دو عاملی که قیمت نفت را امسال افزایشی می کند

سه شنبه ، ۲۱ دی ۱۴۰۰-۰۹:۱۸
#

وجود مخاطرات ژئوپلتیک در کنار بهبود وضعیت اقتصادی کشورها و چالش‌های موجود در عرضه نفت به بازار جهانی احتمالا باعث خواهد شد تا در سال 2022 شاهد بالا رفتن قیمت نفت باشیم. این مسأله می‌تواند به دردسر جدیدی برای کشورهایی که همین حالا هم درگیر تورم بالایی شده‌اند، تبدیل شود.

شان سعید کارشناس موسسه جوبای آی کیو آی، می‌گوید: انتظار دارد در سال 2022 شاهد بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی باشیم.

وی می‌گوید: از دیگر دلایلی که باعث می‌شود قیمت نفت افزایش یابد، کاهش ارزش دلار در بازار جهانی و بالا رفتن تقاضای این حامل انرژی در بازار خواهد بود.

شان می‌گوید: ‌تنش‌ها در حوزه اوکراین بین آمریکا و روسیه همچنان بالاست و گفت‌وگو‌ها بین دو کشور نتوانسته نتیجه مثبتی در پی داشته باشد.

اوکراین برای صادرات نفت و گاز به اروپا بسیار حیاتی است؛ چراکه اروپایی‌ها 45 تا 50 درصد گاز موردنیاز خود را از روسیه می‌گیرند. در صورتی که انتقال انرژی از اوکراین به اروپا مختل شود، بر قیمت نفت در اروپا اثر خواهد گذاشت.

وی معتقد است؛ از سوی دیگر توافق احتمال هسته‌ای با ایران شکل‌گیری یک جنگ بر سر بازار نفت با بالا رفتن تولید آمریکا می تواند جلوی بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی را بگیرد.

شان می‌گوید: امسال قیمت نفت بین 77 تا 107 دلار در هر بشکه خواهد بود و در صورتی که اتفاق خاصی بیفتد ممکن است شاهد تکرار صعود قیمت نفت در سال 2008 که به 147 دلار در هر بشکه رسیده بود، باشیم.

فارس

 


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#