طرح گشایش اقتصادی دولت استفاده از ظرفیت مردمی برای مقابله با تحریم است

سه شنبه ، ۲۱ مرداد ۱۳۹۹-۱۲:۲۳
#

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران طرح گشایش اقتصادی دولت را شلیک یک تیر به چند نشان توصیف کرد و گفت : مهم‌ترین مزیت این طرح استفاده از ظرفیت و سرمایه مردمی برای مقابله با تحریم‌ها و تبعات آن است.

به گزارش لایودیتا به نقل از ایرنا ، طرح گشایش اقتصادی ، اقدام تازه دولت تدبیر و امید است که با هدف مدیریت نقدینگی و تامین مالی از  سوی رئیس جمهوری مطرح شده است. بر اساس این طرح قرار است ۲۲۰ میلیون بشکه نفت از طریق انتشار اوراق سلف موازی به مردم عرضه شود.

بررسی ها نشان داده است که تا کنون این طرح برای تامین مالی، از سوی کارشناسان با دو نوع واکنش مواجه شده است ؛ برخی معتقدند که دولت با پیش‌فروش دارایی‌های خود، می‌تواند فرصت سخت فعلی را رد کند و  نگاه دوم این است که  دولت بعدی وارد یک خطر پذیری بزرگی می‌شود، چرا که اگر نفت به فروش نرسد، اوراقی روی دست دولت می‌ماند که باید بیش از تورم، بهای آن را بپردازد.

حسن حسن نژاد روز سه شنبه به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار با حضور در جمع خبرنگاران ایرنای مازندران در دفتر ساری ، افزود : کسانی که مزیت های این طرح را پیش از اجرا نادیده می گیرند متاسفانه نه تنها راهکار بدیلی ارائه نمی کنند ، بلکه نسبت به ظرفیت مردمی حل مشکلات بی توجهند و توانایی نظام را هم در اجرای درست آن با توجه به سوابق اجرای طرح های مشابه مورد تردید قرار می دهند.

وی توضیح داد : طرح گشایش اقتصادی با فروش اوراق قرضه از سوی دولت ها سابقه سال های پس از انقلاب اسلامی را در همه دولت ها دارد و یقین کنید اگر این طرح موفق نبوده است ، دولت تدبیر و امید امروز که با محدودیت جدی منابع مالی و درآمد مواجه است ، اقدام به ارائه این طرح نمی کرد.

معاون استاندار مازندران با تشریح تنگناهای اقتصادی موجود از جمله آسیب هایی که به منابع درآمدی کشور از ناحیه کرونا و تحریم وارد شد ، گفت : یکی از روش های حل مشکلات کمبود منابع و جبران کسری بودجه که دولت ها در پیش می گیرند ، چاپ پول با هماهنگی بانک مرکزی است ، ولی نتیجه این روش برای کارشناسان و مردم مشخص است و آن هم افزایش میزان نقدینگی در جامعه و رشد افسارگسیخته تورم خواهد بود.

وی با تاکید بر این که دولت تدبیر و امید به رغم سهولت اجرای طرح دستوری افزایش چاپ پول به خاطر تاثیر آن بر معیشت مردم بویژه اقشار کم درآمد به آن تن نداده است ، افزود : امروز همه افراد جامعه از مشکلات منفی و تورمی این اقدام آشنا هستند و دولت تدبیر و امید هم که با وجود فشارهای همه جانبه تحریم و کرونا کارنامه قابل قبولی تاکنون در مهار تورم داشته نمی خواهد فشار مضاعفی بر گرده جامعه تحمیل کند در نتیجه باید به دنبال روش بدیل و قابل قبول و کارشناسی شده برای جبران کسری درآمد می بود که بوده و طرح گشایش اقتصادی را ارائه کرده است.

حسن نژاد با تشریح روش های مختلف پیش روی دولت ها برای تامین کسری بودجه و جبران کمبود درآمدها ، گفت : یکی دیگر از روش ها برای این منظور قرض کردن از بانک ها است که به طور یقین آثار تورمی خاص خودش را در پی داشته و مشکلات اقتصادی را دامن می زند.

وی بهترین روش طبق برای کاهش مشکلات ناشی از کمبود منابع درآمدی و کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی را بر اساس دیدگاه کارشناسانه اقتصادی در شرایط کنونی فروش اوراق قرضه دانست و توضیح داد : فروش اوراق قرضه چندین حسن و مزیت دارد که یکی از این مزیت ها جمع آوری منابع مالی در اختیار مردم است . این منابع با عرضه اوراق توسط دولت  جذب می شود.

معاون استاندار مازندران گفت : مزیت و ویژگی طرح گشایش اقتصادی دولت این است که اوراق قرضه را مبتنی بر مهم ترین منبع درآمدی کشور یعنی نفت کرده است. در شرایطی که نمی توانیم به دلیل تحریم های ظالمانه نفت خام را صادرات کنیم ، با این طرح برای نفت خام تولیدی در داخل کشور ارزش افزوده ایجاد می شود بدون این که تورم را افزایش بدهد و یا سبب کاهش ارزش پول ملی شود.

وی افزود : باید بپذیریم که تحریم فروش نفت وجود دارد و درآمد ارزی از فروش نفت خام کم شده است ، پس بهترین راهکار در شرایط کنونی ایجاد ارزش افزوده نفت خام با تولید مشتقات  آن از جمله گازوئیل ، بنزین و و دیگر فرآوری های این انرژی خام در داخل کشور و صادرات آن است که طرح دولت زمینه لازم را برای این منظور فراهم می کند.

حسن نژاد با بیان این نکته که با تولید مشتقات انرژی نفت خام توان سرمایه گذاری در داخل کشور دو چندان  و نقدینگی نیز مدیریت می شود ، گفت : اگر امروز بورس بازی و دلال بازی در بسیار از بازار های مختلف از ارز گرفته تا طلا و تا خرید و فروش زمین و املاک صورت می گیرد ، هدف قاطبه فعالان این عرصه حفظ ارزش نقدینگی خودشان است و اکنون طبق بررسی کارشناسان اقتصادی ، دولت تدبیر و امید با فروش اوراق قرضه و سرمایه گذاری در بخش ارزش افزوده انرژی نفت خام ، اقتصاد و بازار امروز کشور را از التهاب خارج  می کند و ارزش پول نیز تثبیت می شود.

وی فروش اوراق قرضه را ابزاری برای مقابله با تحریم ها دانست و تاکید کرد :  همه باید طرح از طرح گشایش اقتصادی دولت حمایت کنند چرا که اگر این طرح با استقبال مردم مواجه شود ، سبب انسجام بین دولت و مردم می شود و در واقع این طرح سرمایه اجتماعی کشور را تقویت می کند.

نقد کارشناسی به جای برخورد احساسی و سیاسی 

معاون استاندار مازندران در عین حال گفت که طرح گشایش اقتصادی دولت با فروش اوراق قرضه باید به درستی در جامعه تبیین شود و افکار عمومی با همه زوایای آن آشنا شوند.

وی افزود : لازم است نخبگان جامعه صرف نظر از گرایش های سیاسی و حزبی این طرح را ارزیابی و واکاوی کنند . ابهمات احتمالی طرح و رفع شود و لازم است دولت نیز در مورد همه پرسش های نخبگان و در واقع افکار عمومی توضیح جامعی ارائه کند چون موفقیت طرح به این موضوع وابسته است ولی ورود احساسی و سیاسی به طرح و نقد غیرمنصفانه آن هم در شرایط اقتصادی کنونی قابل قبول نیست.

حسن نژاد گفت: معتقدم طرح فروش اوراق قرصه سبب وفاق ملی و اثر گذاری مناسب و  گشایش مثبت و جدی در اقتصاد کشور خواهد شد و انتظار است تمامی افراد از هر گروه و جناح صادقانه با این طرح برخورد کنند.

مازندران از استعدادها و ظرفیت‌های بالایی در همه بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری و صنایع دستی برخوردار است و مرزی بودن استان هم شرایط مناسبی را برای تجارت خارجی فراهم کرده است تا چرخه سودآوری برای تشکیل هلدینگ سرمایه گذاری در این استان تکمیل شود.

یکی از مهمترین بخش اقتصاد و منابع در آمدی در مازندران بخش کشاورزی است یعنی سالانه بیش از هفت میلیون تن در قالب ۷۲ نوع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود و به عبارتی این  استان ۱۱ درصد ارزش افزوده اقتصادی تولیدات بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد و از این نظر حائز رتبه اول است و " برنج " به عنوان گل سرسبد کشاورزی مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برابر با حدود ۴۲درصد مورد نیاز کشور در این استان تامین می شود. 

طبق آمار بانک مرکزی به طور میانگین هر مازندرانی ۹۰ میلیون ریال سپرده بانکی دارد و سهم استان از تولید ناخالص داخلی (بدون نفت) تنها ۳.۸۹ درصد است که نشان از غیر مولد بودن سرمایه استان است.


بورس فلزات خاوران
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#