ریزش مجدد ارزش لیر

شنبه ، ۲۰ مهر ۱۳۹۸-۱۵:۳۶
#

ارزش لیر پس از تهدیدات جدید آمریکا بر ضد ترکیه مجددا کاهش یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، پس از آن که ترکیه بر سر استقرار یک منطقه امن در شمال سوریه با آمریکا به توافق نرسید، ارتش ترکیه از چند روز پیش اقدام به حمله به مواضع کردها در شمال سوریه کرده است. این حمله با مخالفت برخی از کشورها مواجه شده و پنتاگون نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از این حمله حمایت نخواهد کرد.

از طرف دیگر اتحادیه اروپا و آمریکا، ترکیه را تهدید کرده اند که درصورت متوقف نشدن فوری حملات ارتش ترکیه به مواضع کردها در سوریه با عواقب سنگینی مواجه خواهد شد. در تازه ترین واکنش ها، استیون منوچین- وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که رئیس جمهور این کشور اجازه اعمال تحریم های موثر برای مجازات ترکیه را داده است هر چند که فعلا ترجیح خزانه داری آن است که این کار را انجام ندهد.

از طرف دیگر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا نیز به ترکیه هشدار داده است که تداوم حملات باعث تحریم ترکیه خواهد شد. پیش‌تر سناتور لیندزی گراهام از رایزنی با سناتورهای دیگر برای اعمال تحریم علیه ترکیه و حتی تعلیق عضویت این کشور در ناتو خبر داده و دونالد ترامپ نیز تهدید کرده است که اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد.

در واکنش به این تهدیدات اخیر، در آخرین روز از معاملات هفتگی بازارهای ارزی استانبول، ارزش لیر باز هم نزولی بود و دلار که پیش تر نیز با ثبت ۵.۸۳۰۵ لیر به بالاترین سطح خود در طول یک ماه اخیر رسیده بود،  مجددا با یک درصد افزایش به ۵.۸۹ لیر رسید.

یک معامله‌گر ارزی در استانبول که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: در حالی که بیانیه‌های قبلی آمریکا نوعی چراغ سبز به ترکیه بود، حالا مشخص نیست چه خواهد شد و سوالات زیادی در خصوص تحولات آینده پیش آمده است.

روابط آمریکا و ترکیه که پیش تر نیز بر سر خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه متشنج شده بود اکنون به سطح شکننده ای رسیده است. سال گذشته نیز در نتیجه تنش با واشنگتن بر سر بازداشت یک تبعه آمریکایی در ترکیه که به اعمال تحریم‌هایی از طرف آمریکا منتج شد، ارزش لیر در برابر دلار حدود یک سوم کاهش یافت.

علاوه بر دلار، ارزش لیر در برابر دیگر همتایان مهم خود نیز با کاهش محسوسی مواجه شد تا جایی که هر یورو به ۶.۴۹۶۳ لیر، هر پوند انگلیس به ۷.۴۴۲۲ لیر و هر فرانک سوئیس به ۵.۹۰۲۱ لیر افزایش یافتند.

انتهای پیام


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#