پیش بینی کاهش رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری

شنبه ، ۲۵ خرداد ۱۳۹۸-۱۳:۳۴
#

آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی خود را از تقاضا در 2019، 100 هزار بشکه کاهش داد و به 1.2 میلیون بشکه در روز رساند.

به گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد دورنمای رشد تقاضای نفت در 2019 به‌خاطر بدترشدن  دورنمای تجارت جهانی کاهش یافته است. البته بسته های محرک اقتصادی و کشورهای در حال توسعه باید رشد اقتصادی را در 2020 بالا ببرند.

 آژانس بین‌المللی انرژی که مقر آن در پاریس است و سیاست های انرژی کشورهای صنعتی را هماهنگ می کند ، پیش بینی خود را از تقاضا در 2019، 100 هزار بشکه کاهش داد و به 1.2 میلیون بشکه در روز رساند ولی اعلام کرد تقاضا در 2020 تا 1.4 میلیون بشکه در روز بالا میرود.

در گزارش ماهانه نفت آژانس بین‌المللی انرژی آمده است:« با ضعیف شدن رشد اقتصادی ، تمرکز اصلی روی تقاضای نفت است ... پیامدها برای تقاضای نفت روز به روز واضح تر می شود».

« بدتر شدن دورنمای تجاری یک مسئله مشترک در تمام مناطق است».

 پیش بینی رشد تقاضای نفت با ادامه وضع عوارض آمریکا و چین بر کالاهای یکدیگر در 2018 تحت تاثیر قرار گرفت ولی آژانس بین المللی اعلام کرد افزایش عوارض آمریکا در ماه می را حساب نکرده است.

 این آژانس همچنین کمبود رشد تقاضا را در نیمه اول سال به کندی صنعت پتروشیمی در اروپا ، هوای بیش از اندازه گرم در نیم کره شمالی و  ثابت ماندن تقاضای نفت و گازوئیل در آمریکا  مربوط دانست.

 رشد تقاضا احتمالاً در نیمه دوم سال به 1.6 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد تا کندی رشد اقتصادی و و مصرف بالای دنیای توسعه نیافته را تسکین دهد.

 بسته های محرک اقتصادی احتمالا از رشد در کوتاه‌مدت حمایت می کنند. به علاوه، بانک های مرکزی مهم دنیا هم افزایش نرخ بهره را متوقف کرده‌اند یا کاهش داده‌اند که باید به رشد در نیمه دوم 2019 و 2020 کمک کند.

تحریم‌های آمریکا بر ایران و ونزوئلا ، توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش، جنگ در لیبی و حمله به نفتکش ها در دریای عمان تنها  عرضه را بی ثبات کرده است.

 تولید نفت ایران 210 هزار بشکه در روز در ماه می کاهش یافت و به 2.4 میلیون بشکه رسید که کمترین حد از زمان جنگ ایران و عراق در دهه 1980 است. صادرات این کشور 480 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 810 هزار بشکه در روز رسید.

 افزایش عرضه نفت آمریکا و همچنین برزیل ، کانادا و نروژ باعث 1.9 میلیون بشکه در روز افزایش عرضه غیراوپک در سال جاری و 2.3 میلیون بشکه در 2020 می شود.

 منبع: تسنیم


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#