قیمت برق در اروپا به رکورد جدید رسید

چهارشنبه ، ۱۲ مرداد ۱۴۰۱-۱۷:۵۸
#

گرمای بالا و خشک‌سالی در اروپا ظرفیت تولید برق این قاره را کاهش داده و با توجه به کمبود گاز، قیمت برق را به بالاترین رقم رسانده است.

به‌گزارش بلومبرگ، شرایط جوی تابستان یعنی گرمای بالا و خشک‌سالی قیمت برق در اروپا را به بالاترین رقم رسانده و خبر از زمستانی سخت‌تر می‌دهد.
آب رودخانه‌ها بیش‌از حد برای استفاده در نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه گرم است و سطح آب آن‌قدر پایین است که نمی‌توان زغال‌سنگ را از طریق رودخانه راین به نیروگاه‌های برق رساند. بنابراین عرضه برق در اروپا بیش‌از پیش کاهش‌یافته است. این بدان معناست که وابستگی کشورهای اروپایی به گاز برای تامین نیاز به برق بیشتر شده و نمی‌توانند سوخت را برای فصل زمستان ذخیره کنند.

نیروگاه‌های برق معمولاً در فصل تابستان و با کاهش تقاضا وارد مرحله تعمیرات و نگهداری می‌شوند. اما هوای گرم تابستان شرایط را در سال جاری تغییر داده‌است. در شرایطی که اروپا با کمبود گاز مواجه است، هر ذره ظرفیت تولید برق برای مردم این قاره ارزش دارد.

خشک‌سالی و گرمای شدید قیمت برق در اروپا را حتی نسبت به فصل زمستان هم بالاتر برده‌است. کاهش بیشتر جریان گاز روسیه به اروپا شرایط را از این‌هم سخت‌تر خواهد کرد. انتظار می‌رود قیمت برق در اروپا همچنان روبه‌افزایش باشد.

گرمای بیش‌از اندازه هوا در فرانسه باعث آتش‌سوزی جنگل‌ها در غرب این کشور شده و به کشاورزان هم آسیب رسانده‌است. سطح آب در فرانسه 17 درصد پائین‌تر از متوسط 4 سال گذشته‌است.

انتظار می‌رود دمای هوا در جنوب فرانسه امروز به 40 درجه سانتی‌گراد برسد. گرمای هوا دمای رودخانه‌ها را هم بالا برده و توانایی فرانسه برای خنک کردن نیروگاه‌های برق هسته‌ای را تحت تاثیر قرار داده‌است. فرانسه معمولاً یک صادرکننده برق است، اما تولید برق هسته‌ای این کشور که 69 درصد از تولید برق اروپا در 2021 را تشکیل می‌داد، در سال جاری میلادی به پایین‌ترین رقم طی 30 سال گذشته رسیده و تا 2023 بهبود نخواهد یافت.

قیمت برق در آلمان 5.4 درصد افزایش‌یافته و به رکورد 405 یورو (414.56 دلار) در هر مگاوات ساعت رسیده‌است. قیمت برق در فرانسه هم با 2.8 درصد افزایش به 522 یورو رسیده‌است.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#