قطر: دیگر به اوپک برنمی‌گردیم

دوشنبه ، ۱۹ مهر ۱۴۰۰-۱۵:۴۹
#

وزیر انرژی قطر در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد قطر دوباره به اوپک نخواهد پیوست زیرا تلاش برای کنترل قیمتهای جهانی نفت با استراتژی این کشور تناسب ندارد.

قطر اواخر سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از عضویت اوپک خارج شود و اعلام کرد خروجش فنی بوده و مربوط به استراتژی این کشور بوده که تمرکزش را روی گاز طبیعی به عنوان صادرات اصلی قرار داده است. قطر از سال ۱۹۶۱ عضو اوپک بود.

اما ناظران می‌گویند خروج قطر از اوپک، نتیجه اختلاف میان این کشور و همسایگانش بود. عربستان سعودی و امارات متحده عربی قطر را در فاصله سال ۲۰۱۷ تا اوایل ۲۰۲۱ هدف بایکوت اقتصادی قرار دادند. این دو کشور و همچنین بحرین و مصر روابطشان با قطر را در ژانویه ازسرگرفتند.

غول انرژی قطری تغییر نام داد

وزیر انرژی قطر همچنین اعلام کرد شرکت انرژی دولتی "قطر پترولیوم" برای منعکس کردن استراتژی انرژی گسترده‌تر، به "قطر انرژی" تغییر نام داد.

سعد الکعبی اظهار کرد: شرکت" قطر انرژی" برنامه ای برای فروش دارایی‌ها به منظور تامین مالی ندارد. وی گفت: ما پول زیادی داریم. وی همچنین گفت: قطر نمی‌تواند به تسهیل بحران فعلی کمبود عرضه گاز کمک کند زیرا همه تولید خود را به صورت قراردادی عرضه می‌کند و بر این باور است که قیمتهای بالا برای تقاضا مخرب است. وی پیش بینی کرد قیمت گاز با ازسرگیری فعالیت بعضی کارخانه‌ها و وعده روسیه برای افزایش عرضه به اروپا، اندکی کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، سایر شرکتهای انرژی دولتی منطقه خلیج فارس برای تامین مالی، به فروش سهم در دارایی‌ها یا واحدهایشان اقدام کرده اند. بانکداران می‌گویند شرکت آرامکوی سعودی قصد دارد با فروش سهم در دارایی‌های انرژی، ده‌ها میلیارد دلار تهیه کرده و روی بهبود قیمت‌ها سرمایه گذاری کند. آرامکوی سعودی از بانکها خواسته است وامی به ارزش ۱۲ تا ۱۴ میلیارد دلار تهیه کنند تا به خریداران شبکه خط لوله گاز خود عرضه کند.

انتهای پیام


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#