امکان وثیقه‌گذاری الکترونیکی سهام در 3 بانک از امروز‌ فراهم شد

چهارشنبه ، ۵ مرداد ۱۴۰۱-۲۰:۱۳
#

مجید عشقی امروز از مراسم رونمایی سامانه ستاره برای وثیقه‌گذاری الکترونیک سهام در قبال تسهیلات بانک‌ها در 3 بانک ملی، قرض‌الحسنه مهر‌ ایران و رسالت خبر داد.

وی گفت: یکی از خدماتی که سازمان بورس به مشتریان به ویژه سهامداران خرد ارائه می‌کند، خدمات در بستر الکترونیک از جمله وثیقه‌گذاری سهام برای وام‌های خرد و کلان است. 

رئیس سازمان بورس همچنین افزود: امسال سود سهام از طریق سامانه سجام و به صورت متمرکز برای سهامداران واریز شد و بار سنگینی که قبلاً سهامداران خرد برای گرفتن سود خود باید به بانک‌ها مراجعه می‌کردند، از دوش آنها برداشته شد.

عشقی اظهار کرد:‌ برای وثیقه‌گذاری الکترونیک سهام با کمک شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کارهای فنی انجام شده و وثیقه‌گذاری سهام به صورت الکترونیک در ظرف چند ثانیه انجام می‌شود، در حالی که قبلاً برای وثیقه‌گذاری سهام فرایند چند روزه و مراجعه به دفاتر کارگذاری و دفاتر اسناد رسمی باید انجام می‌شد،‌اما اکنون ظرف چند ثانیه سهام افراد به عنوان وثیقه وام‌ها و یا سایر خدمات در دستگاه قضایی استفاده می‌شود.

عشقی اظهار کرد: گاهی عدم تأمین به موقع وثیقه بانکی برای افراد مشکلاتی ایجاد می‌کرد اما با توثیق الکترونیکی سهام این مشکلات در دستگاه قضایی به راحتی قابل انجام است.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار اظهار داشت: در آینده طرح مشارکت سهامداران خرد در افزایش سرمایه‌ها و استفاده از حق‌تقدم سهام نیز به صورت الکترونیکی و متمرکز انجام خواهد شد و در مراحل بعدی دارایی‌هایی مانند گواهی سپرده سکه، اوراق بدهی و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری ای‌تی‌اف به عنوان وثیقه بانک‌ها برای گرفتن تسهیلات استفاده می‌شود.

وی ‌ادامه داد: شرکت‌های فین‌تک بر روی ابزارهای بازار سرمایه کار می‌کنند که به پویایی بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور و احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز حضور دارند.

/


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#