نرخ سود بازار بین بانکی ۱۸.۵ شد

دوشنبه ، ۱۷ خرداد ۱۴۰۰-۱۳:۳۴
#

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ سود بازار بین بانکی در سال ۱۴۰۰ روند نزولی داشته و از کانال ۱۹ درصد گذشته و به ۱۸.۴۹ درصد رسید. به گزارش لایودیتا به نقل از ایرنا، بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول است که در آن بانک‌ها و موسسات اعتباری برای تامین مالی کوتاه مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود با یکدیگر معامله می‌کنند و در فاصله زمانی کوتاه و با نرخ سودی معلوم بازپرداخت کنند.

در این بازار، بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می دهند تا بتوانند از طرف دیگر نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. همچنین این بازار کمک می‌کند تا بانک ها برای تامین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند در نتیجه از انبساط حجم نقدینگی جلوگیری می‌شود.

آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ بازار بین بانکی در ابتدای سال ۱۹.۹ درصد بود و نرخ سود در این بازار روند نزولی داشته است و در پایان فروردین ماه به عدد ۱۹.۸۲ درصد رسید.

روند نزولی نرخ سود بازار بین بانکی در اردیبهشت ماه ادامه داشت و در پایان این ماه ۱۹.۶ درصد شد.

در خردادماه که هیجان انتخابات بالاگرفته است نرخ سود بازار بین بانکی جهش جزئی ۰.۱۸ درصدی داشت (اردیبهشت ۱۴۰۰ برابر ۱۹.۶ درصد بود و در ۶ خرداد برابر ۱۹.۲۴ درصد شد و پایان هفته گذشته (۱۳ خرداد ماه) برابر اعلام بانک مرکزی این نرخ برابر ۱۸.۴۹ درصد شد.

به گزارش ایرنا، همانطور که پیش از این ذکر شد نرخ سود بازار بین بانکی متفاوت از نرخ سود بانکی است. نرخ سود بانکی به میزان سود سپرده‌گذاری کوتاه و بلندمدت افراد در بانک‌ها تعلق می‌گیرد اما نرخ بین بانکی به سودی که بانک‌ها از یکدیگر استقراض کرده‌اند پرداخت می‌شود.

نرخ سود بازار بین بانکی ۱۸.۵ شد


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#