آیا پیشنهاد بن علوی برای نشست ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس محقق می‌شود؟

چهارشنبه ، ۱۳ آذر ۱۳۹۸-۱۴:۱۸
#

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی به سفر وزیر خارجه عمان به تهران و نتایجی که ممکن است به دنبال داشته باشد پرداخت.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک عربی در رابطه با سفر یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان به ایران نوشت: تلاشی سیاسی دیگر برای نزدیک کردن دیدگاه کشورهای حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان و ایران انجام شد؛ تلاشی که این بار سلطنت‌نشین عمان آن را رهبری می کند؛ کشوری که دائما نقش میانجیگر در بسیاری از پرونده های حساس را ایفا می کند.

این خبرگزاری می نویسد: در سایه شکست تمام تلاش های بین المللی و عربی برای نشاندن تهران و ریاض بر سر میز مذاکره در گذشته، یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان از محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود خواست تا یک کنفرانس میان کشورهای حاشیه خلیج فارس با مشارکت ایران برگزار شود و اختلافات موجود را حل کنند.

در این گزارش آمده است: با وجود اینکه عربستان بارها گفت‌وگو با ایران را رد کرده است، این ابتکار جدید که یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس آن را مطرح کرده است پرسش های زیادی را به دنبال داشته است که آیا این بار گفت وگو میان ایران و عربستان محقق می شود به خصوص اینکه تهران همیشه برای برگزاری چنین گفتوگویی اعلام آمادگی کرده است.

یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان ظهر روز دوشنبه با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و دو طرف در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات دو جانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر کردند. ظریف در این دیدار با اشاره به نقش خوب و سازنده کشور همسایه عمان، روابط دو کشور را جامع و بسیار خوب توصیف کرد و از گسترش و تعمیق هر چه بیشتر این روابط در همه زمینه ها استقبال کرد.

ظریف همچنین اراده ایران برای گفتگو با همه کشورهای منطقه را جدی خواند و افزود: پویش صلح هرمز در همین راستا ارائه شد.

از سوی دیگر یوسف بن علوی نیز در این دیدار شرایط منطقه را نیازمند گفتگو و تفاهم هر چه بیشتر دانسته و می‌گوید: در این زمینه برگزاری یک کنفرانس جامع و فراگیر با حضور همه کشورهای ذینفع می تواند مفید باشد.

عماد آبشناس، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با اسپوتنیک عربی در این رابطه گفت: مساله اکنون به طرف های عربی باز می گردد زیرا ایران پیش از این اعلام کرده است که آماده گفت وگو با این کشورها و خصوصا عربستان و نشستن بر سر میز مذاکرات است.

وی افزود: با وجود اینکه ایران از چند وقت پیش آمادگی خود برای گفت وگو و مذاکره را اعلام کرده است اما طرف های مقابل تا به امروز پاسخ مثبتی در این رابطه نداده اند.

آبشناس در رابطه با دلایل عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس در رد گفت وگو با ایران خاطرنشان کرد: حقیقت این است که آمریکا در این مسائل دخالت می کند و به کشورهای عربی خصوصا عربستان، امارات و بحرین اجازه نمی دهد که با ایران مذاکره و اختلافات خود را حل کنند. آمریکا می خواهد به فروش سلاح ادامه دهد و اگر این تنش ها در منطقه وجود نداشته باشد نمی تواند سلاح خود را بفروشد.

از سوی دیگر دکتر شاهر النهاری، نویسنده و تحلیلگر سیاسی سعودی در گفت و گو با این خبرگزاری روسی با طرح ادعاهای بی اساس علیه تهران و متهم کردن ایران به دخالت در امور کشورهای عربی و انجام اقدامات تخریبی در این کشورها گفت: دعوت وزیر  خارجه عمان از داخل خاک ایران برای بر برگزاری کنفرانس منطقه ای امری عجیب است و یوسف بن علوی ابتدا باید از داخل عربستان و یا هر کشور عربی دیگر این دعوت را انجام می داد.
این تحلیلگر سعودی همچنین گفت: عمان باید در این رابطه توضیحاتی ارائه دهد و قبل از اینکه برنامه مسالمت آمیز خود را از خاک ایران اعلام کند باید گفت وگوهای متعددی با برادران خود در کشورهای خلیج(فارس) انجام می داد.

بر اساس این گزارش یوسف بن علوی در 20 می گذشته نیز به تهران سفر کرده بود و بعد از آن نیز در 27 ژوئیه به تهران آمد و با ظریف دیدار کرد. وزیران خارجه ایران و عمان در ماه سپتامبر نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل باهم دیدار کردند.

دیوید ایگناتیوس، تحلیلگر و روزنامه نگار سرشناس آمریکایی هم در مقاله ای که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده، اطلاعات مهمی در رابطه با حل بحران های خلیج فارس و خصوصا روابط ایران با عربستان و امارات داده است.

وی می نویسد: به منظور کاهش تنش ها در یمن و اماکن دیگر، احتمالا گفت وگوهایی میان تهران و هم پیمانان آن در یمن از یک سو و عربستان و امارات از سوی دیگر برگزار خواهد شد. به نظر می رسد که کشورهای حاشیه خلیج فارس اکنون تمایل بیشتری برای مذاکره با ایران دارند زیرا اعتماد خود به آمریکا به عنوان یک حامی نظامی را تقریبا از دست داده اند و سفر اخیر بن علوی به واشنگتن به منظور مطلع کردن آمریکا از فعالیت های دیپلماسی جدید در رابطه با مساله یمن است زیرا مسقط "میانجیگر سنتی" میان آمریکا و ایران به شمار می رود.

در این گزارش آمده است: به نظر می رسد که بن علوی آمریکا را قانع کرده است که پایان جنگ یمن امری ضروری است به خصوص اینکه ایران از گفت وگوی میان عربستان و حوثی ها حمایت می کند و دو مسئول آمریکایی و اماراتی اعلام کرده‌اند که دیدارهای میان مسئولان سعودی و حوثی گامی در راستای پایان جنگ یمن است.

این تحلیلگر آمریکایی می گوید که مذاکرات میان سعودی ها و حوثی ها را خالد بن سلمان، برادر و معاون محمد بن سلمان برعهده گرفته است و گامی مثبت نیز به دنبال داشت زیرا عربستان اعلام کرد که 200 اسیر یمنی را آزاد کرده است.

انتهای پیام


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#