آمریکا به شرط کاهش خرید، معافیت تحریمی واردکنندگان نفت ایران را تمدید می‌کند

پنجشنبه ، ۲۳ اسفند ۱۳۹۷-۱۴:۴۷
Cinque Terre

آمریکا به شرط کاهش خرید، معافیت تحریمی واردکنندگان نفت ایران را تمدید می‌کند


برخی منابع دیپلماتیک آمریکایی گفته‌اند، واشنگتن احتمالا به شرط کاهش خرید، معافیت تحریمی واردکنندگان نفت ایران را تمدید خواهد کرد.

در پی ناکامی واشنگتن در «به صفر رساندن صادرات نفت ایران» دو منبع مطلع امروز (پنجشنبه) اعلام کردند، آمریکا در نظر دارد از ماه می (اردیبهشت ماه) صادرات نفت ایران را حدود ۲۰ درصد کاهش داده و به زیر یک میلیون بشکه در روز برساند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، این منابع مطلع همچنین تأکید کردند که واشنگتن قصد دارد این هدف را با درخواست از کشورهایی که از ایران نفت خریداری می‌کنند، برای کاهش واردات نفت از ایران محقق سازد و به آنها نیز وعده خواهد داد که با اجرای این درخواست از تحریم‌های آمریکا معاف خواهند بود.

بر اساس این گزارش، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در نظر دارد تا در نهایت صادرات نفت ایران را متوقف کند و با این کار منابع اصلی درآمدی ایران را هدف گرفته است.

بنا بر این گزارش، آمریکا احتمالا معافیت‌های تحریمی برای اکثر کشورهایی که از ایران نفت خریداری می‌کنند از جمله چین و هند را در ازای پایبندی به کاهش واردات به زیر یک میلیون بشکه در روز تمدید خواهد کرد. و این در شرایط فعلی به معنای کاهش ۲۵۰ هزار بشکه در روز کمتر از میزان فعلی خواهد بود. در حال حاضر صادرات نفت ایران روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز است.

یکی از منابع رویترز تأکید کرد، «هدف در حال حاضر کاهش صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز است»، ضمن اینکه دولت ترامپ نگران فشار برای قطع کامل صادرات نفت ایران در کوتاه مدت است و این نگرانی از این بابت است که مبادا این کار منجر به افزایش قیمت جهانی نفت شود.

این منابع تصریح کردند، واشنگتن ممکن است معافیت‌های تحریمی برخی کشورهایی که در این مدت اخیر از ایران نفت خریداری نکرده‌اند را نیز لغو کند.

بنا بر این گزارش، آمریکا در ماه نوامبر تحریم‌ها علیه ایران را اجرایی کرد و این تحریم‌ها ظاهرا در این مدت میزان صادرات نفت ایران را نصف کرده است. در همان زمان معافیت‌هایی برای برخی کشورها در نظر گرفته شد تا ظرف مدت زمان ۶ ماه میزان واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند. این معافیت‌ها قرار است هر ۶ ماه تمدید شود.

یکی از منابع رویترز تأکید کرده، «به صفر رساندن صادرات نفت ایران بسیار دشوار است. قیمت حدودا ۶۵ دلار برای هر بشکه نفت برنت، حد نهایی قیمتی است که دولت ترامپ در نظر گرفته است».

البته قیمت نفت در روز چهارشنبه به بشکه‌ای ۶۷ دلار و ۵۵ سنت رسید.

هر دو منبع رویترز گفته‌اند که در جلسه توجیهی دولت ترامپ در خصوص این موضوع حضور داشته‌اند اما اجازه ندارند تا علنی درباره آن صحبت کنند و به همین دلیل خواسته‌اند تا نامشان فاش نشود.

بنا به گفته آنها، در شرایطی که صحبت‌های اخیر درباره معافیت‌ها روی کاهش صادرات نفت ایران متمرکز بوده اما دولت آمریکا به این موضوع نیز پایبند است که در برهه‌ای از زمان در آینده، به هر حال این صادرات را به صورت کامل متوقف کند.

«برایان هوک» نماینده وزیر وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز روز گذشته در کنفرانسی در هیوستون آمریکا گفته بود که واشنگتن طرح‌های خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را دنبال می‌کند.

وی تأکید کرد: «ترامپ به صورت کاملا شفاف اعلام کرده که ما باید کمپینی برای اعمال حدنهایت فشار اقتصادی بر ایران داشته باشیم اما در عین حال نیز نمی‌خواهد تا این مسئله به بازار نفت شوک وارد کند».

یک سخنگوی اداره انرژی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره حجم جدیدی که برای وارد کنندگان نفت ایران در نظر گرفته شده خودداری کرد، اما مقامات آمریکایی به طور مداوم در حال ارزیابی واکنش بازارهای جهانی نفت برای مشخص کردن شیوه‌هایی که باید در قبال معافیت‌های تحریمی‌ ایران در نظر بگیرند، هستند.

چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تاینوان، ترکیه، ایتالیا و یونان، کشورهایی بودند که در ماه نوامبر همزمان با اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران، از معافیت تحریمی برای وارد کردن نفت از این کشور برخوردار شده بودند.

منابع رویترز گفته‌اند که این هشت کشور به صورت جداگانه در حال انجام گفت‌وگوهایی دوجانبه درباره معافیت‌های تحریمی هستند و دولت آمریکا در نظر دارد احتمالا درخواست‌های ایتالیا، یونان و تایوان را به دلیل اینکه در این چند ماه گذشته از معافیت‌های خود استفاده نکرده‌اند، رد کند.

پیش از این «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران گفته بود که یونان و ایتالیا در این مدت از ایران نفت خریداری نکرده‌اند.

منابع رویترز همچنین گفته‌اند که هند، چین و ترکیه در حال حاضر به گفت‌وگوهای خود با دولت آمریکا برای تمدید معافیت‌های تحریمی ادامه می‌دهند و احتمالا واشنگتن معافیت‌های آنها را تمدید خواهد کرد، با این حال، آمریکا سخت در تلاش است تا متحدان خود نظیر ژاپن و کره جنوبی را متقاعد کند که واردات نفت از ایران را کاهش دهند.


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

در حال بارگذاری