سرعت اقتصاد چین در سه ماهه چهارم کند شد

دوشنبه ، ۲۷ دی ۱۴۰۰-۱۳:۴۰
#

اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱ پس از رکود ناشی از همه‌گیری کرونا به کمک صادرات قوی آمد اما این سرعت در سه ماهه چهارم به دلیل مصرف کمتر و رکود دارایی کاهش یافت و به حمایت بیشتر سیاست نیاز دارد.

به گزارش رویترز، بانک مرکزی چین امروز (دوشنبه) برای حمایت از دومین اقتصاد بزرگ جهان و مقابله با مشکلاتی مانند مشکلات بخش املاک و شیوع بیماری کووید نرخ وام‌ها را کاهش داد.

اقتصاد چین ۸.۱ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد کرد که این رشد، سریع‌تر از پیش‌بینی ۸.۰ درصدی و بسیار بالاتر از هدف دولت برای بیش از ۶ درصد و رشد ۲.۲ درصد بازنگری‌ شده سال ۲۰۲۰ بود.

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار، تولید ناخالص داخلی در دوره اکتبر تا دسامبر ۴.۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که سریع‌تر از حد انتظار بود اما همچنان ضعیف‌ترین سرعت در یک سال و نیم گذشته را ثبت کرده است البته رشد در سه ماهه سوم ۴.۹ درصد بود.

تولید ناخالص داخلی بر اساس بازده سه ماهه، ۱.۶ درصد از اکتبر تا دسامبر افزایش یافت در حالی که انتظارات برای افزایش ۱.۱ درصدی و افزایش ۰.۷ درصدی در سه ماهه قبل بود.

اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱ با احیای فعالیت‌های اقتصادی شروعی قوی داشت اما رکود دارایی، محدود کردن بدهی‌ها و محدویت‌های شدید کرونایی که مصرف را تحت‌ تاثیر قرار دادند به قدرت آسیب رساندند.

بانک مرکزی چین به‌طور غیرمنتظره‌ای هزینه‌های استقراض وام‌های میان‌مدت خود را برای اولین بار از ماه آوریل ۲۰۲۰ کاهش داد که باعث کاهش انتظار برخی از تحلیلگران درباره کاهش سیاست‌های بیشتر در سال جاری بود تا از خود در برابر خطر فزاینده نکول توسعه‌دهندگان محافظت کنند.

بانک خلق چین  اعلام کرد که نرخ بهره وام‌های ۷۰۰ میلیارد یوان (۱۱۰.۲ میلیارد دلار) یک ساله تسهیلات وام‌دهی میان‌مدت را کاهش می‌دهد.

نی ون، اقتصاددان ارشد در شانگهای گفت: «بزرگ‌ترین چالش امسال برای سیاستگذاران این است که چگونه اقتصاد را در محدوده ۵ تا ۵.۵ درصد در مقابل سیاست پویای صفر کووید تثبیت کنند».

انتهای پیام


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#