روپیه اندونزی به بهترین ارز آسیا تبدیل می‌شود

دوشنبه ، ۱۹ مهر ۱۴۰۰-۱۱:۳۸
#

روپیه اندونزی می‌تواند بهترین ارز آسیا در سال ۲۰۲۱ باشد زیرا افزایش قیمت کالاها با افزایش مازاد تجارت این کشور همراه شده است.

در حال حاضر این کشور به عنوان صادرکننده زغال‌سنگ و روغن پالم از بحران انرژی جهانی سود می‌برد و بسیاری از همتایان خود که واردکنندگان خالص کالا هستند را دچار مشکل کرده است. اندونزی قرار است در ماه سپتامبر و پس از رکورد مازاد ۴.۷۴ میلیارد دلاری وهمچنین  قرار گرفتن در ردیف شانزدهم اقتصاد دنیا، آمار تجاری خود را اعلام کند.

با تضعیف رقبای آسیایی اندونزی این کشور توانسته با افزایش بازده خزانه‌داری خود در سه ماه سوم سال ۱.۳ درصد رشد کند. همچنین در صورت افزایش بیشتر بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده در ماه‌های آینده، بانک اندونزی با ثبت بی‌سابقه ذخایر ارزی خود همچنان قادر به حمایت از پول ملی خود خواهد بود.

دیویا دِوِش، سرپرست تحقیقات ASEAN و South-Asia FX در بانک استاندارد چارترد(بانک استاندارد چارترد، یکی از مهم‌ترین بانک‌ها در بریتانیا محسوب می‌شود و خدمات آن عمدتا در آسیا، خاورمیانه و آفریقا متمرکز است)، اظهار کرد: ما همچنان به موارد مثبت IDR(یکای پول اندونزی) تکیه می‌کنیم و انتظار داریم که این ارز در بازه زمانی سه ماهه یکی از بهترین عملکردها در سراسر بازارهای آسیایی نوظهور(EM Asia) داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اندونزی در وضعیت بهتری نسبت به قبل از تنش اقتصادی ۲۰۱۳ قرار دارد و مجموع مازاد تجاری حساب جاری آن ۱۳ میلیارد دلار طی سه ماه گذشته، در مقایسه با کسری بودجه ۱۲ میلیارد دلار هشت سال قبل، بوده است.

آنچه به‌ عنوان تهدید برای قرار گرفتن روپیه اندونزی در هیات رهبری آسیا وجود دارد، ناتوانی این ارز در شکستن مقاومت تکنیکی ۱۴.۲۰۰ در برابر دلار طی ماه گذشته است که با وجود همه موارد بهبودی، می‌تواند سودهای بیشتر را محدود کند.

افزایش مداوم بازدهی خزانه‌داری که تقریبا ۲۰ واحد افزایش یافته بر جذابیت تجارت‌های حامل روپیه تاثیر گذاشته است. ذخایر خارجی این کشور در ۱۳ روز متوالی تا پنج اکتبر به صورت خالص فروخته شده اما بسیاری از رقبای منطقه‌ای روپیه با موارد مخالف شدیدتری روبه‌رو است که در ذیل به آن اشاره شده است:

در حال حاضر به دلیل کندی اقتصاد تایلند و افزایش کسری حساب جاری نرخ بات(واحد پول این کشور) کاهش یافته است.

بانک مرکزی فیلیپین نیز اعلام کرده که پزو می‌تواند در این سه ماه بیشتر تضعیف شود.

همچنین در صورتی که مقامات پولی سنگاپور پارامترهای سیاست خود را در بازنگری سیاست پولی آینده تغییر ندهند، همان‌طور که انتظار می‌رود ممکن است صعود دلار سنگاپور نیز محدود شود.

واحد پول مالزی یکی از ارزهای اصلی است که می‌تواند روپیه را از بین ببرد؛ نرخ بالای واکسیناسیون مقامات این کشور را قادر می‌سازد محدودیت‌ها را لغو کنند. همچنین افزایش قیمت نفت باعث رشد مالزی خواهد شد. با این حال سودهای همسایه نیز مانعی منفی برای رشد روپیه نخواهد بود.

ایسنا


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#