تسویه اعتباری کارگزاری‌ها و قیمت دلار عامل نوسان سهام/افت ۲ هزار واحدی در هفته اخیر

جمعه ، ۱۷ اسفند ۱۳۹۷-۱۰:۱۹
Cinque Terre

بورس تهران در حالی به روزهای پایانی کاری خود در سال جاری نزدیک می‌شود که قیمت دلار همچنان یک متغییر اصلی در تصمیمات بازیگران بازار سهام است. همچنین موضوع تسویه اعتباری کارگزاری‌ها در پایان سال سبب افزایش عرضه نسبت به تقاضا شده است. در پنج روز کاری این هفته حجم و ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه هفته قبل کاهش یافت.

 در حال حاضر بازار سهام روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ را تجربه می‌کند و فعالان این بازار شاهد کاهش حجم نقدینگی و افزایش مقدار عرضه‌ها توسط سهامداران حقوقی هستند هر چند که در این روزها بسیاری از حقیقی‌ها نیز کفه عرضه را سنگین می‌کنند.

از طرفی با نزدیک شدن به پایان سال مالی بسیاری از کارگزاری‌ها، شاهد تسویه اعتباری آن‌ها تا تاریخ ۲۰ اسفند خواهیم بود که این موضوع نیز به افزایش عرضه‌ها نسبت به تقاضا دامن می‌زند.

در هفته‌ای که گذشت مخصوصاً در آخرین روز معاملات بسیاری از سهم‌های بزرگ با حجم‌های نسبتاً کم معامله شدند. در این میان خبر افزایش سرمایه برخی از بانک‌ها سبب شد که معاملات این گروه در مقاطعی رشد کند و بیشترین ارزش معاملات را در روزهایی به خود اختصاص دهد.

این روزها بازار به متغیرهایی همچون قیمت دلار، قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی و اخبار مختلف واکنش نشان می‌دهد و ریسک‌های سیستماتیک بازار سبب شده که فعالان بورسی به راحتی نقدینگی خود را وارد بازار سهام نکنند.

در هشت اسفند ماه جاری نماگر اصلی بازار سرمایه در تراز ۱۶۵ هزار و ۲۹۵ واحدی قرار داشت اما با گذشت پنج روز کاری این شاخص ۲۴۶۸ واحد افت کرد و تا رقم ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ واحدی پایین رفت.

در این مدت شاخص بازار اول با ۲۳۱۷ واحد کاهش مواجه شد و به رقم ۱۲۲ هزار و ۲۱۳ واحدی رسید. همچنین شاخص بازار دوم ۲۵۵۸ واحد پایین رفت و عدد ۳۱۳ هزار و ۶۱۲ واحدی را تجربه کرد.

ارزش معاملات در این پنج روز به ۳,۳۱۰ میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه هفته گذشته هشت درصد کاهش را نشان می‌دهد. حجم معاملات نیز در پنج روز کاری این هفته به ۱۱ هزار و ۶۱۱ میلیون میلیون سهم رسید که این آمار نیز نسبت به هفته گذشته پنج درصد کاهش را نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

در حال بارگذاری