قطع شدن تدریجی یارانه نقدی سه دهک ثروتمند / اعتراض بیجا به حذف یارانه جریمه دارد

سه شنبه ، ۲۳ مهر ۱۳۹۸-۱۳:۳۰
#

علی ربیعی امروز در حاشیه همایش صندوق های خرد محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه افراد و دهک هایی از دریافت یارانه حذف خواهند شد و آیا شاخص دولت فقط داشتن ماشین بیش از ۲۰۰ میلیون تومانی است، گفت: شاخص ماشین ۲۰۰ میلیون تومان به بالا، فقط یکی از شاخص های دولت برای حذف یارانه بگیران بوده و موارد دیگر از جمله قیمت مسکن، درآمد افراد و مواردی از این دست نیز شامل این مسئله می شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه افرادی در جامعه هستند که ماهانه یک میلیارد تومان درآمد دارند، افزود: ما به دنبال حذف یارانه افراد ثروتمند به صورت تدریجی و ماهانه هستیم.

ربیعی با اشاره به اینکه حذف یارانه افراد ثروتمند در حال انجام است، گفت: هر ماه یارانه تعدادی از افراد قطع می شود؛ اما قطعا ما به دنبال قطع یارانه دهک های متوسط جامعه نیستیم.

این مقام مسئول درباره اینکه به طور کلی یارانه چه تعداد از افراد حذف خواهد شد، اظهارداشت: اجازه بدهید که این موضوع را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند؛ اما این مسئله که گفته می شود یک مرتبه یارانه ۳۰ میلیون نفر حذف می شود، نه شدنی و نه منطقی است.

وی با اشاره به اینکه تصمیم گیری درباره نرخ سوخت با توجه به درآمد اقشار متوسط و ضعیف جامعه انجام می شود، گفت: هر تصمیمی برای قیمت حامل های انرژی گرفته شود، روی دهک های ضعیف جامعه استوار است و دهک های بالای جامعه  مشمول نخواهند شد.


به گزارش لایودیتا به نقل از مهر با توجه به الزام قانونی جهت حذف یارانه ثروتمندان برای سال جاری و تهیه دستورالعمل از سوی کمیته ای چهارجانبه متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت کار، وزارت ارتباطات و وزارت کشور، با استفاده از سامانه اطلاعات رفاه ایرانیان در شهریوماه امسال، یارانه نقدی حدود ۷۰۰ هزار نفر قطع شد.

البته با توجه به اینکه احتمال خطا در غربالگری وجود دارد، امکان ثبت اعتراض برای کسانی که به حذف یارانه نقدی خانوارشان اعتراض دارند، فراهم شده است.

نکته جالب در اعتراض خانوارها، اعتراض اقشاری بود که به گفته میرزایی سخنگوی ستاد تبصره ۱۴ قانون بودجه، جزو قشر مرفه محسوب شده و حتی در مواردی گردش مالی میلیاردی در ماه داشته اند اما در اعتراض به حذف یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دلایل عجیبی همچون عدم پذیرش و یا صوری خواندن تراکنش های بانکی، جابه‌جایی وجه برای کسب‌وکار، حساب‌های اجاره‌ای، تغییرات مسکن و تجهیز مسکن، خرید و فروش مسکن، تغییر وضع اقتصادی و ورشکستگی، کسادی بازار و ... را عنوان کرده اند.

در خلال این اعتراضات، برای ورشکسته ها، بیماران صعب العلاج، بدهکاران و وام گیرندگان، پرسش‌نامه‌ای تهیه شده تا با ثبت اطلاعات خود وارد سیکل بررسی میدانی ماموران شده و در صورت صحت اطلاعات وارده به صف یارانه نقدی بازگردند.

حال اگر صحت اطلاعاتی که این افراد در پرسش نامه وارد کرده اند نقض شود مطابق با ماده ۱۰ قانون هدفمندی جریمه خواهند شد به گونه ای که طبق گفته میرزایی نه تنها یارانه‌شان قطع خواهد شد، بلکه بدهی‌شان در سازمان مالیاتی و سیستم بانکی نیز ثبت می شود، به این صورت که کلا حساب‌هایشان بسته می‌شود؛ مگر این‌که بدهی خود را پرداخت کنند.


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#