شاخص بورس تهران به اوج تاریخی خود رسید

یکشنبه ، ۲۵ فروردین ۱۳۹۸-۱۵:۱۳
#

پس از روزها رشد مداومِ قیمت سهام در بورس تهران که یکی از عوامل مهمش قیمت ارز است، امروز نماگر اصلی بازار سرمایه کانال تاریخی ۱۹۵ هزار واحدی را پشت سر گذاشت و وارد کانال ۱۹۶ هزار واحدی شد؛ به این ترتیب ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ به عنوان روز تاریخی بازار سرمایه ایران به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، سال ۱۳۹۷ شاید برای همیشه در تاریخ بازار سرمایه سالی خاص باشد. در این سال نماگر اصلی بورس همگام با رشد مداوم و لجام گسیخته قیمت ارزهای خارجی رشد کرد و با کانال شکنی‌های مداوم توانست برای اولین بار در نهم مهر ماه وارد کانال ۱۹۵ هزار واحدی شود. اما از آن روز به بعد این شاخص رو به کاهش رفت و در محدوده ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تایی نوسان داشت.

این فراز و فرودها پول‌های خوبی را به جیب حرفه‌ای‌های بازار برد. از ابتدای امسال نیز بازار ارز شاهد رشد آرامی بود و قیمت سهم‌ها در بورس تهران نیز هم‌پای آن رشد کرده است؛ به طوری که از ابتدای سال تا به امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی فقط یک روز کاری اندکی افت را شاهد بوده است.

به این ترتیب امروز نیز برای اهالی بازار سرمایه روز تاریخی رقم خورد و شاخص کل توانست برای اولین بار رکورد نهم مهر ماه ۱۳۹۷ را بشکند و وارد ترازی جدید شود.

رکوردی که برای اقتصاد ایران نشان از شمشیری دو لبه دارد؛ رکودی که با آن کارنامه بورس را در سرمایه‌گذاری قوی‌تر نشان می‌دهد اما نشان از وضعیت خوب اقتصاد ندارد، بلکه حاصل رشد قیمت ارزهای خارجی طی مدت‌های گذشته است. رشدی که هر چند که شیرینی‌اش به کام اهالی حرفه‌ای بازار می‌نشیند و می‌تواند سرمایه‌های خرد را بیشتر به بازار سهام بکشاند اما از دیدگاهی چرا که این رشد به دلیل افزایش تولید و رونق اقتصادی نبوده بلکه به دلیل تضعیف ارزش پول ملی طی ماه‌های گذشته رخ داده است.

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۸۸۲ واحد رشد کرد و به رقم ۱۹۶ هزار و ۸۴ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۲۵۲ واحد رشد رقم ۳۹ هزار و ۱۱۲ واحدی را تجربه کرد.

شاخص آزاد شناور با ۱۰۵۸ واحد افزایش تا رقم ۲۲۱ هزار و ۴۹۴ واحدی بالا رفت و شاخص بازار اول با رشد ۱۰۷۶ واحدی به رقم ۱۴۶ هزار و ۵۰۱ رسید اما شاخص بازار دوم با ۲۴۸ واحد کاهش تا رقم ۳۸۰ هزار و ۸۰۱ پایین رفت.

در معاملات دومین روز کاری این هفته نماد معاملاتی شرکت توسعه معادن و فلزات به تنهایی ۳۸۳ واحد به شاخص‌های بازار سرمایه کمک کرد. پس از این نماد، نماد شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان، گروه مپنا و پالایش نفت بندر عباس هر کدام به ترتیب ۱۹۲، ۱۳۳ و ۸۵ واحد تأثیر افزاینده روی شاخص‌های بازار داشتند.

در طرف مقابل، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، بانک ملت و فولاد مبارکه اصفهان هر کدام به ترتیب ۱۰۶، ۷۶، ۵۴ و ۵۰ واحد نقش کاهنده روی نوسانات شاخص‌های بازار داشتند. در معاملات امروز گروه استخراج کانه‌های فلزی عمدتاً با رشد ملایمی همراه شدند، البته نماد توسعه معادن و فلزات که به تازگی مجمع عمومی فوق‌العاده‌اش برگزار شد امروز بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد و توانست در قیمت پایانی بیش از ۹ درصد رشد را تجربه کند.

در عین حال در گروه محصولات شیمیایی بیشتر سهم‌ها با افت آرامی مواجه شدند. در این گروه که از پر معامله‌ترین گروه‌ها در بازار امروز بود حجم معاملات به ۲۵۰ میلیون سهم و اوراق مالی رسید و ارزش آن رقم ۱۰۹ میلیارد تومان را پشت سر گذاشت.

نفتی‌ها امروز عمدتاً کمتر از دو درصد نوسان قیمت را تجربه کردند. در این گروه ۴۶ میلیون سهم به ارزش حدود ۴۶ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت اما در عین حال در گروه خودرو و ساخت قطعات تعداد زیادی از نمادها با رشد کم شتاب قیمت‌ها روبرو شدند. در این گروه ۵۱۲ میلیون سهم به ارزش حدود ۸۷ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۹۴۶ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات کل رقم دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی را رد کرد. همچنین تعداد معاملات تا رقم ۲۶۷ هزار و ۵۷۰ بالا رفت.

آیفکس نیز با ۲۱.۲۱ واحد کاهش تا رقم ۲۴۵۱ واحدی پایین رفت و ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۴۸۵ میلیارد تومان رسید. حجم معاملات این بازار نیز عدد یک میلیارد سهم و اوراق مالی را پشت سر گذاشت.

انتهای پیام


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#