زنگنه: برقراری خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا به معنای کاهش تحریم نیست

شنبه ، ۲۳ شهریور ۱۳۹۸-۱۴:۲۸
#

وزیر نفت گفت: برقراری خط اعتباری 15 میلیارد دلاری از سوی اروپا به معنای کاهش تحریم ها نیست بلکه فقط پولی دارند می دهند، تا الان هم اساس کار این بوده که تحریم های نفتی برداشته شود تا بتوانیم نفت بفروشیم، وگرنه در آینده بدهکار می شویم.

 بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص جزئیات سرمایه‌گذاری 280 میلیارد دلاری چین در بخش نفت، گاز و پتروشیمی ایران در طی 10 سال آینده گفت: چیزی در این مورد نشنیده‌ام، چرا که تا امروز هیچ صحبت و خبری در این مورد از مبادی رسمی به من نرسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه "اجرای فاز چهارم توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مراحل نهایی قرار دارد و به صورت مجازی در حال انجام است"، گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال حاضر با ظرفیت پالایشی روزانه 420 هزار بشکه کار می کند و این ظرفیت تا پایان امسال به 480 هزار بشکه در روز خواهد رسید که این مهم با هزینه ای کمتر از 100 میلیون دلار محقق می شود.

وی افزود: برای توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس ما دیگر نه یوتیلیتی اضافه ای داریم و نه خوراک اضافه ای داریم و نمی دانم چه اصراری است که چیزی که با یکصد میلیون دلار می توان اجرا کرد، برای آن یک میلیارد دلار هزینه کنیم.

زنگنه در خصوص پرژه سیراف گفت: با دستوری که رئیس جمهور دادند، ما الان در حال طی آخرین مراحل هماهنگی ها برای تأمین مالی این طرح هستیم؛ بحث این است که تأمین مالی این طرح از طریق بازار سرمایه انجام شود که در این زمینه مقدار زیادی از هماهنگی های لازم با بورس انجام شده تا پول مورد نیاز از طریق بورس تأمین شود.

وی ادامه داد: کسانی که به عنوان سرمایه گذاران پروژه سیراف انتخاب شده اند، سرمایه گذاران قدرتمندی هستند و برخی از این سرمایه گذاران به دنبال این هستند که از نفتای تولیدی، در صنعت پتروشیمی هم در پایین دست پروژه سیراف سرمایه گذاری کنند.

وزیر نفت با اشاره به طرح مجلس برای اصلاح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران گفت: این طرح قرار است به شرکت گاز اجازه دهد که در صورتی که خواست در بخش بالادستی نیز بتواند فعال شودو چیزی که مطرح است در همین حد است اما برخی این را خیلی بزرگ کردند و به اشتباه عنوان کردند که مجلس قرار است تصمیم بگیرد که بالادستی گاز از شرکت ملی نفت جدا شده و به شرکت گاز منتقل شود که چنین چیزی نیست بلکه این طرح دارد اجازه می دهد که اگر شرکت گاز در مواردی با تصمیم دولت، خواست در بالادستی هم کار کند مجاز باشد.

زنگنه در پاسخ به سوالی در خصوص سرمایه گذاری شرکت پرگس در پروژه های نفت و گاز ایران گفت: شرکت پرگس در ایران فعال نیست و به خاطر این نیامده که نتوانسته مسائل مالی‌اش را حل کند، از نظر ما کوتاهی در این بین مطرح نیست.

وی افزود: فعلا جایگزینی برای این شرکت مطرح نیست، باید ببینیم خود شرکت مناطق نفت خیز جنوب تصمیمی در این خصوص می گیرد یا نه ولی به نظر من اگر بخواهیم از این قبیل کارها انجام دهیم بهتر است با منابع بازار سرمایه پیش برویم.

وزیر نفت در خصوص وضعیت میدان مشترک فرزاد B اظهار داشت: امیدوارم که کار این میدان را به صورت اکتشاف توصیفی به زودی شروع کنیم، اگر هندی ها در یک فرصت چندماه بیایند، آماده ایم با آنها هم کار کنیم، اگرنه، باید خودمان به صورت مستقل این کار را انجام دهیم.

زنگنه با بیان اینکه "شرکت CNPCI‌چین هنوز رسما اعلام نکرده که در فاز 11 پارس جنوبی نخواهد بود"، گفت: هنوز داریم با این شرکت صحبت می کنیم که به طریقی مسالمت آمیز این قرارداد را تعیین تکلیف کنیم.

وزیر نفت در خصوص پیشنهاد اروپایی ها برای برقراری خط اعتبار 15 میلیارد دلاری گفت: برقراری خط اعتباری 15 میلیارد دلاری از سوی اروپا به معنای کاهش تحریم ها نیست بلکه فقط پولی دارند می دهند، تا الان هم اساس کار این بوده که تحریم های نفتی برداشته شود تا بتوانیم نفت بفروشیم وگرنه در آینده بدهکار می شویم.

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا ممکن است فاز 11 پارس جنوبی از تحریم ها معاف شود و توتال دوباره بازگردد"، گفت: هنوز این اتفاق نیفتاده است.

این عضو کابینه دولت با اشاره به سخنان هفته پیش سخنگوی دولت در خصوص کاهش ظرفیت قابل سوخت‌گیری با کارت‌های جایگاه‌داران گفت: یک اشتباه برداشتی از صحبت‌های آقای ربیعی شده و برخی گفته‌اند چرا سهمیه ها را کم می کنید، که باید گفت ما اصلا سهیمه ای نداریم که بخواهیم کم کنیم؛ بلکه منظور این است که وقتی داریم برای تمامی مردم کارت سوخت صادر می کنیم، معنا ندارد که همچنان 95 درصد مردم از کارت جایگاه دار استفاده کنند و این نقض غرض است؛ سیاستی که به ما ابلاغ شده این است که ما باید از کارت سوخت استفاده کنیم و بر همین اساس، تا یکی دو روز آینده در 9 کلانشهر کشور همه کارت سوخت خواهند داشت.

وی افزود: برای اینکه مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند، ناچاریم امکان سوخت گیری با کارت سوخت جایگاه داران را مرتب کاهش دهیم و آن 60 لیتری که به 30 لیتر کاشه دادیم برای همین بوده است و استفاده از کارت سوخت جایگاه دار را کاهش دادیم تا مردم رغبت کنند از کارت سوخت خودشان که هیچ محدودیتی ندارد، استفاده کنند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: اینکه تعدادی هنوز کارت سوخت ندارند به خاطر این است که ما حداکثر روزی 40 تا 50 هزار عدد کارت سوخت می توانیم تولید کنیم اما 9 کلانشهر را اولویت دادیم، با این حال نزدیک به یک میلیون کارت سوخت هنوز در باجه های پست معطل است و از مردم درخواست داریم که بروند کارت سوخت خود را بگیرند.

زنگنه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص "پیشنهاد روس‌ها برای انتقال نفت ایران از طریق دریای خزر"، گفت: تا امروز چنین پیشنهادی را نشنیده ام.

تسنیم


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#