ارزش صندوق‌های بازار سرمایه به 180 هزار میلیارد تومان رسید

دوشنبه ، ۱۱ آذر ۱۳۹۸-۱۱:۲۴
#

رییس سازمان بورس ارزش صندوق‌های بازار سرمایه را 180 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش لایودیتا به نقل از تسنیم، شاپور محمدی در پنجمین همایش انجمن مالی اسلامی با موضوع بازار مالی اسلامی، رونق تولید، چالش ها و راهکارها، اظهار داشت: تعداد ابزار مالی اسلامی متعدد است اما هنگامی که نام می بریم، هر کدام تا چندین جلسه زمان برده تا به نتیجه و تصمیم‌گیری برسد. اخیرا شورای فقهی تصمیم گرفته و دستورالعمل ها نیز در شورا بررسی می شود تا از هرگونه انحراف جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در شورای فقهی سازمان بورس علاوه بر بررسی ابزارها، دستورالعمل ها نیز بررسی می شود، افزود: متاسفانه در برخی کشورهای اسلامی ابزارهای مالی اسلامی صوری سازی شده و خوشبختانه ابزار های مالی که در دنیا وجود دارد غیر از یکی دو مورد، همه به صورت عملیاتی در کشور ما وجود دارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: سهامی که در ایران وجود دارد، اسلامی است و ارزش آن هزار و 500 هزار میلیارد تومان است. سهام از نظر شرعی مشکلی ندارد و در حوزه ابزار مالی اسلامی ابزارهای متفاوتی مثل ابزار جعاله، مرابحه و ... وجود دارد.

به گفته محمدی، زمان اجرای عملیات بازار باز اکنون است و بانک‌مرکزی می تواند اوراق را از بازار سرمایه خریداری و نقدینگی جامعه را افزایش دهد یا اوراقی که خریداری کرده را به بازار بازگرداند و انقباض نقدینگی کند. بانک مرکزی فقط از حجم پول تاکنون استفاده کرده و عملیات بازار باز را نداشته، اما فرصت هایی در بازار سرمایه ایجاد شده تا بازار باز عملیاتی شود.

وی در ادامه تاکید کرد: ابزارهای مرسوم بازارهای دیگر و انطباق با اصول شریعت بررسی و اجرایی شده است. این مجموعه ابزارها به همت شورای فقهی در کشور عملیاتی شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر صندوق های متعددی داریم که اکنون متنوع شده و حجم آن گسترش یافته است به طوری که ارزش صندوق های بازار سرمایه 180 هزار میلیارد تومان است. در حوزه بازار پول هم اعتقاد داریم با فعالیت شورای فقهی بانک مرکزی، شاهد گسترش فعالیت های بازار پول خواهیم بود



افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#