عربستان و روسیه به نفت 100 دلاری نیاز دارند

یکشنبه ، ۲۷ شهریور ۱۴۰۱-۱۰:۰۲
#

عربستان و روسیه نفت 100 دلار در هر بشکه را جهت متعادل کردن بودجه‌های خود ترجیح می‌دهند.

به‌گزارش رویترز، عربستان و روسیه به عنوان سران ائتلاف اوپک پلاس، 100 دلار در هر بشکه را قیمتی عادلانه برای نفت می‌دانند که اقتصاد دنیا می‌تواند آن را تحمل کند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس بیش‌از 40 درصد از 100 میلیون بشکه در روز تولید جهانی نفت را در اختیار دارند. این ائتلاف تاثیر زیادی بر قیمت جهانی سوخت از طریق سیاست عرضه دارد.
اوپک پلاس علنا سطح قیمت موردنظر خود را اعلام نکرده‌است، اما مقامات ارشد این ائتلاف در عربستان و روسیه طی هفته‌های اخیر گفته‌اند که سیاست این گروه تمرکز بر اطمینان از تعادل بین عرضه و تقاضاست نه حمایت از قیمت نفت.
اما یکی از عوامل اساسی در تعادل بین عرضه و تقاضا قیمت نفت است. وقتی تقاضا از عرضه فراتر رود، قیمت نفت افزایش می‌یابد. عکس این قضیه هم صادق است. بیانیه‌های اعضای ائتلاف اوپک پلاس و افزایش یا کاهش عرضه نفت توسط آنها آنچه را به‌عنوان یک‌ قیمت منطقی برای نفت در نظر دارند نشان می‌دهد.
نشانه‌های اخیر حاکی از قیمت حدود 90 تا 100 دلار در هر بشکه برای نفت خام برنت به‌عنوان قیمت ترجیحی توسط ائتلاف اوپک پلاس است.

قیمت نفت در اکثر روزهای سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی بین 100 تا 120 دلار در هر بشکه بود که به دولت‌ها در سراسر دنیا در مورد تورم بالا هشدار داد.
آمریکا از کشورهای مختلف خواست به عربستان و سایر تولیدکنندگان برای افزایش عرضه نفت جهت پایین آوردن قیمت فشار آورند. اما تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا از جمله عربستان طی بیانیه‌های عمومی در هفته‌های اخیر از تصمیم خود برای حمایت از قیمت نفت که تا حدود 90 دلار پایین آمده خبر دادند. دراین‌بین، دورنمای اقتصاد دنیا و تقاضا ضعیف‌شده است.
ائتلاف اوپک پلاس در آخرین اجلاس خود تصمیم گرفت تولید نفت را 100 هزار بشکه در روز پایین بیاورد که نشان می‌دهد این گروه قصد دارد قیمت نفت را بالاتر از 90 دلار در هر بشکه نگه دارد.
به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا به قیمت بالاتری برای متعادل کردن بودجه‌های خود نیاز دارند. قیمت نفت بین 120 تا 130 دلار بسیار مخاطره‌آمیز است و عربستان اجازه رسیدن نفت به این قیمت را نمی‌دهد، اما نفت 100 دلاری تاثیر چندانی بر اقتصاد دنیا نخواهد گذاشت.
صندوق بین‌المللی پول در ماه آوریل پیش‌بینی کرد قیمت نفت مورد نیاز عربستان برای متعادل کردن بودجه‌اش 79 دلار و 20 سنت در هر بشکه است.
مقامات عربستان عقیده دارند شرکت‌های بزرگ نفت در سراسر دنیا برای حفظ سطح مناسبی از سرمایه‌گذاری جهت اطمینان از تعادل بین عرضه و تقاضا، به نفت 100 دلار در هر بشکه نیاز دارند.
هدف روسیه برای بالا نگه‌داشتن قیمت نفت متفاوت است. مسکو در سال جاری میلادی و پس‌از حمله به اوکراین مجبور شده نفت خود را با تخفیف‌های زیادی به خریداران آسیایی بفروشد. بنابراین ترجیح می‌دهد قیمت نفت پائین‌تر از 100 دلار در هر بشکه نباشد تا بتواند این تخفیف‌ها را جبران کند.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#