تب افزایش قیمت خودروهای داخلی فروکش کرد

سه شنبه ، ۲۲ بهمن ۱۳۹۸-۱۰:۲۱
#

آشفته بازار خودرو که از مدت‌ها پیش آغاز شده، در یک هفته گذشته نیز ادامه داشت و حتی شاهد اختلاف قیمتی ۱۰ تا ۱۲ میلیونی خودروهای داخلی در یک روز بودیم؛ رصد قیمت‌ها در بازار فروکش کردن این موج کاذب را از بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) نشان می‌دهد.

به گزارش لایودیتا، بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از بازار خودروی پایتخت نشان‌دهنده وضعیت آرام‌تر بازار نسبت به روزهای گذشته است، اما همچنان دلالان و افرادی که خودرو در اختیار دارند با ارائه قیمت‌های بالا در فضای مجازی، سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی جولان می‌دهند.

در حالی که بازار مدت‌هاست در رکود به سر می‌برد و خرید و فروش‌ها به حداقل رسیده است، اما دلالان و سوء استفاده‌کنندگان در فضای مجازی همچنان سلیقه‌ای و به دلخواه خود قیمت می‌دهند.

بررسی قیمت‌ها حاکی است دیروز (دوشنبه) نسبت به دو روز پیش هر دستگاه پژو ۴۰۵ از ۹۸ تا ۹۹ میلیون تومان به ۸۹ تا ۹۰ میلیون تومان، سمند ال. ایکس از حدود ۱۰۲ میلیون تومان به ۹۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۰۵ میلیون تومان به ۹۶ تا ۹۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ از ۶۳ میلیون تومان به ۵۹ میلیون تومان و تیبا از ۷۰ میلیون تومان به ۶۱ تا ۶۲ میلیون تومان قیمت خورده و به عبارتی دوباره به قیمت‌های هفته قبل بازگشته است.

برخی کارشناسان خودرویی معتقدند دلالان و واسطه‌ها با هماهنگی یکدیگر قیمتی دلخواه برای خودروها اعلام می‌کنند، این در حالی است که در یک هفته گذشته هیچ خبر تازه‌ای در بازار نبود و مشتری وجود نداشت.

آنان معتقدند وقتی همه به فضای مجازی دسترسی دارند و کنترلی هم بر آن وجود ندارد، چنین آشفته بازار قیمتی اجتناب‌ناپذیر است.

در این زمینه رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گوید: دستگاه‌های متولی باید برای کنترل قیمت‌ها برنامه داشته باشند و از ابتدا هم گفته‌ایم که خودرو  نباید دو نرخی باشد.

«سعید موتمنی»‌ به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: قانون برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و همه فعالان تجاری سود مشخص کرده، به طور مثال آنانی که پراید را به قیمت شرکتی ۳۹ میلیون تومان خریده‌اند، امروز نباید به دلخواه خود قیمت بر آن بگذارند.

وی افزود:‌ این روزها عرضه خودرو از سوی خودروسازان اندک است، همچنین عده‌ای خاص خودرو برای فروش در اختیار دارند، اما مصرف‌کننده که افزایش درآمدی نداشته است گناهی ندارد که باید قیمت‌های بالا را متحمل شود.

موتمنی معتقد است که این یک بازی است و عده ای سودجو که رانت اطلاعاتی دارند، همچنین افرادی که از طریق ربات ثبت‌نام می‌کنند خودروهای موجود را در اختیار گرفته و بازار را به راحتی به هم می‌زنند.

وی به اعلام افزایش قیمت تیبا به ۷۰ میلیون تومان در هفته گذشته اشاره کرد که در عمل روی کاغذ بود، اما در اتحادیه و نمایشگاه‌ها خودرویی با این قیمت مشاهده و معامله نشد.

این مقام صنفی ادامه داد: همین فضاسازی‌های کاذب در سایت‌ها و کانال‌ها تفاوت قیمتی ۵۳ میلیون تومانی درب کارخانه و بازاری خودرویی مثل دنا را رقم زده است.

خرید و فروش تعداد زیادی خودرو به نام یک کودک

وی، ریشه مشکلات در این حوزه را بی‌برنامگی عنوان کرد و گفت: چگونه است که مشخص می‌شود تعداد زیادی خودرو به نام یک کودک فروخته شده؟ باید ورودی و خروجی خودروها و پول‌ها مشخص شود تا چنین اتفاقاتی را شاهد نباشیم.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت تاکید کرد:‌ هر خودرو یک شماره شناسایی (VIN)‌ دارد که بر اساس آن قابل رصد است، در ماه های گذشته ایران خودرو و سایپا بیش از ۱۰ هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده‌اند اما فقط تعداد محدودی از آنها برای سرویس اولیه مراجعه کرده‌اند و این یعنی فقط پارکینگ این خودروها عوض شده است.

برخی کارشناسان در این زمینه معتقدند که باید سازمان حمایت ورود جدی تری به موضوع قیمت‌ها داشته باشد تا شاهد جمع شدن این مشاغل کاذب باشیم، در غیر این صورت آشفته بازار خودرو سر دراز خواهد داشت.

آنان می‌گویند باید دو نرخی بودن خودرو  برای همیشه کنار گذاشته شود، زیرا فقط عرصه‌ای برای سوء استفاده دلالان و واسطه‌هاست و وقتی خودرو گران می‌شود تاثیر خود را بر سایر بازارها و قیمت کالاها خواهد گذاشت.


افق متال
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#