واکاوی دلایل افت شاخص بورس در روزهای اخیر

چهارشنبه ، ۵ مرداد ۱۴۰۱-۱۲:۲۷
#

سید فرهنگ حسینی در مورد دلایل ریزش شاخص بورس در روزهای اخیر،‌ اظهار داشت: بازار بورس در هفته‌های اخیر تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی شاهد نزول بوده است. پس از رسیدن شاخص کل بورس به حدود 1.6 میلیون واحد، عرضه‌ها تشدید و رشد بازار متوقف و نزولی شد، از جمله عوامل موثر می‌توان به کاهش قیمت‌های جهانی اشاره کرد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه،‌ به دلیل سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ‌های بهره در ایالات متحده و کاهش شدید رشد اقتصادی چین به نزدیک صفر درصد، انتظار کاهش تقاضا برای کامودیتی (کالاهای اساسی) و به تبع آن کاهش قیمت آن‌ها به وجود می‌آید. از آنجایی که بیش از دو سوم بورس تهران شرکت‌های مبتنی بر شرکت های تولیدکننده کامودیتی مانند پتروشیمی، پالایشی، فلزی و معدنی است، لذا به صورت مستقیم سبب چشم انداز کاهش فروش و کاهش سودآوری شرکت‌ها می‌شود.

حسینی اضافه کرد: در بخش دلایل داخلی ریزش بورس، دو عامل اقتصاد کلان و تصمیمات مربوط به صنایع بر بازار موثر است. در اقتصاد کلان، روند هفته‌های اخیر افزایش نرخ بهره در بازار بدهی و همچنین بازار بین بانکی بوده است و نرخ‌ها به بالای 21 درصد رسیده است. افزایش نرخ بهره سبب کاهش جذابیت بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول می شود و در عین حال هزینه مالی شرکت‌های تولیدی را افزایش می‌دهد. در نتیجه به طور همزمان، سرمایه‌ها از بازار سرمایه به بازار پول و سپرده‌ها رفته و به دلیل افزایش هزینه مالی، سود شرک‌ها کاهش می‌یابد.

این کارشناس اقتصادی در مورد بحث دوم دلایل داخلی گفت: سیاست قیمت‌گذاری دستوری دولت سبب شده تا چند صنعت با وجود رشد شدید قیمت مواد اولیه و عوامل تولید، نتوانند افزایش نرخ متناسب محصول خود را دریافت کنند. به طور خاص، صنعت لاستیک و صنعت شوینده کشور در فصل بهار زیان ده شده‌اند. زیان ده شدن این صنایع که تکنولوژی روز دنیا را در اختیار داشته و رقابت پذیری بالایی با محصولات و تولیدات خارجی مشابه دارند، سبب نگرانی در میان سرمایه‌گذاران در این صنعت و حتی سایر صنایع شده است.

حسینی تصریح کرد: بدین ترتیب با وجود عملکرد سه ماهه خوب شرکت‌های بورسی و تقسیم بالاتر سود نقدی نسبت به سال قبل در مجامع عمومی سالانه شرکت‌ها، اما شاهد اقبال سرد سرمایه‌گذاران به بازار بورس هستیم.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#