آینده درخشان معدن و صنایع معدنی در بورس

دوشنبه ، ۲۴ شهریور ۱۳۹۹-۱۴:۲۶
#

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با بیان اینکه بخش معدن و صنایع معدنی از محل سود عملکرد سال گذشته خود، علاوه بر ۴.۸ میلیارد یورو، ۴۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های توسعه‌ای تعریف کرده‌اند، خبر از آینده درخشان شرکت‌های معدنی در بورس داد.

به گزارش لایودیتا به نقل از ایسنا، شب گذشته (یکشنبه) نشست هم‌اندیشی ایمیدرو، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی و رییس سازمان بورس به منظور حمایت از سهامداران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه برگزار شد.

طی این نشست خداداد غریب‌پور-رییس هیات عامل ایمیدرو- با بیان اینکه در حال حاضر ۸۵ شرکت صنعتی و معدنی ۶۵ میلیارد دلار از مجموع ارزش بازار سرمایه را دارند، اظهار کرد: طبق موافقت به عمل آمده، مقرر شده است تا شرکت‌هایی که فاقد سبدگردانی در بازار بورس هستند، تا سقف ۲۰درصد از ارزش شناور شرکت متبوع خود را برای تشکیل یک شرکت سبدگردانی، تخصیص دهند و ایمیدرو، راهبری سبدگردانی شرکت های معدن و صنایع معدنی را برعهده گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه این امر با هماهنگی بورس و تمامی شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی و شرکت‌های دارای سبدگردان حاضر در بورس انجام می‌شود، گفت: مدیریت سبدگردانی توسط ایمیدرو و از سوی قائم مقام این سازمان و مدیر عامل شرکت بورس، انجام خواهد شد.

هدف، صیانت از سهام سهامداران خرد است

غریب‌پور ادامه داد: کنترل نوسانات و صیانت از سهام سهامداران خرد جزو وظایف اولویت‌دار این سبدگردانی است. در گام نخست، شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، گل‌گهر و همچنین فولاد خراسان پیشنهاد برای ارائه سهم شناور در این صندوق سبدگردانی را طی روزهای آینده، به سازمان بورس ارائه خواهند کرد.


راه اندازی "نخستین شرکت سهامی عام پروژه" تحت مدیریت ایمیدرو

رییس هیات عامل ایمیدرو ضمن اعلام این خبر که شرکت توسعه معادن و فلزات (تحت مدیریت ایمیدرو)، نخستین شرکت بورسی است که "شرکت سهامی عام پروژه" راه اندازی کرده است، در رابطه با جایگاه شرکت‌های این بخش، گفت: ارزش شرکت‌های معدن و صنایع معدنی بورسی ۶۵ میلیارد دلار است که شامل ۸۵ شرکت در بازار بورس هستند. مقایسه P/E نشان می‌دهد که شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی با وجود جذاب بودن، سود کمتری تقسیم کرده و بیشتر سود را به سمت اجرای طرح‌های توسعه‌ای هدایت کرده اند. در حالی که ۱۴ درصد از درآمد شرکت‌های بورسی در اختیار آن‌هاست است اما ۲۳ درصد از سود را در اختیار دارند.

وی ضمن تاکید بر اینکه شرکت‌های بزرگ بخشی از سود خود را صرف توسعه کرده‌اند، اعلام کرد: در شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو، شامل فولاد مبارکه، مس، گل‌گهر، فولاد خوزستان، چادرملو و غیره، چهار میلیارد و ۸۷۹ میلیون یورو و ۴۰ هزار میلیارد تومان طرح توسعه‌ای تعریف کرده‌اند؛ این امر نشان از آینده درخشان شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی در بورس می دهد.

غریب‌پور افزود در پایان با بیان اینکه ارزش شرکت‌های معدن و صنایع معدنی در بورس به نرخ ارز نیما، ۷۳ میلیارد دلار است؛ افزود: این در حالی است که کل ارزش بازار ۲۷۴ میلیارد دلار است که با احتساب فرابورس به ۳۲۲ میلیارد دلار می‌رسد.

سهام شرکت‌های بزرگ معدنی می‌تواند نجات‌بخش بورس باشد

در ادامه این نشست، امیر صباغ مدیر سرمایه‌گذاری و اقتصادی ایمیدرو به ارائه پیشنهادهای این سازمان برای تقویت بازار بورس پرداخته و اظهار کرد: تشکیل صندوق بازارگردانی به ارزش ۳۰هزار میلیارد تومان، ‌ اجرای مصوبه بورس در رابطه با مصوبه ۱۰ درصد سهام خزانه، اجرای مصوبه بورس اوراق اختیار فروش تبعی و بیمه سهام، تسریع در افزایش سرمایه شرکت‌ها، ‌ تجدید ارزیابی در صورت لزوم، ‌ افزایش اعتبارات سبدگردانان مستقل، ‌ هماهنگی بیشتر با شرکت‌های حقوقی فروشنده سهام برای کنترل هیجانات بازار و هماهنگی بیشتر با بازارگردانان شرکت‌های تابعه ایمیدرو، از جمله پیشنهادهای این سازمان است.

وی افزود: سهام شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه، ملی مس، گل‌گهر، چادرملو، فولاد خوزستان و فولاد خراسان، بنیادی بوده و می‌تواند نجات‌بخش کل بورس باشد. افزایش سرمایه شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی از ۳۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷، به ۸۹ هزار میلیارد تومان در سال جاری خواهد رسید.

سرمایه گذاری‌های مس در راه است

همچنین در این نشست اردشیر سعدمحمدی- مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران- ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری های این شرکت، گفت: سرمایه‌گذاری‌های شرکت مس از محدوده دو میلیارد یورو به ۴.۵ میلیارد یورو می‌رسد که این مقیاس حتی برای کشور نیز رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

وی در رابطه با اکتشافات جدید شرکت مس، نیز لظهار کرد: در سال جاری معدن ارزشمند با ذخیره ۵۳۰ میلیون تنی را معرفی خواهیم کرد. سهام مس به گونه‌ای است که منافع بالایی برای بازار سهام به ویژه سهامداران حقیقی به همراه خواهد داد. حتی در شرایط تحریم نیز هیچ دغدغه‌ای برای فروش کاتد مس نداریم.

سعدمحمدی در پایان صحبت‌های خود از مدیران بورس خواستار کاهش زمان بروکراسی برای افزایش سرمایه شرکت و همچنین پذیرش پنج شرکت جدید مرتبط با مس در بازار سرمایه شد.

انتهای پیام


بورس فلزات خاوران
کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#