کاهش ظرفیت پالایش نفت آمریکا برای دومین سال پیاپی

چهارشنبه ، ۱ تیر ۱۴۰۱-۱۴:۰۵
#

حدود 1 میلیون بشکه از ظرفیت پالایشگاهی آمریکا طی 3 سال گذشته به‌خاطر بسته شدن پالایشگاه‌ها کاهش یافته است.

به‌گزارش رویترز، جدیدترین اطلاعات دولتی در روز سه‌شنبه نشان دادند ظرفیت پالایش نفت آمریکا در سال گذشته میلادی برای دومین سال پیاپی کاهش‌یافته و بسته شدن پالایشگاه‌ها توانایی آمریکا برای تولید بنزین و دیزل را پایین آورده‌است.

قیمت بنزین در پمپ‌بنزین‌های سراسر آمریکا به حدود 5 دلار در هر گالن رسیده که می‌توان دلیل آن را افزایش تقاضا برای سوخت هم‌زمان با از دست رفتن حدود 1 میلیون بشکه از ظرفیت پالایشی این کشور طی 3 سال گذشته به‌خاطر بسته شدن پالایشگاه‌ها دانست. سقوط تقاضا برای سوخت در اوج بحران کرونا سوددهی پالایشگاه‌ها را پایین آورد و باعث تعطیلی آن‌ها شد.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد ظرفیت پالایشی این کشور 125790 بشکه در روز در سال گذشته میلادی و 800 هزار بشکه در روز در 2020 کاهش‌یافته است.

 اقتصاددان‌ها عقیده دارند قیمت بالای بنزین خیلی زود تقاضا برای سوخت را در آمریکا پائین می‌آورد. متوسط قیمت بنزین معمولی بدون سرب در آمریکا در روز سه‌شنبه برابر با 4.968 دلار بود یعنی 62 درصد بالاتر از سال گذشته میلادی.

ظرفیت پالایشگاهی آمریکا در 2019 به اوج 18.98 من میلیون بشکه در روز رسیده بود، اما حالا با 1.03 میلیون بشکه در روز معادل 5.4 درصد کاهش به 17.9 من میلیون بشکه در روز رسیده‌است.

حاشیه سوددهی پالایشگاه‌های آمریکا علی‌رغم قیمت بالای نفت و گاز به‌خاطر تقاضای بالا برای بنزین، دیزل و سوخت هواپیما به‌شدت افزایش‌یافته است.

اصلی‌ترین عامل کاهش ظرفیت پالایشگاهی در آمریکا را می‌توان تعطیلی پالایشگاه الاینس در لوئیزیانا با ظرفیت 255600 بشکه در روز به‌دنبال آسیب‌های شدید از طوفان ایدا دانست.

حدود نیمی از ظرفیت پالایشگاهی آمریکا در گالف کوست قرار دارد، یعنی جایی‌که بیشترین طوفان‌ها اتفاق می‌افتند.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#