توافق‌های جدید امارات برای فروش ال‌ان‌جی و دیزل به آلمان

دوشنبه ، ۴ مهر ۱۴۰۱-۱۵:۴۵
#

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) با توافقی که میان مقامات اماراتی و آلمانی امضا شد، محموله‌های گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) و دیزل در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را برای شرکت‌های آلمانی تامین خواهد کرد.

در راستای توافق جدید "شتاب دهنده امنیت انرژی و صنعت" که بین امارات متحده عربی و آلمان امضا شد، شرکت ادنوک در اواخر سال ۲۰۲۲ یک محموله ال‌ان‌جی برای شرکت انرژی آلمانی RWE فراهم خواهد کرد. ادنوک همچنین چندین محموله ال‌ان‌جی برای مشتریان آلمانی اختصاص داده که در سال ۲۰۲۳ تحویل داده خواهند شد.

این توافق‌ها در جریان سفر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، به امارات متحده عربی امضا شدند. شولتس در سفر دو روزه به منطقه خلیج فارس، ابتدا به عربستان سعودی رفت و دومین محل توقفش، امارات متحده عربی بود و از آنجا به قطر می‌رود که قرار است قراردادهای انرژی را امضا کند.

ادنوک که نخستین محموله دیزل به آلمان را در سپتامبر تحویل داد، با شرکت ویلهلم هویر برای تحویل ماهانه ۲۵۰ هزار تن دیزل در سال ۲۰۲۳ توافق کرده است.

با کاهش عرضه گاز روسیه از مسیر خط لوله نورد استریم ۱، نیروگاه‌های آلمانی در تلاش برای متنوع کردن منابع واردات گاز و تقویت ظرفیت واردات ال‌ان‌جی هستند.

شرکتهای یونی‌پر، RWE و EnBW در ۱۶ اوت، تفاهم‌نامه‌ای را برای تامین گاز در واحدهای تبدیل ال‌ان‌جی به گاز طبیعی و ذخیره سازی شناور ویلهمس‌هافن و برونزبوتل امضا کردند. قرار است این واحدها با ظرفیت ۱۲.۵ میلیارد متر مکعب در سال، فعالیتشان را زمستان امسال آغاز کنند.

آلمان سرگرم ساخت پنج پروژه تبدیل ال‌ان‌جی به گاز طبیعی و ذخیره سازی شناور (FSRU) است اما تمرکز اصلی، تامین ال‌ان‌جی برای پایگاه‌های ویلهمس‌هافن و برونزبوتل است. این دو پایگاه در برونزبوتل و ویلهمس‌هافن توسط شرکت‌های RWE و یونی‌پر اداره می‌شوند.

تامین فرآورده‌های نفتی

پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه، آلمان دومین خریدار بزرگ نفت روسیه پس از چین بود و طبق آمار آژانس بین المللی انرژی، ۶۸۷ هزار بشکه در روز نفت خام و ۱۴۹ هزار بشکه در روز فرآورده‌های نفتی از روسیه در نوامبر سال ۲۰۲۱ وارد کرد. بیشتر این نفت از طریق خط لوله دروژبا تحویل داده شد و مقادیر کوچکتری هم با نفتکش به روتردام و بنادر ویلهمس‌هافن و برونزبوتل حمل شد.

اکثر پالایشگاه‌ها و واردکنندگان آلمانی از مارس، واردات نفت از روسیه را متوقف کرده‌اند و وابستگی آلمان به نفت روسیه، از ۳۵ درصد پیش از آغاز جنگ در اوکراین، به ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

ادنوک توافقنامه‌هایی را با مشتریان آلمانی از جمله شرکت برق استیگ و تولیدکننده مس آروبیس برای تامین آمونیاک کم کربن امضا کرده است. نخستین محموله آمونیاک ۱۵ سپتامبر به آلمان رسید و آروبیس از آن به عنوان خوراک در کارخانه‌اش استفاده خواهد کرد.

همچنین ادنوک قصد دارد با شرکت‌های آلمانی متعدد در زمینه پروژه‌های هیدروژن همکاری کند و قراردادهایی با شرکت‌هایی شامل یونی‌پر، آروبیس و RWE امضا کرده است. این شرکت در راستای یک پروژه آزمایشی، ۲۱ مارس توافقی با شرکت‌های آلمانی هیدروژنیوس و یونی‌پر  برای واردات به ویلهمس‌هافن امضا کرد که شامل صادرات ۷ تا ۱۰ هزار تن در سال هیدروژن سبز از ابتدای سال ۲۰۲۵ است.

ادنوک قصد دارد ۲۵ درصد از هیدروژن پاک وارداتی و مشتقاتی مانند آمونیاک را برای آلمان تامین کند.

امارات متحده عربی سهم ۲۵ درصد از بازار هیدروژن سبز و آبی جهان را تا سال ۲۰۳۰ هدف گرفته است.

بر اساس گزارش پلاتس، در راستای توافق‌هایی که روز یکشنبه امضا شدند، شرکت انرژی تجدیدپذیر مصدر هم فرصتهایی را برای توسعه نیروی بادی فراساحلی به ظرفیت ۱۰ گیگاوات در دریای شمالی و دریای بالتیک در آلمان تا سال ۲۰۳۰، بررسی خواهد کرد.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#