افزایش 100 درصدی قیمت اکثر سهم ها در بازار سرمایه

دوشنبه ، ۱۳ خرداد ۱۳۹۸-۱۳:۴۰
#

به گزارش لایودیتا به نقل از ایرنا , مجتبی معتمدنیا گفت: حرکت شاخص بورس در یک کانال مشخص و نوسان حدود چهار هزار واحدی آن از جمله اتفاقاتی است که در چند روز اخیر در بازار سرمایه شاهد هستیم.

وی ادامه داد: زمانی که شاخص به کف یک کانال مشخص می‌رسد، فعالان بازار به خصوص در سهم‌های شاخص ساز اقدام به خرید می‌کنند و با رسیدن شاخص به سقف کانال تصمیم به فروش خواهند گرفت.

معتمدنیا معتقد است که بازگشایی نماد مخابرات تأثیر مثبتی را بر شاخص گذاشت و موجب شد تا شاخص بورس به سقف کانال رسید به همین دلیل سرمایه گذاران در دیگر سهم‌ها اقدام به فروش کردند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همزمان با انتشار گزارش‌های ماهانه از عملکرد شرکت‌ها و صورت‌های مالی حسابرسی نشده بازار به سمت شرکت‌های بزرگ حرکت خواهد کرد.

به گفته معتمدنیا، با توجه به اینکه سهم‌های کوچک در بازار در حال اشباع هستند بنابراین بازار به سمت سهم‌های بزرگ در حال حرکت است.

وی با بیان اینکه اکنون دو موضوع به شدت بازار را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: جنگ تجاری آمریکا و چین و تغییرات ایجاد شده بر قیمت نفت، فلزات و دلار در بازار ایران نخستین عامل مؤثر بر روند شاخص بورس است.

معتمدنیا نرخ دلار را عامل دیگر تأثیرگذار بر روند شاخص بورس اعلام کرد و افزود: در هر مقطعی که دلار روند نزولی در پیش گیرد، بر روی شاخص بورس تأثیرگذار است و سهامداران باید به این موضوع توجه کنند که اکنون شرکت‌ها با دلار ۱۰ هزار تومانی در حال ارائه گزارش‌های خود هستند.

تأثیر راه اندازی بازار متشکل ارزی بر بازار سرمایه

وی به تأثیر راه اندازی بازار متشکل ارزی بر بازار سرمایه اشاره و تاکید کرد: در صورت راه اندازی بازار متشکل ارزی، قیمت دلار برای اکثر صنایع و شرکت‌های صادرات محور جذاب‌تر می‌شود و تأثیرات مثبتی را بر بازار خواهد گذاشت.

معتمدنیا با بیان اینکه دو سری از شرکت‌ها نمی‌توانند در کوتاه مدت از راه اندازی بازار متشکل ارزی تأثیر مثبت بگیرند، گفت: شرکت‌هایی که دلار خود را در سامانه نیما عرضه نمی‌کردند و همچنین شرکت‌هایی که ماده اولیه آنها وارداتی است در صورت راه اندازی این بازار و نزولی شدن قیمت دلار سود آنها کاهش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با راه اندازی بازار متشکل ارزی نرخ دلار در بازار آزاد کاهش و قیمت دلار نیمایی با افزایش همراه می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه واردکننده از دلار نیمایی استفاده می کرده در کوتاه مدت متضرر می‌شود زیرا از این به بعد باید کالا را باید با قیمت بالاتر خریداری کند در مقابل صادرکنندگان که موظفند پول خود را با نرخ نیمایی تحویل دولت دهد با راه اندازی این بازار دلار را با قیمت بالاتر می‌فروشند و سود بیشتری را کسب خواهند کرد.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها کمتر از شرکت‌های صادرات محور قادر به کسب سود هستند اما بعد از گذشت مدتی روند بازار به نفع آنها خواهد شد.

معتمدنیا به دلیل اقبال گروه بانکی‌ها بر بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: مطرح شدن بحث سود ناشی از نرخ تسعیر ارز در بانک‌ها و تأیید شایعه آن از سوی بانک مرکزی زمینه بهبود وضعیت معاملات گروه بانکی‌ها در بازار سرمایه را فراهم کرد.



افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#