کمبود و گرانی تخم مرغ مشکل جهانی است/ باز هم مقصر روسیه

شنبه ، ۱ بهمن ۱۴۰۱-۲۰:۱۳
#

جماران نوشت: قیمت تخم مرغ در سراسر جهان طی سال گذشته افزایش یافت زیرا آنفولانزای مرغی گله های مرغ را از بین برد و پیامدهای جنگ روسیه با اوکراین قیمت انرژی و خوراک دام را افزایش داد.

در ایالات متحده، قیمت تخم مرغ از افزایش سایر اقلام مواد غذایی بسیار فراتر رفته است و در ۱۲ ماه منتهی به دسامبر در مقایسه با سال قبل، نزدیک به ۶۰ درصد افزایش یافته است. در ژاپن، قیمت عمده فروشی به رکورد بالایی رسیده است.

در نیوزیلند که نسبت به بسیاری از کشورها به ازای هر نفر تخم مرغ بیشتری مصرف می‌کند، با تغییر قوانین کشاورزی این فشار تشدید شده است. و افزایش هزینه ها باعث ایجاد جنون شده است و مردم به دنبال مرغ آنلاین هستند تا بتوانند منابع اصلی انبارداری خود را تامین کنند.

روز سه‌شنبه، سخنگوی سایت حراج محلی محبوب Trade Me به سی ان ان گفت که جست‌وجوها برای جوجه‌ها و تجهیزات مربوط به نگهداری از آن‌ها تا کنون در این ماه ۱۹۰ درصد نسبت به مدت مشابه یک ماه قبل افزایش یافته است.

میلی سیلوستر، سخنگوی این شرکت گفت: از آغاز ژانویه، ما شاهد بیش از ۶۵۰۰۰ جستجو برای جوجه ها و سایر اقلام مرتبط با مرغ، مانند فیدر، قفسه و غذا بوده ایم.

این کمبود همچنین باعث سردرد شدید نانوایان در کشور شده است.

رون ون تیل، صاحب نانوایی در نزدیکی شهر کرایست چرچ، که مجبور شده طرز تهیه کیک و کلوچه‌هایش را تنظیم کند، می‌گوید: «همه مردم اکنون سعی می‌کنند جوجه‌ها را برای خانه بخرند، زیرا نمی‌توانند تخم‌مرغ تهیه کنند.

ون تیل گفت خواهرش "چهار جوجه کاملاً جدید" را در حراجی از طریق Trade Me می‌فروشد که بیش از دو برابر قیمت معمول به دست می‌آورد.

این روند طرفداران رفاه حیوانات را بر آن داشته است که نسبت به خریدهای فوری هشدار دهند.

کلزی مدیر عامل انجمن پیشگیری از ظلم به حیوانات (SPCA) در نیوزیلند گفت: جوجه ها برای مدت طولانی زندگی می کنند. آنها از هشت تا ۱۰ سال عمر می کنند، گاهی اوقات حتی بیشتر بسته به نژادشان.

کلزی همچنین خاطرنشان کرد که مرغ ها در تمام طول زندگی خود تخم تولید نمی کنند و عادات تخم گذاری آنها به عواملی از جمله سن و آب و هوای محلی آنها بستگی دارد.

او گفت: «بنابراین اگر مردم فقط به این دلیل که [فکر می‌کنند] یک منبع دائمی تخم‌مرغ دارند، جوجه می‌گیرند، اینطور نیست.» ما از مردم می خواهیم که آنها را به عنوان حیوانات همدم در نظر بگیرند که آنها هستند.

Trade Me همچنین از مشتریان خود در بازار خود خواسته است که در مورد خرید خود فکر کنند.

سیلوستر در بیانیه‌ای گفت: «مهم است که اعضای ما از مسئولیت‌های مربوط به داشتن مرغ آگاه باشند و به خوبی از آنها مراقبت کنند.»

کارشناسان بهداشت نیز در حال بررسی هستند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC)، هر فردی که برای یک قفسه در حیاط خلوت ثبت نام می کند، باید هنگام دست زدن به حیوانات و تخم های آنها، به ویژه به دلیل خطر میکروب های مرتبط با سالمونلا، مراقبت ویژه ای داشته باشد.

کمبود تخم مرغ در نیوزیلند با تغییرات پیش بینی شده طولانی مدت در قانون کشاورزی مرتبط است که از اول ژانویه امسال اجرایی شد.

طبق SPCA، قانون تولید تخم مرغ را از جوجه‌هایی که در قفس‌های معمولی یا «باتری» نگهداری می‌شوند، ممنوع می‌کند - معمولاً فضاهای فلزی تنگ که رفاه کافی برای مرغ‌ها فراهم نمی‌کنند.

به همین دلیل در سال ۲۰۱۲، دولت ممنوعیت چنین تسهیلاتی را اعلام کرد.

پیتر هاید، نماینده وزارت صنایع اولیه نیوزلند در بیانیه ای در پاسخ به سوالی درباره کمبود فعلی به سی ان ان گفت: «دوره گذار ۱۰ ساله به دور از قفس های معمولی معرفی شد تا به تولیدکنندگان تخم مرغ فرصت داده شود تا شیوه های کشاورزی را تغییر دهند. .

هاید، سرپرست ملی وزارت رفاه در امور رفاه حیوانات و شناسایی و ردیابی حیوانات ملی، اضافه کرد: «تولیدکنندگان تخم‌مرغ این گزینه را داشتند که به قفس‌های مستعمره، انبارها و سیستم‌های محدوده آزاد بروند.»

هاید گفت که در ۱۸ ماه گذشته، این وزارتخانه "به طور منظم با اپراتورها در تماس بوده و از مزارع نیاز به انتقال بازدید کرده است."به گفته برخی از کسب و کارها، حتی با وجود مدت زمان طولانی، این ممنوعیت باعث ایجاد موانع در عرضه شده است.

Foodstuffs، یک سوپرمارکت زنجیره‌ای نیوزلند، اخیراً محدودیت‌های موقتی را برای خرید هر مشتری تعیین کرده است.

اما وستر، رئیس روابط عمومی شرکت در بیانیه ای به سی ان ان گفت: «این یک تغییر قابل توجه برای صنعت تامین تخم مرغ است. "ما در حال کار با تامین کنندگان تخم مرغ هستیم تا پیشنهاد خود را در انواع دیگر تخم مرغ افزایش دهیم."

شمارش معکوس، یکی دیگر از خرده فروشان عمده مواد غذایی، گفت که اگرچه در حال حاضر محدودیتی برای فروش تخم مرغ ندارد، اما مشتریان را تشویق می کند «فقط آنچه را که نیاز دارند بخرند» تا از عرضه کافی برای همه اطمینان حاصل شود.

سایر کسب و کارها مجبور شده اند شرایط را تغییر دهند.

ون تیل، صاحب نانوایی، گفت که تیم او تخم مرغ های تازه را در دستور العمل برای مواد جایگزین جایگزین کرده است.

مالک قدیمی نانوایی رنگیورا شاهد بوده است که قیمت عمده فروشی تخم مرغ تازه در مقایسه با چهار ماه قبل حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است و باعث شده است که به جای آن تخم مرغ های خشک بیشتری خریداری کند.

ون تیل همچنین به تغییرات در سایر غذاخوری‌های محلی اشاره کرد و گفت که برخی از کافه‌ها شروع به حذف غذاهای خاصی از منوی خود کرده‌اند، بنابراین «به‌جای خوردن پنج غذای صبحانه [با] تخم‌مرغ، ممکن است فقط دو عدد بخورید».

او افزود: «و مشتری امیدوار است پنکیک یا وافل را برمی‌دارد. "یا هر پیشنهاد دیگری که به دست می آورید."


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#