هشدار در خصوص سیگنال فروشان تلگرامی بدون مجوز بورس

یکشنبه ، ۱۷ آذر ۱۳۹۸-۲۱:۳۸
#

مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران به ارائه سیگنال خرید سهم «چکاپا» توسط کانال تلگرامی (چرچیل).W.S.F اشاره کرد و گفت: در خصوص سهم گروه صنايع كاغذ پارس، گرداننده این کانال آقای «مسعود.ط»در فضای مجازی قبل از آنکه مردم را به خرید سهم ترغیب و تشویق کند، با کدهای شخصی و خانوادگی سهم را خریداری کرده است.
مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران از توقف نماد معاملاتی شرکت سرمايه‌گذاري توسعه گوهران اميد «گوهران» تا پایان امروز خبر داد و گفت: تعدادی از کانال‌های تلگرامی مانند پرتفوی سبز و (چرچیل).W.S.F با هویتی ناشناس در فضای مجازی اقدام به ارائه سیگنال‌ به سهامداران و مردم در نمادهایی مانند «ثقزوی»، «گوهران» و «چکاپا» می‌کنند که فرابورس ایران اقدامات لازم را در برخورد با گردانندگان این کانال‌ها انجام خواهد داد.

به گزارش لایودیتا به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، سروش خواجه حق‌وردی در خصوص نماد معاملاتی «ثقزوی» مربوط به شرکت عمران و سازندگي قزوين افزود: کانال پرتفوی سبز که گرداننده آن شخصی به نام «سینا.ع» است با انتشار پیام‌ها و سیگنال‌های مختلف در خصوص سهام ثقزوی، مردم را نسبت به خرید این سهم تحریک و ترغیب کرده است که می‌تواند مصداق بزه موضوع بند 3 ماده 46 قانون بازار در نظر گرفته شود.

به گفته او سیگنال‌دهنده سهم روزهای 11، 12، 13 و 16 آذرماه و همچنین امروز، اقدام به فروش سهم کرده است در حالی که در همان جلسات معاملاتی اقدام به تحریک افراد به خرید کرده و ادعا داشته که خریدار سهم است، از این رو معاملات کدهای تحت مدیریت وی مورد تایید فرابورس ایران قرار نگرفت.

حق‌وردی با بیان اینکه سهامداران می‌توانند معاملات تاییدنشده در نماد «ثقزوی» را در سایت مدیریت فناوری بورس تهران مشاهده کنند، ادامه داد: در نماد گوهران نیز کانال پرتفوی سبز اقدام به ارائه سیگنال کرده که نماد آن روز جاری متوقف شد و در این راستا سهامداران لازم است تا به تحلیل‌های فاقد اعتبار آن هم از سوی کانال‌های تلگرامی توجه نکنند، زیرا در موارد مذکور پیش از ارائه سیگنال مدیر کانال با کدهای تحت مدیریت خود اقدام به خرید کرده و در حین اغوای اشخاص به خرید و همزمان با افزایش قیمت، سهم‌ را به سرمایه‌گذاران می‌فروشد.

او همچنین به ارائه سیگنال خرید سهم «چکاپا» توسط کانال تلگرامی (چرچیل).W.S.F اشاره کرد و افزود: در خصوص سهم گروه صنايع كاغذ پارس، گرداننده این کانال آقای «مسعود.ط» در فضای مجازی قبل از آنکه مردم را به خرید سهم ترغیب و تشویق کند، با کدهای شخصی و خانوادگی سهم را خریداری کرده است.

او در خصوص اقداماتی که فرابورس ایران برای مقابله با این رویداد انجام داده است، گفت: در خصوص سهم چکاپا در یک دوره زمانی نماد متوقف شد و گزارش ظن وقوع دستکاری بازار نیز تهیه و به سازمان بورس و اوراق بهادار برای پیگیری‌های قضایی ارسال شده است.

مدیر نظارت بازار و بازرسی فرابورس با هشدار نسبت به خرید و فروش سهم در بازار سهام بر پایه تبلیغات کانال‌های فاقد مجوز و اعتبار اظهار کرد: عده‌ای در فضای مجازی بدون افشای نام و هویت یا با هویت مجهول فعالیت می‌کنند که این موضوع نیز محل تامل و تفکر است و سرمایه‌گذاران باید موارد این‌چنینی را مدنظر قرار دهند. به عنوان نمونه می‌توان از کانال مهراد پایدار نام برد که مربوط به آقای «س.ح»، است.

به گفته او بخش عمده‌ای از کانال‌های فعال در فضای مجازی فاقد مجوز و اعتبار از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و فرابورس هستند و در حالی اقدام به سیگنال‌دهی در سهام مختلف می‌کنند که دوره خروج آن‌ها از سهم و اتمام دستکاری بازار مشخص نیست و سهامداران امکان تشخیص خروج مدیران کانال از سهم و در نتیجه ریزش قیمت را ندارند.

حق‌وردی در نهایت در خصوص نمادهای معاملاتی فرابورس و بورس انرژی که یکی از کانال‌های تلگرامی در خصوص آنها اقدام به ارائه سیگنال خرید و در پی آن دستکاری بازار کرده است، عنوان کرد: گزارشات متعددی در خصوص اقدامات مجرمانه کانال بورس پول با مدیریت آقای «باقر.ب» با موضوع ظن وقوع بزه دستکاری و فعالیت مشاور سرمایه‌گذاری بدون اخذ مجوز تهیه و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع شده است.

منبع خبر: مدیریت ارتباطات فرابورس ایران


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#