ترمز قیمت نفت در برابر نگرانی‌های اقتصادی

یکشنبه ، ۲۷ شهریور ۱۴۰۱-۱۱:۰۶
#

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر احتمال محدود شدن عرضه نفت عراق، افزایش یافت اما به دلیل نگرانی از دورنمای رکود اقتصادی، نتوانست کاهش هفتگی خود را معکوس کند.

بهای معاملات نفت برنت با ۵۱ سنت افزایش، در ۹۱ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک سنت افزایش، در ۸۵ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص هفته گذشته تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا، حدود دو درصد کاهش داشتند که سومین کاهش هفتگی متوالی آنها بود. نفت، به دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود و قوی شدن ارزش دلار، این کالا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند. شاخص دلار روز جمعه تقریبا ثابت بود اما برای چهارمین هفته در پنج هفته گذشته افزایش یافت.

هر دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در سه ماهه سوم، حدود ۲۰ درصد کاهش داشته اند که بزرگترین کاهش سه ماهه این شاخص‌ها از زمان آغاز پاندمی کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ است.

شرکت نفت بصره اعلام کرد صادرات نفت از پایانه نفتی بصره پس از این که شب گذشته به دلیل نشت نفت متوقف شد و این نشت مهار شد، به تدریج ازسرگرفته شده است.

نشت نفت در این بند که چهار سکوی بارگیری دارد و می تواند روزانه حداکثر ۱.۸ میلیون بشکه نفت صادر کند، قیمت‌ها را تحت تاثیر چشم انداز عرضه جهانی کمتر نفت، بالا برد. جان کیلداف، از شرکت "اگین کپیتال" در نیویورک گفت: این مسئله قطعا بازار را به دلیل گزارش‌های اولیه ای که درباره خروج این عرضه از بازار برای مدتی، وجود داشت، ترساند.

سرمایه گذاران مهیای افزایش بزرگ نرخ‌های بهره آمریکا می شوند که ممکن است به بروز رکود و کاهش تقاضا برای سوخت منجر شود. انتظار می رود فدرال رزرو در نشست سیاستگذاری روزهای ۲۰ و ۲۱ سپتامبر، نرخ بهره شبانه را به میزان ۷۵ واحد افزایش دهد.

بازار همچنین از دورنمایی که در جدیدترین گزارش آژانس بین المللی انرژی ترسیم شد، به وحشت افتاد. آژانس پیش بینی کرد رشد تقاضا برای نفت در سه ماهه چهارم به دلیل ضعیف شدن دورنمای تقاضا در چین، صفر می شود.

استفن برنوک، تحلیلگر شرکت "پی وی ام" در این باره گفت: هر دو نهاد صندوق بین المللی پول و بانک جهانی هشدار داده‌اند اقتصاد جهانی ممکن است سال آینده دچار رکود شود. این خبر بدی برای بخش تقاضا محسوب می‌شود و یک روز پس از پیش بینی آژانس بین المللی پول درباره تقاضا برای نفت منتشر شد. نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی به همراه انتظارات برای نرخ‌های بهره بالاتر در آمریکا، فشارهای کاهشی بر قیمت نفت را تشدید می کند.

تحلیلگران دیگر اظهار کردند: عامل منفی دیگر، اظهارات مقامات وزارت انرژی آمریکا بود که اعلام کردند بعید است ذخایر نفت استراتژیک تا پس از سال مالی ۲۰۲۳، پر شوند.

اگر اعضای اوپک پلاس تولید نفت را که در دیدار ماه اکتبر مورد بحث قرار خواهد گرفت، کاهش دهند، ممکن است از قیمت‌های نفت در سه ماهه چهارم پشتیبانی کند. همچنین بحران انرژی اروپا که با ابهام درباره عرضه نفت و گاز از سوی روسیه روبروست، می تواند برای قیمت‌ها مثبت باشد.

بر اساس گزارش رویترز، به نظر می رسد عرضه نفت آمریکا با افزایش روبروست. آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکت‌های حفاری آمریکایی هفته گذشته برای نخستین بار در سه هفته اخیر، به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی به خصوص در منطقه نفت شیل پرمیان، اضافه کردند.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#