امارات بزرگ‌ترین تاسیسات ذخیره زیرزمینی نفت جهان را می‌سازد

دوشنبه ، ۱۵ مهر ۱۳۹۸-۱۹:۰۹
#

 با افزایش درگیری‌های منطقه‌ای، شرکت نفت دولتی ابوظبی قصد دارد بزرگ‌ترین تاسیسات ذخیره زیرزمینی نفت جهان را در فجیره بسازد.

به گزارش  فوربز، ابوظبی که بیشتر نفت خام امارات را تولید می کند روز به روز با تهدید بیشتری برای بستن تنگه هرمز مواجه می شود. تنگه هرمز آبراه حیاتی در خلیج فارس است که بیش از 30 درصد طلای سیاه جهان از آن عبور می کند.

  شرکت نفت دولتی ابوظبی (ادناک) برای از بین بردن این آسیب پذیری روی دلار های نفتی و کمک امیر نشین فجیره حساب میکند. فجیره زمانی مانند یک انبار خاموش عمل می کرد ولی حالا یک ذخیره گاه پر رونق نفت و یک بندر کشتیرانی کامل با یک منطقه تجارت آزاد است.

فجیره مطمئنا تمام تجهیزاتی را که کشتی های حمل نفت خام و کالا لازم دارند در اختیار دارد که شامل تجهیزات خرید و مخلوط کردن محصولات از مخازن و پایانه های مختلف بدون نیاز به یک کشتی واسطه و پایانه های ارتباطی است.

 علاوه بر همه اینها، موقعیت فجیره اهمیت دارد. فجیره تنها امیرنشین از هفت امیر نشین امارات است که خط ساحلی آن تماماً در امتداد دریای عمان است نه خلیج فارس.

 یک خط لوله با حمایت شرکت سرمایه‌گذاری نفتی بین المللی ابوظبی در 2012 در این منطقه راه اندازی شد که ظرفیت انتقال 1.5 میلیون بشکه نفت را در روز دارد. به علاوه، فجیره خودش توانایی انتقال نزدیک به 70 درصد کل تولید نفت خام امارات را دارد.

 با افزایش درگیری‌های منطقه‌ای، سلطان الجابر، مدیرعامل ادناک تعهد خود را به این بندر و زیرساخت های آن نشان داد و قصد دارد بزرگ‌ترین تاسیسات ذخیره زیرزمینی نفت را در جهان در فجیره بسازد. این تاسیسات ظرفیت نگهداری 42 میلیون بشکه نفت را دارد. ادناک برای حفظ بیشتر موقعیت خود در بازار ذخیره نفت، ده درصد سهام  شرکت ذخیره انرژی VTTI  را خریده است. این شرکت در فجیره  تانکرهای ذخیره نفت دارد.

 الجبار همچنین گفت فجیره نقشی اساسی در طرح های تجاری ادناک دارد. این شرکت با مشارکت انی ایتالیا و او ام وی اتریش قصد دارد یک بخش تجاری بسازد که انتظار می رود تجارت خود را در سه ماهه اول 2020 آغاز کند. در عوض شرکت های انی و او ام وی  سهام واحد پالایشگاهی ادناک را با ظرفیت پالایشی حدود 900 هزار بشکه در روز خریده اند.

 الجابر گفت ادناک در حال افزایش ظرفیت تولید نفت خود تا 4 میلیون بشکه در روز تا 2020 و 5 میلیون بشکه در روز تا 2030 است. وی گفت این شرکت به همراه شرکایش 45 میلیارد دلار برای توسعه عملیات‌های پایین دستی ادناک سرمایه گذاری می کند.

 اهداف ادناک هر چه باشد، تا زمانی که دلارهای نفتی به فجیره می آیند اهمیتی ندارد.فجییره طبق طرح های توسعه ای خود قصد دارد یک روز به قطب های رقیبش مثل سنگاپور در انتقال و ذخیره نفت برسد.

تسنیم


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#