استانداردهای صنعت ماینینگ ابلاغ شد/ تعلیق ۹ استاندارد خودرو

سه شنبه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۰-۱۴:۱۰
#

 غلامرضا شریعتی امروز در نشست خبری در مورد تدوین استاندارد برای ماینینگ‌ها، اظهار داشت: استاندارد صنعت ماینینگ را تدوین و ابلاغ کرده‌ایم اما رعایت این استانداردها اجباری نشده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: همچنین با همکاری وزارت کار، استانداردهایی را برای حوزه خدمات در دست تدوین داریم که بعضی اجباری و بعضی تشویقی است.

وی در مورد استاندارد خودروسازی نیز گفت: در اروپا ۷۷ مقرره فنی برای استانداردهای صنایع خودروسازی وجود دارد؛ ما برای اینکه این مقررات را در استانداردهای خود لحاظ کنیم، رعایت ۸۵ استاندارد را در صنعت خودرو الزامی کردیم.

شریعتی افزود: البته به دلیل مسائل تحریمی، برخی از این استانداردها تعلیق شدند و در حال حاضر رعایت ۷۶ استاندارد الزامی است.

وی ادامه داد: اجرای استانداردها گامی در جهت تقویت تولید است و اگر این استانداردهای ۸۵ گانه عملی شوند، خودروساز می‌تواند در بازارهای منطقه و جهانی حضور یابد و ارزآوری داشته باشد.

شریعتی گفت: اگر هم اکنون مشتریان ما به اجبار برخی از خودروهای داخلی را می‌خرند اما با توجه به وضعیت خودروسازی کشور و در صورت رعایت استانداردهای مذکور، مشتریان در آینده به اختیار و از سر انتخاب، خودروی ایرانی خریداری خواهند کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه با بیان اینکه از ورود بیش از ۲ هزار تن کالا و محموله غیراستاندارد به کشور در سال گذشته جلوگیری کردیم، گفت: این کالاهای غیراستاندارد در قالب ۹۳ محموله بود که شامل ۳۷ محموله مواد غذایی، ۱۳ محموله کالاهای الکتریکی، ۶ محموله لوازم خانگی، هفت محموله منسوجات چرم، ۱۲ محموله قطعات خودرو و ۱۸ محموله شیرآلات بهداشتی بوده است.

شریعتی همچنین با اشاره به نامگذاری امسال به سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، از طراحی بسته‌های حمایت از تولید برای تسهیل شرایط و کمک به بخش تولید خبر داد و افزود: این بسته‌ها در راستای حمایت از واردات مواد اولیه، مواد واسطه‌ای و تجهیزات و ماشین‌آلات اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: پیش از این، همه مواد اولیه و واسطه‌ای را مورد آزمون قرار می‌دادیم، اما امروز در راستای مانع‌زدایی مقرر شده اگر محصول نهایی تحت کنترل استاندارد است، مواد اولیه و واسطه‌ای مورد استفاده در آن بدون دخل و تصرف این سازمان وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: ماشین آلات خطوط تولیدی برای محصولاتی که تأیید استاندارد دارند نیز در راستای حمایت از تولید، به سرعت از گمرکات ترخیص خواهند شد. با این حال، مواد اولیه و واسطه‌ای یاد شده باید مورد تأیید وزارت صنعت باشد و علاوه بر آن، سازمان ملی استاندارد ایران به صورت تصادفی اقدام به نمونه‌گیری و کنترل آنها خواهد کرد.

شریعتی اظهار داشت: در موضوع انرژی، با احصاء مصرف انرژی، تدوین استانداردهای مربوطه و بازنگری و به‌روزرسانی آنها، سعی شد تا به گونه‌ای عمل شود که مصرف‌کنندگان بتوانند با علم و آگاهی از محصولات به تصمیم‌گیری بپردازند.

وی به ایجاد دفتر صنایع انرژی‌بر اشاره کرد و افزود: اکنون بررسی ۳۴ صنعت که به نظر می‌رسد مصارفی بیش از حد استاندارد داشتند را در برنامه داریم؛ صنایعی که در سه سال گذشته به اندازه ۴۰ میلیون بشکه نفت انرژی مصرف کرده‌اند و آلودگی‌های متعددی را موجب شدند.

شریعتی گفت: اسامی این صنایع به وزارتخانه‌های نفت و نیرو اعلام می‌شود تا واحدهای با مصرف زیاد جریمه شده و آنهایی که مصرف بهینه دارند از محل همین جریمه‌ها تشویق شوند.

۷۰ هزار تن ذرت آلوده مرجوع شد

وی در ادامه درباره ممانعت این سازمان از ورود ذرت‌های آلوده به کشور، گفت: تاکنون ۷۰ هزار تن از این ذرت‌ها مرجوع شده و به دنبال برگشت دادن ۵۰ تا ۶۰ هزار تن باقی مانده هستیم.

شریعتی با بیان اینکه مانع‌زدایی به معنای قانون‌زدایی نیست، تاکید کرد: سازمان اموال تملیکی حق ندارد بدون کنترل و نظارت سازمان ملی استاندارد، هیچ کالا و محصولی را به فروش برساند.

وی همچنین درخصوص کنترل نازل‌های سوخت مایع افزود: سال گذشته ۱۱۲ هزار و ۳۱۰ مورد از این نازل‌ها (بیش از برنامه) مورد ارزیابی قرار گرفت که ۸۱ هزار و ۵۵۰ مورد آنها قبول و بدون مشکل بود، اما ۶ هزار و ۶۵۹ مورد آنها عدم انطباق داشته است.

شریعتی ادامه‌داد: همچنین هشت هزار و ۳۹ نازل سی. ان. جی نیز پارسال مورد آزمون قرار گرفت که ۹۷۷ مورد آنها عدم انطباق داشت.

هیچ کالایی به دلیل استاندارد در گمرک معطل نیست

همچنین مسلم بیات معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد در این نشست اظهار داشت: در سازمان استاندارد موردی نداریم که کالا به دلیل مسائل استانداردی ماندگاری طولانی مدت در گمرک داشته باشد.

وی ادامه داد: ممکن است در مواردی، گواهی عدم انطباق کالا با استانداردها را صادر کرده باشیم، اما واردکننده یا مشتری، کالا را ترخیص نکند. ما فقط کالا را از نظر برخورداری از استانداردها ارزیابی کیفی می‌کنیم و اقدامات دیگر نیز به موازات آن انجام می‌شود.

وی همچنین از انعقاد تفاهم نامه برای اقدام مشترک با سازمان دامپزشکی و سازمان غذا و دارو در راستای اجرای بهتر استانداردها خبر داد.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#