ورود به بازار سرمایه نیازمند صبوری بیشتر نسبت به سایر بازارها است

سه شنبه ، ۱۸ خرداد ۱۴۰۰-۱۹:۲۱
#

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در شرایط امروز مردم از بورس خسته شدند و اعتماد از بین رفته و شاهد خروج مداوم نقدینگی هستیم گفت: این روند مقطعی است و سرمایه‌گذاران فراموش نکنند که ورود به بازار سرمایه نیازمند صبوری بیشتری نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری است. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، "محمد اقبال نیا" به حجم بالای ورود پول حقیقی به بازار سرمایه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: با اصلاح بازار این افراد متضرر شدند و طی ماه‌های اخیر شاهد خروج مداوم نقدینگی حقیقی‌ها در بازار هستیم که معادلات، پیش‌بینی‌ها، عرضه و تقاضا را در بازار برهم زده است.

وی در پیش‌بینی روند بازار سرمایه طی روزها و هفته‌های پیش رو گفت: با توجه به مواردی که مطرح شد تا تعیین نتیجه انتخابات، شفاف شدن فضای کابینه و سیاست‌های اقتصادی دولت جدید بازاری نوسانی را شاهدیم.

اقبال نیا تأکید کرد: البته با اصلاح بازار در ۱۰ ماه اخیر و با فرض تثبیت فاکتورهای اقتصادی امروز که نرخ ارز و نرخ بهره هستند، به نظر می‌رسد از این به بعد قیمت سهام ریزش قابل‌توجهی را تجربه نکند چراکه کلیت بازار تقریباً به کف رسیده و از این به بعد با برطرف شدن ابهامات، سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا بازار به مسیر واقعی خود بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران در شرایط رکودی ابتدا جریان سودآوری شرکت‌ها را بررسی می‌کنند، گفت: نباید فراموش کرد که در بازارهای مالی همیشه قیمت سهام باارزش ذاتی منطبق نیست، چراکه بازیگران این بازار مردم هستند که احساسات و هیجان آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها اثرگذار است.

وی ترس و طمع را جزء جدایی‌ناپذیر رفتار سرمایه‌گذاران دانست و ادامه داد: به همین دلیل است که گاهی سهام بسیار ارزنده در قیمت‌های پایین معامله می‌شوند که چنین مواردی اصولاً فرصت خوبی برای انتخاب سهام ارزشمند توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و بادانش بازار است.

اقبال نیا معتقد است در شرایط امروز مردم از بورس خسته شدند و اعتماد از بین رفته، به همین دلیل شاهد خروج مداوم نقدینگی هستیم که البته این روند مقطعی است. سرمایه‌گذاران فراموش نکنند که ورود به بازار سرمایه نیازمند صبوری بیشتری نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری است.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه درصورتی‌که یک سرمایه‌گذاری با تحلیل و درست در بازار سهام داشته باشیم به‌طورقطع در میان‌مدت و بلندمدت از این بازار منتفع خواهیم شد به روند بازدهی بازارها طی ۵ سال و ۱۰ سال اخیر اشاره کرد.

وی افزود: اگر فردی ۵ سال گذشته وارد بازار سرمایه شده بود، باوجود همه فرازوفرودهای این سال‌ها، امروز سرمایه‌اش ۱۵ برابر بود که در مقایسه با سایر بازارها مثل مسکن، ارز و طلا بسیار بالاتر است. طلا طی دوره ۵ ساله بازدهی کمتر از ۱۰ برابر، ارز ۶.۵ برابر و مسکن ۵ برابر را تجربه کرده است.

اقبال نیا به بازده سرمایه‌گذاری بلندمدت و ۱۰ ساله در بازار سرمایه و سایر بازارهای رقیب هم اشاره کرد و گفت: اعداد در بازه زمانی ۱۰ ساله جذاب‌تر است. به‌این‌ترتیب که اگر شخصی ۱۰ سال گذشته سرمایه‌اش را وارد بازار کرده بود امروز دارایی این فرد ۴۶ برابر بود که در مقایسه با سایر بازارها نشان می‌دهد طلا طی مدت موردبررسی بازدهی ۲۱ برابری، مسکن کمتر از ۱۴ برابر و ارز هم کمتر از ۱۹ برابری داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه پس‌انداز خانواده‌های ایرانی معمولاً در بخش مسکن وارد می‌شود که کمترین بازدهی را در میان سایر بازارها داشته است، گفت: بااین‌وجود مردم یا وارد بازار سهام نمی‌شوند یا درزمانی نامناسب با انتخابی اشتباه وارد می‌شوند و ضرر می‌کنند. فراموش نکنید هرچند باید نسبت به بازار سرمایه نگاه بلندمدت داشت و صبر کرد اما در قدم اول رمز یک سرمایه‌گذاری موفق انتخاب درست، به‌موقع و با تحلیل است.

وی سرمایه‌گذاری در بازار سهام را کاری بسیار تخصصی و پیچیده دانست و افزود: از سال گذشته جمع زیادی از افراد کشور عمدتاً به‌صورت مستقیم درگیر بازار سرمایه شدند که اکثر این افراد زمان یا تخصص حضور در این بازار را نداشتند، این گروه برای موفقیت در بازار سرمایه باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم حرکت کنند.


 


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#