روحانی: قیمت فعلی ارز واقعی نیست/ منابع آزاد شود دلار به ۱۵ هزار تومان میرسد

چهارشنبه ، ۲۴ دی ۱۳۹۹-۱۹:۲۲
#

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت، تصریح کرد: "تصمیم ما این است که سال آینده نرخ ارز را پایین بیاوریم و متوازن کنیم و متعادل کنیم."

وی با بیان اینکه،  قیمت فعلی دلار واقعی نیست، اعلام کرده است، اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح نرخ دلار از 25هزار تومان به 15 هزار تومان می‌رسد. به گفته روحانی، اگر صرفا 7 میلیارد دلار منابع ایران که در بانک‌ یکی از کشورها {کره جنوبی} بلوکه شده، در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از 25 هزار تومان به 15 هزار تومان می‌رسد.

رئیس جمهور گفت: در حالی که در کشور دلار حدود ۲۳ هزار تا ۲۴ هزار تومان بوده، قیمت دلار را حدود ۱۲ هزار تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان دیدیم و این نشان دهنده افق روشنی است که دولت دیده است. آقای روحانی با بیان اینکه حالا اگر از این رقم ارزش دلار کمی بیشتر باشد درآمد دولت بالاتر می‌رود، اما تصمیم ما بر این است که قیمت دلار را پایین بیاوریم و متوازن کنیم. رئیس جمهور با بیان اینکه مشکل اصلی این است که ارز‌های دولت در دسترس نیست، گفت: همین روز‌ها اسم کشوری را می‌شنویم که ۷ میلیارد دلار ارز ما را حبس کرده که اگر همین منابع در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد دلار از ۲۴ هزار تومان به ۱۶ و ۱۷ هزار تومان خواهد رسید. آقای روحانی با بیان اینکه قیمت کنونی دلار قیمت واقعی نیست، افزود: نرخ دلار در بازار نیما و در بازار آزاد واقعی نیست و این به آن دلیل است که بانک مرکزی دستش برای اعمال سیاست بسته است.

رئیس جمهور گفت: البته در بازار آزاد دست ما باز است و هر مقدار که اسکناس نیاز باشد به بازار تزریق می‌کنیم، اما در مواردی که حواله باشد دست ما بسته است. آقای روحانی با بیان اینکه امروز در زمینه ارزی شرایط ما نسبت به دو هفته پیش بهتر است، افزود: شرایط بهتر هم می‌شود و خواهش می‌کنم مجلس شورای اسلامی در تصویب بودجه همکاری و هماهنگی لازم را انجام دهد تا بتوانیم ارزش پول ملی را تقویت کنیم. 


رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نباید در بودجه قانونگذاری شود گفت: از آنجا که قانونگذاری در هنگام تصویب بودجه راحت‌تر است و نماینده‌ای یک پیشنهاد می‌دهد و قانونی که باید مراحل مختلفی را طی کند با یک قیام و قعود به قانون تبدیل می‌شود و گاهی اوقات یک بند و تبصره در ساعات پایانی مراحل بررسی لایحه بودجه پیشنهاد می‌شود و آن پیشنهاد هم تصویب شده و به قانون تبدیل شده است. آقای روحانی افزود: البته چند سالی است شورای نگهبان به این موضوع حساس شده و جلویش را گرفته است.

 رئیس جمهور گفت: لایحه بودجه درباره دخل و خرج کشور است و امور مالی در آن باید مشخص شود بنابر این در بودجه نباید قانونگذاری کرد. آقای روحانی با تاکید بر این که دست مجلس برای تصویب قانون باز است، افزود: بنابر این بیاییم همدیگر را یاری کنیم و در لایحه بودجه قانونگذاری نکنیم. 

 آقای روحانی افزود: بنابر این اگر قانونی که تصویب می‌کنیم و به مردم و سرمایه گذار می‌دهیم حق نداریم تصمیم مان را عوض کنیم؛ چون این تغییرات ناامنی بزرگی ایجاد می‌کند و در این ناامنی نمی‌توان انتظار سرمایه گذاری داشت. رئیس جمهور گفت: مردم باید بر همان مبانی که سرمایه گذاری انجام داده اند، اطمینان داشته باشند. آقای روحانی افزود: همه امنیت، اعتماد و امید مردم در سرمایه گذاری و حرکت‌های اقتصادی به تثبیت قوانین است بنابر این نباید امنیت سرمایه گذاری را با تغییر قانون بر هم زد. رئیس جمهور با بیان اینکه باید همه در کنار هم باشیم، گفت: امنیت وعده‌هایی که به مردم قول داده ایم چه دولت، چه مجلس و چه در قانون بودجه، نباید تغییراتی انجام شود که این امنیت به هم بخورد. آقای روحانی با بیان اینکه مجری بودجه سال ۱۴۰۰ هم دولت دوازدهم و هم دولت سیزدهم است، افزود: بیش از پنج ماه از وقت سال آینده در دولت فعلی می‌گذرد پس هم ما مجری قانون هستیم و هم دولت آینده، بنابر این امیدواریم لایحه بودجه به بهترین وجه در مجلس تصویب شود تا بتوانیم آیین نامه‌های لازم آن را بنویسیم و شاهد شرایط بهتری در اقتصاد برای سال آینده باشیم.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#