فرصت طلایی 2 ماهه برای صادرکنندگان زعفران

دوشنبه ، ۲۵ شهریور ۱۳۹۸-۱۴:۲۶
#

یک زعفرانکار باسابقه بااشاره به‌اینکه 2 ماه تا فصل برداشت زعفران باقی مانده و محصول استانداردی در بازار موجود نیست،گفت: 7 تن زعفران استاندارد درانبارهای مورد تایید بورس کالا وجود دارد که صادرکنندگان می‌توانند برای عمل به تعهداتشان از آن استفاده کنند.

غلامرضا کریمی  به تشریح اوضاع بازار زعفران پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر دو ماه تا فصل برداشت زعفران زمان است که با توجه به آنکه اولین برداشت در 25 مهر ماه انجام می شود و مراحل فرآوری و خشک را باید سپری کنیم، می توان گفت نخستین ورودی زعفران به انبارهای مورد تایید بورس کالا از 15 آبان ماه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بازار خالی از زعفران مرغوب و استاندارد است، افزود: موجودی حدود 7 تنی انبارهای بورسی که از زعفران استاندارد و مرغوب است، بهترین فرصت برای صادرکنندگانی است که تا دو ماه آینده برای پوشش تعهداتشان به محصول باکیفیت نیاز دارند.

وی گفت: به عبارت بهتر وجود زعفران در انبارهای استاندارد بورسی باعث شده تا حتی در این برهه زمانی که زعفرانی در بازار وجود ندارد، کماکان امکان صادرات محصول مرغوب برای صادرکنندگان مهیا باشد.

قیمت زعفران مرتبط با نرخ دلار

کریمی در ادامه در خصوص روند قیمت زعفران گفت: موضوع مهمی که در خصوص قیمت زعفران وجود دارد، همبستگی قیمت این محصول صادراتی با دلار است. این اتفاقی روزی آرزوی فعالان این صنعت بود چراکه وقتی در سال های 91 و 92 که نرخ دلار سه برابر شد، قیمت زعفران در بازار داخلی تغییری نکرد و فشار مضاعفی به تولیدکنندگان این بخش وارد شد؛ اما از دو سال پیش با واقعی شدن نرخ زعفران در بستر بورس کالا، شاهد روند طبیعی قیمت ها هستیم.

وی اظهار داشت: کاهش قیمت زعفران در شرایط فعلی نیز تابعی از دلار است برای مثال وقتی سال گذشته دلار از مرز 15 هزار تومان فراتر رفت، نرخ زعفران در هر کیلو به 13.5 میلیون تومان رسید اما امروز که دلار 11 هزار تومان است نرخ این محصول نیز کاهش یافته است.

این فعال قدیمی بازار زعفران گفت: طبیعی شدن روند قیمتی زعفران را مدیون سازوکار بورس هستیم به شکلی شاید اگر زعفران بورسی نمی شد شاید همچنان قیمت زعفران کیلویی 5 میلیون تومان بود.

او عنوان کرد: همسویی نرخ زعفران و دلار باعث ایجاد یک ثبات قیمتی و امنیت خریداران خارجی شده است به شکلی در گذشته دلایل نوسان های بازار مشخص نبود اما امروز تابلوی بورس کالا ملاک  خرید مشتریان خارجی است.

افزایش درآمد زعفران کاران به کمک بورس

به گفته وی، درآمد 400 میلیارد تومانی زعفرانکاران تربت حیدریه که همواره از رشد بهای ارز بی نصیب بودند، به واسطه عرضه محصول در بورس و واقعی شدن قیمت ها در دو سال گذشته به 1200 میلیارد تومان رسیده که این اتفاق به معنای حمایت از کشاورزان و جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

تسنیم


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#