ربیعی:مردم چند ماهی صبوری داشته باشند/قرار نیست قیمت گازوئیل افزایش یابد

پنجشنبه ، ۳۰ آبان ۱۳۹۸-۱۰:۱۴
#

سخنگوی دولت گفت: طرح حمایت معیشتی در قوانین بودجه سالانه پایدار خواهد بود و این طرح ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در حاشیه جلسه امروز دولت در پاسخ به این پرسش که طرح معیشتی تا چه زمانی ادامه می‌یابد، اظهار کرد: طرح معیشتی «تا» ندارد و این طرح ادامه خواهد یافت. این طرح اکنون قانون برنامه ششم و مصوبه دولت را دارد و برای اجماع عمومی هم مصوبه سران قوا را دارد و در قوانین بودجه سالانه هم پایدار خواهد ماند.

وی ادامه داد: هر وقت منابع جدیدتری به دست آوریم، بیشتر کسری طرح حمایت معیشتی را جبران می‌کند.

سخنگوی دولت درباره میزان اختصاص بنزین سهمیه‌ای برای خودروهای شخصی خاطرنشان کرد: تعیین 60 لیتر منطق علمی داشته است. 60 لیتر برای روستاها و شهرهای کوچک کفایت می‌کند. من از مردم خواهش می‌کنم چند ماهی صبوری داشته باشند، زیرا با کنترل قیمت‌هایی که ما انجام می‌دهیم اثرات این طرح را متوجه خواهند شد.

ربیعی همچنین گفت: قرار نیست به قیمت گازوئیل افزوده شود.

ربیعی در ادامه گفت: لازم است تشکر دولت را از هوشیاری مردم اعلام کنم. این بار هم مردم نشان دادند که متوجه هستند چه کسانی دنبال منفعت‌جویی از شرایط کشور هستند. مردمی که نگرانی داشتند اما در کنار اغتشاش‌گران نایستادند و حتی با آنها مقابله کردند. از روز یکشنبه آنهایی در خیابان ماندند که اهداف خاص داشتند. همچنین از هوشمندی رهبری و مواضع هوشمندانه ایشان در دولت تقدیر شد. موضع ایشان مثل آبی بر آتشی بود که برخی برافروخته بودند.

وی ادامه داد: براساس گزارشی که در دولت ارائه شد امروز مساله خاصی در کشور نداشتیم. دیروز در برخی مناطق عده‌ای کوکتل مولوتف تهیه وتوزیع کردند و چنین حملات ایذایی داشتند ولی تجمعی که وجه عمومی داشته باشد، ملاحظه نشده است.

سخنگوی دولت درباره مصوبات امروز هیات دولت تصریح گرد: تصمیم دولت این است که تاپایان سال 98 هیچ افزایش خدمات در بخش دولتی نخواهیم داشت و شرکت‌های دولتی اجازه ندارند در خدمات و کالاها افزایش خدمات داشته باشند. امروز همچنین تاکید شد صمت، جهادکشاورزی و بخش حمل ونقل نظارت بی وقفه‌ای برای عدم سوءاستفاده برای افزایش بنزین را ادامه دهند و در هر جلسه دولت، گزارش نظارت ارائه خواهد شد.امروز همچنین درباره جاماندگان از سهمیه بنزین بحث شد و قرار شد وزارت نفت و کشور و صمت موضوع را دنبال کنند و از طریق سامانه‌هایی که معرفی می شود، مردم می توانند ثبت‌نام کنند تا بررسی‌های لازم درباره آنها انجام شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: امروز گزارشی درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات ارائه و از وزیر ارتباطات سپاسگزاری شد. بخش اعظمی از فعالیت اقتصادی ما از طریق این شبکه انجام می شود و بر ادامه تقویت شبکه ملی اطلاعات در جلسه هیات دولت تاکید شد.

وی درباره زمان وصل مجدد اینترنت گفت: این مساله به شورای امنیت کشور محول شده است و با ملاحظه‌های لازم، وصل اینترنت در استان‌ها بزودی انجام می شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره هویت، اهداف و اعمال اغتشاش‌گران روزهای اخیر بیان کرد: قبلا پیش بینی کرده بودیم که سال 98 به لحاظ اقتصادی به تعادل برسیم اما به لحاظ سیاسی و امنیتی سال سختی خواهیم داشت. این پیش‌بینی بر اساس گزاره‌ها و داده‌ها بود. دشمن با شروع تحریم‌ها آشکارا اعلام کرد که درصدد وارد کردن بیشترین درد به جامعه و ایجاد ناامنی روانی خواهد بود.

وی ادامه داد:به بهانه بنزین عده‌ای به خیابان آمدند، سه گروه بi خیابان‌ها آمدند؛ یک گروه از روی هیجان و نارضایتی به خیابان آمدند، ولی شنبه شب تکلیف خود را با اغتشاشگران مشخص کرده و دیگر به خیابان نیامدند. این گروه برای ما قابل احترام بوده و صدای آنها شنیدنی است. دو گروه دیگر  از روز یکشنبه به بعد در خیابان بودند. بخشی از آنها از جریان‌هایی بودند که قرار بود بحران درست کنند.

وی ادامه داد: برای ما گزارش آمد که آنها مسیر ورودی عسلویه را بسته و مانع تعویض شیفت شده بودند. آنها به لوله‌ها دینامیت بسته بودند و قصد انفجار در عسلویه داشتند. کشورهایی با پترودلارهای خود رسانه ایجاد کرده اند و از این اتفاق‌ها سود می‌برند. وزیر ارتباطات اعلام کرد که در یک زمان مشخص به مرکز مخابرات در اصفهان و شیراز حمله کرده بودند. مسیر انتقال کالا از بندر امام خمینی مسدود شده بود تا کالا در کشور توزیع نشود.

وس ادامه داد: وقتی این شواهد را کنار هم می گذاریم مشخص می شود جریانی قضد داشت بر موج نارضایتی‌ها در کشور سوار شد. برخی رسانه‌های خارجی هم بی شرمانه کد آتش‌زدن در کشور دادند و آدم‌هایی در رسانه‌ها آوردند و قصد داشتند آنها را به عنوان رهبر ناآرامی ها معرفی کنند.

سخنگوس دولت همچنین تصریح کرد: برای من کاملا روشن است که از ناآرامی‌های سوریه یا یمن فیلم‌هایی در روزهای آینده (به عنوان ناآرامی در ایران) منشتر خواهد شد. مردم به هیچ عنوان به سمت مراکز امنیتی و نظامی نمی روند، ولی این جریان قلیل با هدف به سمت این مراکز رفتند. این افراد قلیل معمولا در این ناآرامی‌ها آسیب نمی بینند ، بلکه ناآرامی را ایجاد کرده وسپس به خانه‌های تیمی خود می‌روند.  گروه سوم هم متاثر از جریان دوم بودند که با قمه به خیابان آمدند و مراکز عمومی را تخریب کردند. تیراندازی هایی شده که با سلاح‌های دولتی نبوده است. ما با کسانی که از سوی این جریان آسیب‌دیده‌اند، ابراز همدردی می کنیم.

وی تاکید کرد: برای ما کسانی که اعتراض ساده دارند، محترم هستند و این افراد از اغتشاش‌گران تمیز داده خواهد شد و با اغتشاش‌گران برخورد می شود.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که چرا جامعه قبل از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین از این طرح مطلع و توجیه نشده بود، گفت: این انتقاد را شنیدم و تعجب کردم که بحث اقناع را مطرح کردند. این انتقاد می تواند دو منظور داشته باشد. یکی اینکه چرا مردم مطلع نشدند که از فلان ساعت بنزین گران می شود. عمدتا مردم هم همین را می گویند. اما تجربه نشان داد که اگر از دو هفته قبل اعلام می شد که چه زمانی بنزین گران می شود، به استقبال درگیری می‌رویم. مگر یادمان رفته است که در گذشته چه میزان بنزین به خانه ها منتقل شد و چقدر خانه آتش گرفت. افرادی که با تیربار به خیابان آمدند از دو سه هفته قبل برنامه‌ریزی کرده بودند.از پیش اطلاع ندادن افزایش قیمت بنزین یک تدبیر امنیتی بود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه بحث افزایش قیمت بنزین مطرح شد، تصریح کرد: از مدت‌ها قبل درباره یارانه‌های پنهان و سناریوهای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بحث شده است. ما کسری بودجه و کسر حمایت‌ اجتماعی داشتیم. برای برطرف کردن این مشکل یا باید مالیات را افزایش می‌دادیم یا پول چاپ می کردیم و مردم را فقیرتر می‌کردیم. ما نه می توانستیم نفت بفروشیم نه می توانیم پول چاپ کنیم. این بحث ها پیش از این انجام شده است.

سخنگوی دولت درباره اینکه چرا حمایت اجتماعی  به خانواده‌های بیش از پنج نفر تعلق نمی گیرد، بیان کرد: در این طرح سی هزار میلیارد تومان بین شصت میلیون نفر توزیع خواهد شد ولی هرچه به خانواده‌های بالای پنج نفر، حمایت بیشتری برسد، باید از سهم  یک نفره‌ها کم می کردیم.

ربیعی در پایان درباره حمایت وزیر خارجه آمریکا از اغتشاش گران خاطرنشان کرد: ما معتقدیم تحریم به قصد ایجاد آشوب در ایران است. دخالت در مسائل ایران از سنت زورگویان بوده دخالت امریکا محکوم است. رسانه‌ها و کشورهایی که دنبال تحریک اغتشاش در ایران بودند را فراموش نخواهیم کرد.

انتهای پیام


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#