مدیر عامل آگاه: انحصار نداریم/ راهکار جبران خسارت مشتریان

یکشنبه ، ۸ تیر ۱۳۹۹-۱۴:۰۳
#

به گزارش لایودیتا به نقل از خبرگزاری فارس، با توجه به اینکه تعداد مشتریان بورس اوراق بهادار امسال با تبلیغ همه جانبه دولت و عرضه شرکت‌های ارزنده در بورس و نیز هجوم نقدینگی سرگردان به سمت این بازار به شدت افزایش یافته، بنابر این تعداد معاملات و تراکنش‌ها و تعداد متقاضیان به نسبت سال‌های قبل چندین برابر شده است.

بنابراین سامانه‌های فنی و زیرساخت‌های بورس و سامانه‌های معاملات و پس از معاملات واقعا پاسخگو نیست و معاملات در بورس به کندی صورت می‌گیرد.

در این زمینه از روز چهارشنبه 4 تیر 99 که همزمان با عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری پویا در نماد وپویا بود، متاسفانه سامانه‌های کارگزاری آگاه دچار مشکل شده و سهامداران با مشکلاتی مواجه شدند.

پس از این مسئله تعداد 24 هزار و 383 نفر از مخاطبان سامانه «» با ثبت موضوع «» و همچنین برخی دیگر از مخاطبان با ثبت موضوع «» خواستار پیگیری خبرنگار فارس و پاسخ مسئولان مربوطه شدند.

خبرنگار فارس در این زمینه با محمدرضا سرافراز یزدی مدیرعامل کارگزاری آگاه تماس گرفت که وی گفت: در دو سه روز تعطیل بعد از چهارشنبه که اختلال در سامانه‌های معاملات کارگزاری آگاه روی داد، همکاران من تمام توان خود را به کار گرفتند تا سیستم‌ها و سامانه معاملات بالا بیاید و در این زمینه دستگاه‌های جدید آوردیم و از صبح شنبه خدمات معاملات آنلاین آماده بود و امروز هم سیستم معاملات آنلاین کار می‌کند، اما با آوردن دستگاه‌های جدید و تغییراتی که ایجاد شده قبول دارم که سامانه‌های معاملات هم با کندی و هم با اختلال همراه بوده است.

وی گفت: ‌در عین حال مشتریان ما هم دیروز شنبه و هم امروز یکشنبه توانستند معاملات آنلاین انجام دهند. البته این را می‌پذیرم که عده‌ای برای ورود به سامانه‌ها با مشکل مواجه شدند اما این اطمینان خاطر را می‌دهیم که با تمام توان و نیرو و منابع خود در صدد هستیم اختلال موجود را رفع کنیم و سیستم هر چه زودتر به وضعیت پایدار برسد.

مدیرعامل کارگزاری آگاه در مورد اینکه چه زمانی سیستم معاملات آگاه، پایدار می‌شود،‌گفت:‌ما تمام تلاش و سعی خود را می‌کنیم که سیستم به وضع عادی برگردد اما واقعا نمی‌توانیم زمان دقیقی ارائه کنیم. 

سرافراز یزدی در مورد اینکه چه تعدادی از مشتریان شما ظرف دیروز و امروز توانستند معاملات خود را انجام دهند، گفت: ‌امروز حداقل 200 هزار اردر یا سفارش و تقاضا به صورت آنلاین انجام شد. همچنین شعب شهرستانی ما که به بیش از 90 شعبه می‌رسد و کال سنتر ما یا مرکز تماس مشتریان به دو برابر افزایش نیست و در حالی که قبلا بین 65 تا 70 نفر پاسخگوی مشتریان بود، اکنون این تعداد 150 نفر ارتقا یافته و تعداد خطوط هم محدودیتی ندارد و تمام تلاش ما بر این است که پاسخ مشتریان از طریق تلفن، ایمیل و سایر شبکه‌های اجتماعی را بدهیم.

وی در مورد روش‌های جبرانی برای مشتریانی که با اختلال ایجاد شده دچار زیان شدند، گفت:‌برای این جبران یک سایتی معرفی کردیم که کسانی که نتوانستند سهام عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری پویا را در روز چهارشنبه خریداری کنند در آن سایت به نشانی ثبت نام کنند.

مدیرعامل کارگزاری آگاه در مورد اینکه دقیقا چه روش جبرانی پیش‌بینی کرده‌اید، گفت:‌ ما برای کسانی که نتوانستند سهام عرضه اولیه بگیرند و در آن ثبت نام کردند، گفته‌ایم اطلاعات خود را بارگذاری کنند و از مزایایی که برایشان در نظر گرفته‌ایم به میزان 30 درصد ارزش عرضه اولیه به عنوان اعتبار ریالی می‌دهیم و برای مشتری چند گزینه در نظر گرفته‌ایم که یا می‌تواند این مبلغ را بردارد و خرج کند یا به اعتبار خود اضافه کند یا سهام بخرد و یا بسته اعتباری از ما دریافت کند و این در اختیار مشتری است.

سرافرازیزدی در مورد اینکه آیا همانند کشاورزی که ابزار قطعات را برای تراکتور خود از قبل تهیه کرده تا در هنگام کشت و کار به خاطر یک قطعه معطل نشود، شما هم از قبل پیش‌بینی کرده و از قبل ابزار و سامانه‌ها را تهیه کرده‌اید که دچار اختلال نشوید، گفت: ‌از ابتدای سال 97 تا کنون زیرساخت‌های فنی خود را 10 برابر ارتقا دادیم و این داستانی که می‌گویم حداکثر توان خود را روی ارتقاء ظرفیت‌ها و سامانه‌ها انجام دادیم. در حال حاضر مشکل قطعه و تجهیزات نداریم. از طرف دیگر دیتا سنتری که اطلاعات کارگزاری ما و سایر کارگزاریها در آن قرار دارد یکی از بهترین دیتا سنترهای کشور است و به شدت قابل اتکا است. اما اتفاقی که در روز چهارشنبه روی داد واقعا غیرمترقبه است و ما از دو سه روز قبل تمام تجهیزات نو را جایگزین کردیم و هر جا لازم بود، سامانه‌ها را ارتقا دادیم تا سرویس‌های معاملات آنلاین در دسترس باشد و به مرور زمان سامانه‌ها به ظرفیت حداکثر خود برسند و تجهیزات کار کنند.

وی همچنین گفت:‌ بحث دیگر این است که ظرفیت مشتریان و معاملات در بازار سرمایه بسیار زیاد شده است و نه تنها کارگزاری آگاه، بلکه تمام ارکان بازار سرمایه شب و روز تلاش می‌کنند تا بتوانند به سیل تقاضاهای مردم و معاملات پاسخ دهند و تمام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به بازار سرمایه و ارکان بازار سرمایه تلاش می‌کنند، بهترین سرویس و خدمات را بدهند، اما تقاضا برای حضور در بازار سرمایه به شدت زیاد شده که این مسئله کارها را مشکل می‌کند. در عین حال ما از روز چهارشنبه شب و روز در تلاشیم سامانه‌ها به حالت اول برگردد.

مدیرعامل کارگزاری آگاه همچنین در پاسخ به این پرسش که مشتریانی که برای دریافت کد بورسی به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک مراجعه  می‌کنند فقط فرم‌های یکی دو کارگزاری از جمله مفید و آگاه به آنها پیشنهاد می‌شود آیا با دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک قرارداد بسته و انحصار ایجاد کرده‌اید که اکنون نمی‌توانید پاسخ مشتریان را بدهید،‌گفت: ‌انحصاری در کار نیست. دفتر مرکزی پیشخوان دولت الکترونیک اعلام کرده هر کسی از مردم با هر کارگزاری که دوست داشت می‌تواند کد بورسی بگیرد و اگر دفاتر پیشخوان به مردم اجبار کنند که با فلان کارگزاری کار کنید، این تخلف محسوب شده و با آنها برخورد انضباطی می‌شود. در سایت مربوطه وجود دارد که فعال هستند. هر کسی اختیار دارد با کارگزاری مورد نظر خود کار کند و انحصاری در کار نیست.

سرافرازیزدی این را هم گفت البته برخی مشتریان ترجیح می‌دهند با کارگزاری‌هایی کار کنند که شعب بیشتر دارند و یا رتبه بهتری دارند که البته رتبه‌بندی کارگزاران قبلا وجود داشت و الان دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران تغییر کرده است.

وی تاکید کرد:‌ما هیچ وقت دنبال انحصار نبوده‌ایم البته تبلیغات و اطلاع رسانی انجام می‌دهیم و هر کارگزاری که مشتری بیشتری جذب کند و شعب بیشتری داشته باشد می‌تواند مشتریان جدید جذب کند مانند اینکه بانک‌ها بخواهند سپرده مردم را به سمت خود جذب کند.

مدیرعامل کارگزاری آگاه گفت:‌ما در کشور 90 شعبه کارگزاری آگاه داریم که در همه استان‌ها و شهرهای بزرگ مستقر هستند.

سرافرازیزدی در پاسخ به این پرسش که بالاخره چه زمانی سامانه معاملات شما به روال عادی برمی‌گردد، گفت: تمام تلاش خود را انجام می دهیم و در اولویت قرار می‌دهیم و از روز چهارشنبه همکاران ما شبانه‌روزی کار می‌کنند و مشکلات را یکی یکی حل می‌کنند. من به مشتریان پیام می‌دهم که ما ایستاده‌ایم تا مشکلات راحل کنیم. البته واقعا سخت است و به کندی پیش می‌رود اما تمام منابع ،‌نیروی انسانی متخصص، مشاوران و پیمانکاران را به کار گرفته‌ایم که این مشکل را حل کنند.

سرافراز یزدی همچنین قبلا در برابر این پرسش که با توجه به خدمات غیر حضوری کارگزاری‌ها به متقاضیان بورس در دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک فقط این خدمات برای 2کارگزاری مفید و آگاه انجام می‌شود، گفت: شما وقتی برای خرید یک کالا با تنوع و برند مختلف مراجعه می‌کنید تحقیق می‌کنید و برندی که مورد علاقه باشد استفاده می‌کنید و یا از جایی که فکر می‌کنید خدمات بهتری ارائه می‌کند خدمات دریافت می‌کنید.

وی گفت: من نمی‌خواهم اسم کارگزاری خاصی را ببرم، اما وقتی بیشترین سهم معاملات آنلاین و خدمات به مشتریان در چند کارگزاری خاص انجام می‌شود که این به خاطر بالا بودن سطح خدمات معاملات آنلاین، تعدد شعب کارگزاری، خدمات آموزشی،‌ خدمات مشاوره و دادن اعتبار به گروه انبوهی از مشتریان است و این خدمات به طور عادلانه ارائه می‌شود بنابراین مشتری تصمیم می‌گیرد که به همان کارگزاری برود که خدمات بیشتری دریافت می‌کند. در عین حال تأکید می‌کنم، هیچ محدودیت و انحصاری در انتخاب کارگزاری‌های بورسی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بنابر اظهارات برخی مشتریان کارگزاری آگاه، قطعی سیستم آنلاین این کارگزاری وارد سومین روز کاری خود شده است. مشتریان این کارگزاری یا موفق به ورود به حساب کاربری آنلاین خود نمی‌شوند یا اگر موفق به ورود شوند با صفحه‌ای با چهره‌ای متفاوت از قبل مواجه می‌شوند که کار خاصی در آن نمی‌توانند صورت دهند. 

در همین شرایط بنابر اظهار برخی مشتریان، خطوط تلفنی این کارگزاری نیز اشغال است و مشتریان امکان تماس با کارگزاری را ندارند. 
بنابر رصدهای صورت گرفته، اعتراضات برخی سهامداران و مشتریان این کارگزاری در شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد و برخی از آنها به‌صراحت از عزم خود برای تغییر کارگزار ناظر سخن می‌گویند. 

در شرایطی که مدیران کارگزاری آگاه گفته‌اند برای جبران ضرر روز چهارشنبه کسانی که موفق نشده‌اند، اقدام به خرید عرضه اولیه «وپویا» نمایند تمهیداتی اندیشیده‌اند، مشخص نیست، برای جبران ضرر آن‌دسته از مشتریان خود که به خاطر عدم امکان معامله در روزهای شنبه و یکشنبه زیان دیده‌اند، قرار است چه فکری بکنند.

این در حالی است که هنوز مشخص نیست آنچه تمهیدات این کارگزاری برای جبران ضرر عدم خرید عرضه اولیه روز چهارشنبه خوانده می‌شود، تا چه حد از نظر مشتریان جذاب بوده و مورد استقبال قرار گیرد. 

صبح روز چهارشنبه و در شرایطی که بسیاری از فعالان بازار سهام آماده مشارکت در عرضه اولیه وپویا بودند، مشتریان کارگزای آگاه با پیامی مواجه شدند که از اشکال فنی در زیرساخت‌های این کارگزاری خبر می‌داد.

در این پیام وعده داده شده بود که کارگزاری تلاش می‌کند خرید سهم عرضه اولیه را از طرق جایگزین انجام دهد، اما بعدا برای بسیاری از مشتریان این کارگزاری مشخص شد که از عرضه اولیه جا مانده‌اند. وضعیت فعلی شرایط مبهمی را برای کابران آنلاین کارگزاری آگاه پدید آورده است. 

انتهای پیام/ب


بورس فلزات خاوران
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#