آخر هفته کابوس وار شاخصها در بازارهای جهانی

شنبه ، ۹ آذر ۱۳۹۸-۱۰:۰۳
#

شاخص‌های بورسی با نگرانی از تحولات جنگ تجاری ریزش شدیدی را تجربه کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، آخرین روز از معاملات هفتگی بازارهای سهام جهان کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به حوزه چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت: پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مصوبه مجلس سنای این کشور در انتقادات از سرکوب معترضین هنگ کنگی را امضا کرد، چین تهدید کرد که پاسخ قاطعی به این کار خواهد داد. پیش از این ترنیز رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود حصول توافق تجاری با چین تا پایان سال ممکن است اما در عین حال هشدار داده بود که واشنگتن چشمش را به روی آن چه در هنگ کنگ می‌گذرد نخواهد بست.

پاتریک او هیر، تحلیل‌گر سایت "بریفینگ" گفت: بازارها اندکی نسبت به آن چه در خصوص جنگ تجاری آمریکا و چین رخ داد نگران شده‌اند. این اختلافات ممکن است توافق تجاری بین دو کشور را به تاخیر بیاندازد.

در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج"  با ۰.۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۵۴.۱۴۱  واحد بسته شد، شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۴ درصد کاهش تا سطح ۳۱۴۰.۹۸ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با کاهش ۰.۴۶ درصدی در سطح ۸۶۶۵.۴۷ واحدی بسته شد.

در حوزه برگزیت معامله گران منتظر انتخابات زودهنگام مجلس این کشور و هم‌چنین مشخص‌تر شدن موضع رئیس جدید کمیسیون اتحادیه اروپا در قبال چگونگی خروج انگلیس از این اتحادیه هستند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر فعلی و رهبر حزب محافظه کار وعده داده است تا در صورت پیروزی در انتخابات، انگلیس را سی و یکم ژانویه از اتحادیه اروپا خارج کند. از سوی دیگر اما جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف کارگر گفته است در صورت پیروزی می خواهد یک همه پرسی جدید در خصوص باقی ماندن یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برگزار کند.

مساله برگزیت که در دو سال اخیر به اصلی ترین عامل محرک بازارهای بورس و ارز اروپا تبدیل شده است با وجود چندین مرتبه تمدید مهلت خروج و توافقات اولیه به نتیجه‌ای نرسیده است. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد محافظه کاران طرفدار خروج با توافق از حزب کارگر طرفدار برگزاری رفراندوم مجدد با اختلاف اندکی پیش هستند هر چند که احتمالا رای کافی برای تشکیل دولت را نخواهند داشت.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ریزش ۰.۹۴ درصدی تا ۷۳۴۶.۵۶ واحد پایین رفت، شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با کاهش ۰.۱۳ درصدی در سطح ۵۹۰۹.۱۵  واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۰۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۲۳۶.۳۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۰۷ درصد پایین رفت و به ۹۳۵۲.۰۱  واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۴۹ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۲۹۳.۹۱  واحدی پایین رفت، شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با ریزش  ۲.۰۳ درصدی به ۲۶ هزار و ۳۴۶.۴۹  واحد رسید.

در چین شاخص " شانگ‌های  کامپوزیت " با ریزش ۰.۸۷ درصدی در سطح ۳۸۲۸.۶۷  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۶ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۸۴۶.۰۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

جان هرمان، مدیر بخش نرخ بهره در موسسه " میتسوبیشی سکیوریتیز" گفت: شاهد کاهش حجم تولیدات در سراسر جهان هستیم. فکر نمی‌کنم در زمینه جنگ تجاری بین و آمریکا و چین نیز شاهد مذاکره ای جدی برای پایان دادن به این وضعیت تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا باشیم.

در بازار طلای سیاه، هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۵.۰۶  درصد ریزش به ۵۵.۱۷  دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۲.۲۵  درصدی به ازای ۶۲.۴۳  دلار در هر بشکه مبادله شد.

همچنین در بازار فلزات گران بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش ۰.۵۳  درصدی به ۱۴۶۳.۹۸  دلار رسید. هر اونس نقره با صعود ۰.۳ درصدی به ازای ۱۷.۱۱  دلار مبادله شد.   

انتهای پیام


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#