نگاهی به بزرگ‌ترین پروژه جهانی رمزارزها، ماشین مجازی اتریوم چیست؟

سه شنبه ، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱-۰۹:۱۷
#

به‌عنوان خریدار اتریوم شرایط و محیطی را تصور کنید که یک ابرکامپیوتر جهانی به شما این امکان را بدهد بتوانید تمامی تراکنش‌هایتان را به‌راحتی در یک سیستم جهانی انجام داده و از اصول خاصی در مدیریت قراردادها پیروی کنید. این سیستم دقیقاً همان ماشین مجازی اتریوم است که همه فعالیت‌ها مانند ارسال و دریافت پول نقد، انجام محاسبات، اجرای قراردادها و ... را به شیوۀ غیرمتمرکز بر عهده دارد.

کسانی‌که در بازار رمزارزها مشغول خرید و فروش اتریوم هستند، بهتر است که به‌خوبی با این ماشین مجازی جهانی و کدهای عملکردی‌اش آشنا شوند که در این مقاله به معرفی آن پرداختیم.

 ماشین مجازی اتریوم

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) یا همان EVM اصطلاحی در دنیای بلاک چین است که برای مدیریت و توسعۀ قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. همان‌طوری که می‌دانید اتریوم پلتفرمی متن‌باز با کاربردهای مختلف است. کاربران هم می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکزی بر روی پلتفرم اتریوم داشته باشند، در نتیجه این رمزارز شبکه‌ای از اصول، قواعد و قوانین برای کاربردهای غیرمتمرکز ایجاد می‌کند که توسط ماشین مجازی اتریوم هدایت می‌شود.
احتمالاً دربارۀ استفاده از این ماشین مجازی هنوز خیلی تصویر واضح و مشخصی ندارید. وظیفۀ اصلی ماشین مجازی ایجاد پیچیدگی بین دو عنصر اجرای کد و اجرای ماشین است تا عملکرد و حمل کلی نرم‌افزار به‌مرور بهتر شده و بهبود پیدا کند.
بگذارید ماشین مجازی اتریوم را به ماشین شبه تورینگ تشبیه کنیم، یعنی این ماشین مانند تورینگ توانایی حل مسئله و مشکلاتی که بر عهده‌اش بگذارید را دارد و برای ایجاد قرارداد هوشمند استفاده می‌شود. در ضمن، عملکرد ماشین مجازی وابسته به گس GAS است که از آن به‌عنوان سوخت اتریوم هم یاد می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی ماشین مجازی اتریوم

برای قراردادهای هوشمند زبان برنامه‌نویسی اتریوم از زبانی به نام سالیدیتی (Solidity) استفاده می‌کند. البته از زبان‌های دیگری مانند Vyper و Bamboo هم برای نوشتن قرارداد هوشمند استفاده می‌شود، منتها ماشین مجازی اتریوم نمی‌تواند آن را مستقیماً اجرا کند.

کد‌های عملکردی

توسعه‌دهندگان ماشین مجازی اتریوم از یکسری کدهای عملکردی استفاده می‌کنند تا ماشین به‌عنوان قلب پلتفرم بتواند وظایفی مانند اجرای قرارداد هوشمند یا انجام محاسبات را انجام دهد. این کدهای عملکردی شامل کد مقایسه‌ای، کد محیطی، کد دست‌کاری حافظه، کد دست‌کاری انبارش، کد دست‌کاری پشته، کد جهت معکوس، کد عملکرد توقفی می‌شود.

 ماشین مجازی اتریوم چیست؟

چرا باید از ماشین مجازی استفاده کرد؟

پس تا اینجا متوجه شدیم که ماشین مجازی اتریوم با عملکرد شبه تورینگ، برای تراکنش‌ها و مدیریت قراردادهای هوشمند اصول، قوانین و پروتکل‌هایی دارد. بعد از ایجاد قرارداد مرتبط با اتریوم نیاز به محیطی است که قراردادهای هوشمند باهم در تعامل باشند. اینجا قلب شبکه یعنی ماشین مجازی اتریوم به‌عنوان یک ابرکامپیوتر مجازی وارد می‌شود تا:

  • • ایده کاربران اتریوم را به کد تبدیل کند
  • • باعث تعامل بین قراردادهای هوشمند شود
  • • اجرای قراردادهای هوشمند را آسان‌تر کند
  • • کدهای را در شبکه اتریوم جهانی اجرا کند
  • • باعث شود تا با اجرای هر گره اتریوم در ماشین مجازی، اجماع کل بلاک چین تغییری نکند
    • با این حساب ماشین مجازی اتریوم را باید بخشی از رمزارز اتریوم دانست که برای اجرای قوانین و تعامل قراردادهای هوشمند شکل‌گرفته است. در ضمن هر کدی که در ماشین مجازی اجرا شود، در داخل ماشین است یعنی به کل شبکه، سیستم و دیگر پروسه‌ها ارتباطی ندارد.

      حساب‌های اتریوم

      اتریوم دو نوع حساب دارد که یکی تحت مالکیت خارجی EOA و دیگری حساب قراردادی است. هر دو حساب اتریوم در ماشین مجازی قابل‌کنترل هستند، با این تفاوت که حساب مالکیت خارجی با کلیدهای مخصوصی کنترل می‌شود و تمامی حساب‌های قراردادی با ذخیره شدن در کیف پول هوشمند، ایزوله هستند. با این حساب ماشین مجازی اتریوم را واقعاً باید یکی از بزرگ‌ترین، منسجم‌ترین و برنامه‌ریزی‌شده‌ترین پروژه‌های کریپتوکارنسی دنیا دانست.
      خریداران اتریوم از طریق ماشین مجازی از اصول مشخص این پلتفرم آگاه هستند، به‌راحتی می‌توانند قرارداد هوشمند اجرا و مدیریت کنند و تمامی این قراردادها در تعامل یکدیگر هستند.

       نماد اتریوم

      موفقیت‌های بیشتر ماشین مجازی اتریوم

      ماشین مجازی اتریوم به‌تازگی معرفی شده و احتمالاً مانند هر ابرکامپیوتر دیگری باگ‌هایی داشته باشد که قطعاً در آینده نزدیک از نظر سرعت، توانایی، امکانات و پیچیدگی بهبود خواهد داشت. البته در همین ابتدای مسیر هم ماشین مجازی اتریوم توانسته به بخش اصلی و مهم قراردادهای هوشمند تبدیل شود که خریداران و فروشندگان اتریوم برای موفقیت در این بازار به درک مفهوم آن نیاز دارند.
      اگر از فعالان حوزه ارز دیجیتال هستید یا به تحلیل نمودارهای بازار علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم در زمان مناسب سری به سایت والکس بزنید. در صرافی والکس امکان معامله اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال برای کاربران فراهم شده تا با یک احراز هویت ساده و سریع بتوانند وارد بازار شوند. در بلاگ نیز تمامی آموزش‌ها به زبان ساده قرار گرفته تا با دنیای کریپتوکارنسی، معامله و تحلیل نمودارها بیشتر آشنا شوید.



      رپورتاژ آگهی


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#