دفاع فولادی‌ها از عوارض 25درصدی صادرات سنگ آهن/کارخانه‌ها کمبود ماده اولیه دارند

دوشنبه ، ۲۵ شهریور ۱۳۹۸-۰۸:۲۹
#

در حالی صاحبان معادن سنگ آهن که کارشان خام فروشی است، با عوارض 20 تا 25 درصدی صادرات سنگ آهن مخالف هستند، فولادسازان که از کمبود سنگ آهن به عنوان ماده اوایه رنج می برند، از این سیاست وزارت صمت حمایت می کنند.

سید رضا شهرستانی با بیان اینکه خوشبختانه امسال تولید فولاد کشور به 27 میلیون تن خواهد رسید، اظهار داشت: این درحالی است که ظرفیت اسمی تولید فولاد کشور 35 میلیون تن است.

وی دلایل عدم تولید بیشتر فولاد در کشور را کمبود مواد اولیه دانست و افزود: متأسفانه تکمیل زنجیره فولاد هنوز به نحو مناسبی صورت نگرفته و بازاریابی و ایجاد مشتریان جدید به همراه کمبود مواد اولیه عاملی شده تا ما نتوانیم از ظرفیت اسمی خود استفاده کامل داشته باشیم.

این عضو انجمن فولاد با اشاره به اینکه باید عوارض پلکانی در صادرات مواد معدنی اعمال شود، گفت: به هر میزان که صادرات مواد اولیه به صورت خام صورت می‌گیرد باید عوارض زیادی پرداخت و به هر میزان که محصول نهایی به سمت فرآوری پیش رود، عوارض صادراتی کمتری پرداخت شود تا تناسب لازم در این رابطه اعمال گردد.

وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر قیمت شمش تعیین شده از سوی وزارت صنعت نامعقول است، گفت: درحال حاضر قیمت شمش زیر قیمت بازارهای جهانی است و همین موضوع عاملی شده تا کارخانجات فولاد نتوانند سنگ آهن را با قیمت معقولی خریداری کنند. جالب اینجاست قیمت صادراتی میلگرد نسبت به قیمت شمش 50 دلار ارزان تر است. این درحالی است که باید قیمت میلگرد صادراتی بالاتر از قیمت شمش باشد.

شهرستانی با اعلام اینکه درصددیم با برگزاری جلسه‌ای با وزارت صنعت موضوع قیمت شمش را تعیین و تکلیف کنیم، تصریح کرد: اگر قیمت شمش مورد بازبینی قرار گیرد به طور حتم قیمت سنگ آهن نیز رقم مناسبی شده و معادن در فروش آن به کارخانجات فولادی ضرر نمی‌کنند.

 تسنیم


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#