رشد دو دلاری قیمت جهانی نفت با افزایش تقاضا

شنبه ، ۱ بهمن ۱۴۰۱-۱۰:۴۶
#

قیمت نفت برنت در روز جمعه پس از کاهش صبحگاهی به رقم ۸۵/۷۰ در نهایت با حدود ۲ دلار در هر بشکه افزایش به ۸۷/۷۰ رسید و دومین افزایش پیاپی هفتگی را ثبت کرد. روشن شدن دورنمای اقتصاد چین احتمال افزایش تقاضا برای سوخت در دومین اقتصاد بزرگ دنیا را افزایش داده و از قیمت نفت حمایت کرده‌است.

 آژانس بین‌المللی انرژی در روز چهارشنبه اعلام کرد برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی در چین تقاضای جهانی برای نفت را در سال جاری میلادی به بالاترین رقم می‌رساند. اوپک هم یک روز قبل‌از آن بهبود تقاضا در چین را پیش‌بینی کرده بود.

 قیمت بسته شدن نفت برنت در روز جمعه با 1 دلار و 47 سنت معادل 1‌.71 درصد افزایش به 87 دلار و 63 سنت رسید. نفت آمریکا هم با 98 سنت معادل 1.22 درصد افزایش 81 دلار و 31 سنت معامله می‌شود.

 قیمت نفت برنت طی یک هفته گذشته پس از نوسان چهار دلاری نهایتا 2.8 درصد و نفت آمریکا 1.8 درصد افزایش قیمت داشته است.

 امید به آهسته شدن روند افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا هم یکی از عوامل بالا رفتن قیمت نفت بوده‌است. اکثر اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند بانک فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در دو اجلاس آینده تنها 25 واحد افزایش دهد و بعد، آن را تا پایان سال جاری ثابت نگه‌دارد.

 یکی دیگر از دلایل بالا رفتن قیمت نفت کاهش تعداد چاه‌های نفت آمریکا تا 613 حلقه چاه است، یعنی پایین‌ترین رقم از ماه نوامبر.

 تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه هم بازارهای جهانی را مختل کرده و قیمت نفت را بالا برده است.

 


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#