هشدار اوپک پلاس علیه مداخله مصرف کنندگان در بازار نفت

سه شنبه ، ۲ آذر ۱۴۰۰-۱۴:۱۸
#

مقامات اوپک پلاس هشدار دادند احتمالا به برنامه‌های بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان برای برداشت از ذخایر استراتژیک، واکنش نشان خواهند داد.

مقامات مطلع خبر داده‌اند جو بایدن، رییس جمهور آمریکا قرار است برنامه‌ای برای آزادسازی نفت از ذخایر نفت استراتژیک را به همراه چین، هند، ژاپن و کره جنوبی اعلام کند. این اقدام که هفته‌ها در دست برنامه‌ریزی بوده، پایین بردن قیمتهای سوخت برای مصرف کنندگان و شرکتها را هدف گرفته است.

نمایندگان اوپک پلاس اظهار کردند: آزادسازی میلیون‌ها بشکه نفت از ذخایر بزرگترین مشتریان آنها بر اساس شرایط فعلی بازار غیر قابل توجیه است و این گروه ممکن است در دیدار هفته آینده وزیرانش، برنامه‌های افزایش بیشتر تولید را مورد تجدیدنظر قرار دهد.

این کشمکش ریسک بزرگترین مجادله در عرصه ژئوپلیتیکی از زمان جنگ قیمت نفت بین عربستان سعودی و روسیه در اوایل سال ۲۰۲۰ را برانگیخته است. مسئله مطرح، قیمت مهمترین کالای جهان همزمان با تلاش سیاستمداران و بانکهای مرکزی برای مقابله با قوی‌ترین فشارهای تورمی در بیش از یک دهه گذشته است.

همچنین روابط پرتنش میان واشنگتن و ریاض را نمایان می‌کند که معمولا بنیان روابط آمریکا در خاورمیانه است.

وضعیت هنوز مشخص نشده و برنامه‌ها ممکن است تغییر کند اما آمریکا در حال بررسی آزاد سازی تدریجی بیش از ۳۵ میلیون بشکه نفت است. افراد مطلع اعلام کرده‌اند این تصمیم بزودی اعلام می‌شود.

هلیما کرافت، استراتژیست ارشد کالا در شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس" گفت: چنین اقدامی ریسکها در بازی پوکر نفت را افزایش داده و تنشهای جدیدی ممکن است در روابط دو جانبه میان واشنگتن و ریاض ایجاد کند.

با وجود برداشت قریب الوقوع از ذخایر، قیمتها روز دوشنبه در واکنش به پاسخ احتمالی اوپک پلاس به این اقدام، در بازار نیویورک یک درصد صعود کرده بود.

اوپک پلاس تاکنون در برابر درخواستهای رییس جمهور آمریکا و کشورهای مصرف کننده دیگر برای سرعت بخشیدن به روند افزایش عرضه که در دوران پاندمی محدود شده بود، ایستادگی کرده است. نمایندگان این گروه که مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کردند: حتی افزایش اندک تولید در دیدار هفته آینده وزیران این گروه ممکن است مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

جوزف مک مانیگل، دبیرکل مجمع بین المللی انرژی در ریاض در بیانیه‌ای گفت: انتظار دارم وزیران انرژی اوپک پلاس برنامه فعلی خود برای افزودن عرضه بیشتر به بازار به شکل تدریجی را حفظ کنند. با این حال بعضی از عوامل بیرونی پیش بینی نشده مانند برداشت از ذخایر استراتژیک یا قرنطینه های جدید در اروپا ممکن است باعث ارزیابی دوباره شرایط بازار شود.

برداشت هماهنگ از ذخایر استراتژیک برای بایدن یک پیروزی دیپلماتیک برای آمریکا خواهد بود به خصوص با در نظر گرفتن این که چین هم مشارکت می‌کند. این موضوع در دیدار مجازی هفته گذشته شی جین پینگ، رییس جمهور چین مطرح شد.

مبارزه بایدن برای پایین بردن قیمتها در تضاد با تلاش دونالد ترامپ برای مجاب کردن عربستان سعودی و روسیه برای پایان دادن به جنگ قیمت نفت در اوایل سال ۲۰۲۰ بود که باعث ریزش قیمتها شده بود.

همچنین نشان می دهد در فضای تورمی که قیمت همه کالاها از خودرو گرفته تا گوشت افزایش پیدا کرده است، اقتصادهای بزرگ آستانه تحمل پایین‌تری برای قیمتهای نفت دارد. در دولت اوباما قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود بدون این که به یک مسئله جنجالی سیاسی تبدیل شود.

اقدام برای برداشت هماهنگ از ذخایر نفت استراتژیک در کشورهای متعدد، بزرگترین آزادسازی نفت از سوی اقتصادهای بزرگ خارج از نظارت آژانس بین المللی انرژی است. تلاشهای قبلی برای برداشت از ذخایر نفت مانند برداشت ۶۰ میلیون بشکه نفت در سال ۲۰۱۱ در پی جنگ داخلی لیبی توسط آژانس بین المللی انرژی هماهنگ شده بود.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز شنبه گفته بود دولتش در  حال بررسی برداشت از ذخایر نفت هماهنگ با کشورهای دیگر است و مقامات هندی هم گفتند در حال بررسی اقدام مشابهی هستند و احتمالا در این حرکت مشارکت می‌کنند.

تصمیم بایدن برای جلب حمایت از چین، هند و ژاپن و متحد کردن چهار مصرف کننده بزرگ نفت جهان، ضربه بدی به عربستان سعودی خواهد بود که نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود.

بایدن از زمانی که قدرت را به دست گرفته است، حاضر نشده است مستقیما با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که گفته می‌شود در قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار و کنشگر سعودی دست داشته است، صحبت کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک و متحدانش دوم دسامبر (۱۱ آذر) برای بازبینی سیاست تولید و تصمیم گیری درباره افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه دیدار می‌کنند.

انتهای پیام


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#