زنگنه: روزگاری را می‌بینم که تولید نفت را ممنوع خواهند کرد

سه شنبه ، ۷ بهمن ۱۳۹۹-۱۳:۳۲
#

وزیر نفت گفت: عده‌ای ۴۰ سال است تلاش می‌کنند که تولید نفت ایران از روزانه ۴ میلیون بشکه بالاتر نرود.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه صبح امروز (سه‌شنبه، هفتم بهمن‌ماه) در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو با اشاره به اینکه عده‌ای ۴۰ سال است تلاش کرده‌اند که نگذارند تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه بالاتر رود که الحمدالله موفق بوده اند، اظهار کرد: واقعا هم زحمت کشیدند؛ با مجلس و دستگاه‌های زیادی کار کردند و سعی کردند افراد زیادی را از هستی ساقط کنند تا نگذارند تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه در روز بالاتر رود.

وی ادامه داد: من روزگاری را می‌بینم که تولید نفت ممنوع شود و بگویند هر تولیدکننده‌ای یک حدی برای ظرفیت تولید دارد در غیر این صورت مراوداتتان با دنیا مختل می‌شود. همان قواعدی که در پروتکل کیوتو برای تولید دی‌اکسید کربن (CO۲)، گذاشتند برای تولید نفت هم اجرا شود بنابراین باید نفت تولید کنیم، حال چگونگی مصرف آن بحث دیگری است.

وزیر نفت با بیان اینکه در این دورانی که جهان با شیوع ویروس همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ روبه‌روست باید به یکدیگر کمک کنند، تصریح کرد: زمانی که پارسال نخستین بار شیوع این ویروس آغاز شد، طرح‌ها را حدود ۱۵ روز تعطیل کردیم اما بهره‌برداری را نمی‌توانستیم تعطیل کنیم و اصل را بر این گذاشتیم که با تدوین و ابلاغ پروتکل‌ها و به‌کارگیری سختگیرانه آنها زندگی و تولید کنیم که الحمدالله خوب هم جلو رفت.

زنگنه با اشاره به اینکه این آخرین کنگره‌ای است که به‌عنوان وزیر نفت در آن سخنرانی می‌کنم، افزود: این کنگره در پنج دوره پیشین به همت برگزارکنندگان و مدیران باشگاه نفت و نیرو بدون یک ریال کمک دولتی برگزار شد که جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: نهادهای غیردولتی وقتی دولت‌ها بسیار قوی هستند دشمن دولت‌ها تلقی می‌شوند و دولت‌ها سعی می‌کنند آنها را نابود کند. خیلی هم تلاش شده است باشگاه نفت و نیرو را هم نابود کنند اما نتوانستند، این یک دستاورد برای کشور است که عده ای که ایده دارند، نظر دارند با هم حرف می‌زنند.

ایران و بازرگانی در نفت جهان

وزیر نفت با بیان اینکه ما در شرایطی سخت بودیم و هنوز این شرایط سخت برای ما جریان دارد، تصریح کرد: اکنون این بحث مطرح است که ممکن است تحریم‌ها و محدودیت‌های که غیرقانونی است، برداشته شود. البته من خیلی درباره تحریم حرف نمی‌زنم.

زنگنه افزود: در سه سال گذشته ظرفیت عظیمی برای صادرات نفت و فرآورده نفتی ایجاد شده است که به‌طور حتم از این ظرفیت،  پس از دوران تحریم استفاده می‌کنیم، همیشه آرزو و هدفم این بود که ایران در بازرگانی نفت جهان نقش داشته باشد و خیلی هم برای آن تلاش کردم که هر دفعه به نوعی جلو آن گرفته شد.

وی اظهار کرد: با امکاناتی که در این دوره از تحریم‌ها به ما داده شد و اجازه ریسک کردن داشتیم ظرفیت‌های خوبی ایجاد کردیم که تحت هیچ شرایطی از بین نمی‌بریم راه‌های زیادی یاد گرفتیم، توان امسال ما با سال‌های ۹۶ و ۹۷ قابل مقایسه نیست، ما ظرفیت بالایی داریم.

ادامه دارد


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#