گمرک شمش وارد شود، بدون ارزش افزوده است اما اگر هر معامله ای با آن انجام شود باید ارزش افزوده به آن تعلق گیرد.
وی اظهارداشت: ارزش افزوده به جای آنکه از اصل طلا گرفته شود باید از اجرت گرفته شود و از ساخت و ارزش شمش باید مالیات برارزش افزوده اخذ شود.
این مقام صنفی افزود: همچنین با سازمان های دخیل مانند گمرک و بانک مرکزی برای شمش معوض مشکل هایی وجود دارد.
وی پیشنهاد کرد که صندوقی در گمرک وجود داشته باشد تا مردم طلا و اماناتی را که وارد و صادر می کنند در این صندوق قرار دهند.
شفائی گفت: اکنون شمش یا طلا در امانتداری گمرک باقی می ماند تا استاندارد آن تعیین شود و این وضع هزینه بالایی برای فعالین در این عرصه دارد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر درخصوص مشکلات صادرات، گفت: فعالان در این عرصه از بانک مرکزی مجوز لازم را اخذ می کنیم اما گمرک فک پلمپ کرده و کار را ناقص می کند، درحالی که کشورهای سفارش دهنده به تعداد سفارش می دهند و بسته ای که ما صادر می کنیم ناقص است.
وی ادامه داد: درخواست ما این است که نمونه برداری در محل تولید انجام شود پس از بسته بندی و پلمپ برای صادرات داده شود.
شفائی افزود: از سوی دیگر چهار درصد مالیات بر عملکرد به صادرات تعلق می گیرد که قدرت رقابت پذیری ما را برای صادرات کاهش می دهد.
وی با بیان اینکه بخشی از مواد مورد نیاز تولید در این صنعت وارداتی است، گفت: تجهیزات مورد نیاز ما وارداتی است و نمی توانیم با هند، ترکیه و سایر کشورها رقابت داشته باشیم و باید تصمیم هایی گرفته شود که صادرات را تسهیل کند.
این مقام صنفی میزان صادرات طلا و جواهر از ایران را ناچیز اعلام کرد و افزود: سهم ما از تجارت طلا در دنیا دوهزارم درصد است درحالی که می توان 450 میلیون دلار صادرات کشورهای منطقه را به دست آورد.
شفائی گفت: ایران تحت تحریم طلا است و با پاسپورت ایرانی نمی توان طلا خریداری کرد و این وضعی است که متوجه حال صنعت طلا و جواهر کشور در سال 97 شده است.
وی گفت: حدود 15 هزار واحد طلاسازی در کشور وجود دارد که 10 هزار واحد آن توسط اداره استاندارد شناسایی شده است و کد شناسایی دارد اما به دلیل تحریم های خارجی و داخلی مشکل هایی برای این تولیدکنندگان به وجود آمده است.
این مقام صنفی گفت: در ابتدای سال بانک مرکزی به بهانه تحریم سکه را پیش فروش کرد و این موضوع موجب شد تا نقدینگی از دست مردم خارج شود و ذائقه مردم نیز تغییر کند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرگفت: اقدام های بانک مرکزی موجب شد تا صنعت طلا و جواهر رو به تعطیلی برود و 90 درصد از اجناسی که در فروشگاه های طلافروشی وجود دارد، تولید سال 95 و 96 است.
وی اظهار کرد: اگر قرار است هر سیاستگذاری برای هر بخش از اقتصاد انجام شود باید از دست اندرکاران آن بخش مشورت گرفته شود چون این تصمیم سازی ها می تواند بر حیات اقتصادی آنها تاثیر منفی داشته باشد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر گفت: هند سالانه 500 تن طلا تولید می کند و کشوری مانند عربستان سالانه 500 تن طلا مصرف می کند این ظرفیتی است که ایران باید از آن استفاده کند و برای هدایت این صنعت به سمت صنعتی شدن نیاز به حمایت دولت داریم.
وی ادامه داد: برای ورود ماشین الات تولیدی در کتاب قوانین هیچ تسهیلاتی برای ما دیده نشده است به طور مثال تجهیزاتی از ایتالیا 20 هزار دلار خریداری می شود اما به رقم 60 هزار دلار به دست ما می رسد که هزینه های تولید را برای تولیدکنندگان افزایش می دهد بنابراین نیاز است تا معافیت های مالیاتی و گمرکی راه تولید و صادرات را تسهیل کند.
سرپرست شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی نیز درباره یازدهمین نمایشگاه طلا، نقره و صنایع وابسته گفت: حدود 70 هزار صنف در حوزه طلا و جواهر فعال هستند و بسیار اشتغالزاست.
بهمن حسین زاده با بیان اینکه هفتمین کشور در تولید مصنوعات طلا و جواهر و دهمین کشور مصرف کننده طلا و جواهر هستیم، گفت: صنعت طلا و جواهر از هنرهای فاخر در کشور است و می توانیم در بحث صادرات نیز موفق باشیم
به گزارش ایرنا، یازدهمین نمایشگاه طلا، جواهر، نقره و ساعت از دوم تا پنجم اسفند ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران و با حضور 120 غرفه از تولیدکنندگان طلا، جواهر، نقره و صنایع وابسته در سالن 5 درحال برگزاری است.


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

در حال بارگذاری