معامله روزانه ۲۷ هزار میلیاردی در بورس/ نقدینگی درست هدایت شده است

چهارشنبه ، ۸ مرداد ۱۳۹۹-۱۶:۲۸
#

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: نقدینگی به جای درست خود هدایت شده است، چراکه باید مسیرهای سفته بازی را بست. روزانه ۲۵ تا ۲۷ هزار میلیارد تومان در بازار بورس معامله می شود و بخشی از این پول به تولید سرازیر می شود.

 محمد نوعی در برنامه پایش که با موضوع «فرصت های عرضه های اولیه» پخش شد، با اشاره به بهترین اتفاق اقتصاد کشور در سال ۹۹، گفت: در خرداد ۱۳۹۷ حدود ۱۰۰ هزار کد بورسی در عرضه های اولیه مشارکت داشتند که این رقم در حال حاضر به بیش از پنج میلیون و دویست هزار کد رسیده است، باید در سیاست عرضه های اولیه تجدید نظر شود و حداقل ۴۰ درصد شرکت ها عرضه اولیه شود تا برای شرکت کنندگان توجیه داشته باشد.

وی افزود: نقدینگی موجود در بازار بورس ورودی به تولید ندارد بلکه صرف سفته بازی می شود، نقدینگی موجود در بازار باید وارد تولید شود، تعداد عرضه های اولیه باید افزایش یابد، صندوق های پروژه باید در بازار عرضه شود تا کسری بودجه دولت نیز برطرف گردد.

کارشناس اقتصادی برنامه پایش گفت: تعداد مشارکت کننده در عرضه های اولیه ۵۰ برابر شده است، باید سرعت پذیرش شرکت ها در بورس افزایش یابد، عرضه کم سهام در عرضه اولیه باید تعداد سهام افزایش یابد تا دچار حباب قیمتی نشویم.

وی ادامه داد: عرضه های اولیه در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۰۰ درصد بازدهی داشته، در سال های ۹۸ و ۹۹ نیز بیش از ۳۰۰ درصد بازدهی دارد، طی سال های ۹۷ تا ۹۹ در قبال سرمایه گذاری ۲۱ میلیون تومانی، سرمایه گذار در حال حاضر بیش از ۱۲۰ میلیون تومان دارایی دارد.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ریسک عرضه های اولیه صفر است، گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال طی سه سال اخیر جذب عرضه های اولیه شده است، عرضه اولیه با شکل فعلی توان رو به رو شدن با خیل کثیر سرمایه گذاران را ندارد، ضمن اینکه زیر ساخت ها نیز آماده نیست.

کارشناس بازار بورس در پایان گفت: هسته معاملات نیز باید اصلاح شود، چراکه به عدم شفافیت بازار کمک کرده است، دولیت نیز باید به بازار سرمایه کمک کند، شرکت های تولیدی که از ابتدای سال ۹۷ راه تامین مالی از طریق بازار سرمایه را انتخاب کرده اند، تا الان به طور متوسط، از چهار تا ۲۵ برابر ارزش بازار آن افزایش یافته است، این راه عالی برای شرکت های خصوصی باز است و باید ورود آنها تسهیل شود.

انتهای پیام


بورس فلزات خاوران
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#