برایان هوک: تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع می‌کنیم

سه شنبه ، ۲۱ اسفند ۱۳۹۷-۱۱:۳۶
Cinque Terre

نماینده ویژه امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا ادعاهای بی اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد و مدعی شد که ایران به دنبال این است که عراق را به یکی از استان‌های خود تبدیل کند.

برایان هوک در گفت‌وگو با شبکه عربی الحره در پاسخ به این سوال که هم پیمانان عراقی شما از حسن روحانی، رئیس جمهور ایران استقبال کردند، نظر شما در این رابطه چیست، گفت: عراقی‌ها باید در رابطه با انگیزه‌های سفر رئیس جمهور ایران به بغداد از خود سوال کنند، هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد ملت ایران در اولویت‌های دولت باشد پس چرا روحانی باید رفاه ملت عراق را در اولویت‌های خود قرار دهد، اگر سوال در رابطه با تقویت امنیت، حاکمیت و ثبات عراق است ایران پاسخ خوبی برای آن نخواهد بود.

وی مدعی شد که ایران به دنبال آن است که عراق را به یکی از استان‌های خود تبدیل کند تا بتواند یک راه نظامی در شمال خاورمیانه ایجاد کنند و سپاه ایران بتواند از این راه موشک، سلاح و مبارز جابه جا کند. سفر روحانی به عراق به سود ملت عراق نیست.

برایان هوک

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در سفر به عراق اظهار داشت: دو ملت ایران و عراق همواره در ایجاد امنیت ثبات در کنار یکدیگر بوده و در سال‌های اخیر، بهترین تجربه را در این راستا به ملل جهان نشان داده‌اند. امروز به‌خاطر فداکاری‌های ملت و ارتش عراق، شاهد بهترین وضعیت امنیتی در این کشور هستیم، دولت و ملت ایران خوشحالند از اینکه از ابتدا در مسیر مبارزه با تروریسم در کنار ملت و ارتش عراق قرار داشتند.
دکتر روحانی با اشاره به این‌که دستاورد ثبات و امنیت در عراق در راستای ثبات ایران و منطقه بوده و زمینه‌ساز فعالیت تجاری و فرهنگی برای همگان است، خاطرنشان کرد: فعالان تجاری و اقتصادی ایران، حتی در روزهای ناامنی و خطر هم در کنار ملت عراق قرار داشتند و در آن شرایط فعالیت‌های اقتصادی خود را قطع نکرده و به آن ادامه دادند.

هوک در پاسخ به این سوال که ایران می‌خواهد عراق را به بازاری برای فروش کالاهای خود و عبور از تحریم‌ها تبدیل کند، اقدامات شما در این راستا چه خواهد بود گفت: آمریکا در مقابل هرنوع فعالیتی و در هرجای جهان که در تضاد با تحریم‌ها باشد تحریم‌هایی ایجاد خواهد کرد، به کشور عراق معافیت‌هایی برای خرید برق از ایران دادیم تا به مردم جنوب این کشور کمک کنیم زیرا آنها نیاز مبرم به برق دارند. موضع مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا کاملاً واضح بود و اعلام کرد که ما به دنبال این هستیم که عراق در زمینه برق از ایران مستقل شود و ما در این راستا به عراق کمک می‌کنیم.

نماینده ویژه امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که این معافیت‌ها تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود گفت: این مساله را بر اساس یک قاعده و وضعیت در آن زمان اعمال می‌کنیم، مایک پمپئو در مرحله اول معافیت ۴۵ روزه به آنها داد، او می‌خواهد ببیند که عراقی‌ها تا چه مقدار تکیه بر برق ایران را کاهش داده اند، این مساله برای ما مهم است و در این راستا پیشرفت‌هایی داشتیم و به دنبال پیشرفت‌های بیشتر هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که دولت عراق در این راستا با شما همکاری می‌کند گفت: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به عراق رفته بود و من نیز در تمام نشست‌هایش حضور داشتم، گفت‌وگوهای بسیار خوبی در رابطه با لزوم همکاری تمام کشورها با آمریکا در تحریم‌هایش علیه ایران به منظور ایجاد صلح در عراق و خاورمیانه داشتیم.

هوک با بیان این که ما معتقدیم ایران کشوری صلح گرا است و به دنبال صلح در خاورمیانه است، ادعا کرد: اما متأسفانه سیاست خارجه ایران انقلابی است و این آخرین نظام انقلابی بر روی زمین است. سفر روحانی به عراق به سود ملت عراق نخواهد بود زیرا وی حتی به ملت ایران خدمت نکرد پس ملت عراق باید از خود بپرسند که به چه دلیل مصلحت آنها برای روحانی اهمیت دارد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح، ثبات و امنیت در خاورمیانه است و سیاست خارجه کشورمان در راستای حل بحران تمام کشورهای منطقه است و تا کنون برای حل بحران‌های عربی از جمله سوریه و یمن پیشنهاداتی داده و در این زمینه فعالیت‌های زیادی داشته است.

برایان هوک در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور ایران یک خط راه آهن از خاک ایران تا بصره افتتاح خواهد کرد، نظر شما در این رابطه چیست گفت: نظری در این رابطه ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که محمود المشهدانی، رئیس پیشین پارلمان عراق گفته است که ایران جسمی کوچک با مغزی بزرگ است اما آمریکا جسمی بزرگ با مغزی کوچک است نظر شما در رابطه با این توصیف چیست، با خنده گفت: طبیعتاً ما مخالف این توصیف هستیم، آمریکا حامی حاکمیت، امنیت و شکوفایی عراق است درحالی که ایران از هیچ یک از این عناصر سه گانه حمایت نمی‌کند.

هوک مدعی شد: من بر این باورم که اغلب ملت عراق خود را یک عراقی می‌دانند اما ایران به دنبال این است که هویت ملی آنها را از بین ببرد و به هویت شیعی تبدیل کند، این ماهیت سیاست خارجی ایران است، ایران می‌خواهد میان مذاهب مختلف اختلاف ایجاد کند و در عراق نیز به دنبال همین کار است تا از عراق به عناون وسیله‌ای برای ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه استفاده کنند و از آن به عنوان گذرگاهی شیعی استفاده کنند، این به سود ملت عراق نخواهد بود.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران هموراه به دنبال اتحاد و همبستگی کشورهای عربی و اسلامی بوده است و این آمریکا بوده است که با دخالت‌های غیرقانونی خود در امور کشورهای منطقه بی ثباتی و ناامنی ایجاد می‌کند.

وی در رابطه با کارکرد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که ما خوشحال هستیم که تحریم‌ها کارکرد و نتایج خوبی به دنبال داشت، ۸۰ درصد درآمدهای ایران از نفت است بنابراین وقتی ایرانی‌ها اخیراً بودجه خود را منتشر کردند شاهد کاهش ۷۵ درصدی بودجه سپاه و وزارت دفاع بودیم، زمانی که در توافق هسته‌ای بودیم بودجه این دو زیاد بود، ادعا کرد: ما اکنون شاهد پایین آمدن ارزش ریال و فرار مغزها هستیم، این مساله باعث شده است که سپاه ایران برای انجام عملیات خود به بازارهای سیاه برود، ما در این زمینه تلاش‌های بیشتری خواهیم کرد تا آنها را از این کار منع کنیم.

این مسئول آمریکایی در پاسخ به این سوال که نظر شما در رابطه با آینده نظام ایران و ملت ایران چیست مدعی شد که ایران در آینده نزدیک یا همانند یک کشور طبیعی رفتار می‌کند و یا اقتصاد آنها با شکست مواجه خواهد شد، دولت آمریکا براین متعهد است تا ایران بهای رفتارهای تخریبی و بلند مدت خود در خاورمیانه را بپردازد. ما بیشترین تحریم‌های تاریخ آمریکا را علیه ایران وضع کردیم، این تازه اول راه است و تحریم‌های بیشتری نیز وضع خواهیم کرد. ما برای کمک به ملت ایران استثنائاتی در رابطه با غذا و دارو قرار دادیم، ما نظام ایران را هدف قرار دادیم و می‌خواهیم که همانند یک کشور طبیعی رفتار کند.

این مسئول آمریکایی درحالی مدعی استثنای مردم ایران از تحریم‌ها و هدف قرار دادن نظام است که تحریم‌های آمریکا به طور مستقیم بر روی معیشت مردم تاثیر گذاشته است و نماینده موسسه خیریه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اخیراً در اجلاس چهلم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد: من به نمایندگی از مردم ایران با شما صحبت می‌کنم که زندگی و سلامتشان به طور تأسف باری متأثر از اقدامات قهری، یک‌جانبه و تحریم بوده و حیات آنها را تهدید می‌کند. من به نمایندگی از پانزده هزار بیمار تالاسمی سخن می‌گویم که دسترسی آنها به دارو به دلیل تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران، محدود شده است. من به نمایندگی از بیماران مزمن روانی صحبت می‌کنم که مورد حمایت خیریه‌ها هستند و در «سرای احسان» از آنها نگهداری می‌شود؛ آن هم به صورت رایگان و شبانه روزی. مگر نه این است که کلیۀ نقض‌های حقوق بشری محکوم هستند، پس مجازات و تنبیه گروهی نیز جرم بوده و اگر هر کشور یا سازمان غیردولتی در سکوت ناظر بر این مجازات‌ها باشد، قطعاً در مسئولیت این جرم شریک هستند.

برایان هوک در پاسخ به این سوال که محمد جواد ظریف دو هفته پیش از سمت خود استعفا داد اما وی امروز به همراه روحانی در بغداد است نظر شما در این رابطه چیست مدعی شد که ما اهمیت زیادی به این استعفا نمی‌دهیم، ظریف، وزیر خارجه ایران در بسیاری از چیزها سهیم نیست زیرا او وزیر خارجه‌ای است که صلاحیت‌های زیادی ندارد.

هوک ادعا کرد: وزیر خارجه واقعی ایران قاسم سلیمانی است. زمانی که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به تهران رفت ظریف در آنجا حضور نداشت بلکه قاسم سلیمانی در آنجا بود و به طور عملی کار سیاست خارجه را انجام می‌داد.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که محمد جواد ظریف اخیراً اعلام کرد که هدف من از اقدام به استعفا حفظ شأن وزارت امور خارجه بود و من فکر می‌کنم با اتفاقاتی که پس از آن افتاد هم حمایت عظیم مردمی، نمایندگان مجلس، شخصیت‌های مختلف کشور من جمله شخصیت‌های محترم نظامی و همینطور ریاست محترم جمهوری و در رأس همه مقام معظم رهبری نشان داد که موقعیت وزارت امور خارجه در روابط بین المللی جمهوری اسلامی در کجا قرار دارد و برای ادامه کار و ادامه تعامل سازنده به ویژه با منطقه امروز وزارت امور خارجه با شرایط جدید آمادگی کامل را دارد که از طرف جمهوری اسلامی ایران ارتباطات را تقویت کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط استعفایش با سفر بشار اسد به ایران تصریح کرد: اصلاً به این موضوع ربطی نداشت. من چند هفته پیش سوریه بودم و با آقای بشار اسد ملاقات کردم چند هفته پیش آقای ولید معلم در ایران بودند و با ایشان دیدار داشتم ارتباطات بسیار خوبی با مسئولان سوری دارم و در آینده نزدیک نیز به سوریه سفر می‌کنم.

منبع:ایسنا


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

در حال بارگذاری