میرکاظمی: بودجه ۱۴۰۲ کمترین مغایرت را خواهد داشت/منابع لازم قابل وصول هستند

یکشنبه ، ۲ بهمن ۱۴۰۱-۱۳:۵۸
#

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور صبح امروز (یکشنبه ۲ بهمن ماه) در جریان بررسی کلیات بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور گفت: از آنجا که بحث امروز در مورد کلیات است جزئیات بحث بودجه را به صورت تفصیلی در کمیسیون‌ها توضیح خواهیم داد. نمایندگان اشکالات و نکاتی را درباره بودجه سال آینده مطرح کردند که به مهمترین و پرتکرار ترین آنها پاسخ می‌دهم.

وی افزود: موضوع اول درباره منابع بودجه است که آیا قابل وصول هستند یا خیر؟ در بودجه عمومی کشور در منابع و مصارف به سمتی می‌رویم که ۹۵ درصد آنچه در لایحه آمده است، اجرایی شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: پیش بینی ما این است که کمتر از ۵ درصد مغایرت درباره بودجه سال ۱۴۰۲ میان عملکرد و لایحه اتفاق بیفتد.

میرکاظمی بیان کرد: سال گذشته اختلاف بسیار کمی را میان عملکرد بودجه و لایحه دولت شاهد بودیم چرا که سقف بودجه در مجلس تغییر نیافت و این موضوع باعث شد کمترین مغایرت را داشته باشیم.

وی گفت: یکی از ویژگی‌هایی که به شدت آن را کنترل می‌کنیم این است که منابعی را در نظر بگیریم که قابل وصول باشند و مصارفی را مدنظر قرار دهیم که اجتناب ناپذیر هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: سال گذشته توانستیم هزینه‌های اضافی را مدیریت کنیم و همین موضوع باعث شد علیرغم اینکه وقتی دولت را تحویل گرفتیم برای پرداخت حقوق‌ها مشکل داشتیم اما پایان سال موفق شدیم حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان را به بخش عمرانی و اشتغال زایی تخصیص بدهیم و پرداخت کنیم.

میرکاظمی تأکید کرد: امسال به سمتی می‌رویم که کمترین مغایرت را داشته باشیم و در بودجه سال ۱۴۰۲ منابع لازم را در نظر گرفته ایم.

وی در ادامه اظهار کرد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ منابع عمومی ۱۹۸۴ همت دیده شده است که ۷۰۰ همت آن مربوط به حوزه مالیات می‌باشد. میزان مالیاتی که ما می‌گیریم به نسبت تولید ناخالص عدد قابل توجهی نیست و با توجه به اعلام سازمان مالیاتی این ظرفیت وجود دارد که با توسعه مودیان مالیاتی و استفاده از فناوری اطلاعات رقم ۷۰۰ همت از وجه مالیات در بودجه سال آینده تحقق یابد. اگر این میزان مالیات تحقق یابد ما تازه به ضریب ۳.۷ نسبت به تولید ناخالص در اخذ مالیات می‌رسیم در حالی که در سایر کشورها این نسبت بین ۹ تا ۲۵ درصد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: حدود ۶۰۳ همت درآمد از محل فروش نفت پیش بینی شده است و این‌که قیمت نفت از ۸۵ دلار به ۷۵ دلار کاهش یابد یا از روزانه ۱۴۰۰ بشکه به ۱۲۰۰ بشکه برسد فرقی ندارد؛ آنچه که مهم است این است که ۶۰۳ هزار میلیارد تومان درآمد از فروش نفت قابل احصاء است و اعتقاد داریم که کمترین مخاطره را خواهد داشت. در حوزه واگذاری اموال منقول و غیرمنقول نیز همین طور است.

وی تاکید کرد: سهام ستاره خلیج فارس که سال جاری به فروش رسید دو قسط آن سال آینده به مبلغ ۱۸ همت وصول خواهد شد. پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۲ میزان فروش اموال رشد قابل توجهی داشته باشد.

میرکاظمی عنوان کرد: از سوی دیگر پیش‌بینی شده که ۴۰ درصد به حساب صندوق توسعه ملی واریز کنیم. در سال جاری نیز سهم صندوق ۴۰ درصد بود، اما با اجازه رهبری ۲۰ درصد از آن به بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اولویت طرح‌های عمرانی و اشتغال هدایت شد. در سال آینده نیز سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت ۴۰ درصد پیش‌بینی شده و سهم دولت ۴۵.۵ درصد پیش‌بینی شده و ۱۴.۵ درصد سهم شرکت ملی نفت است. این یک ویژگی مثبت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به شمار می‌رود که ما برداشتی از صندوق توسعه ملی نداریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: عده‌ای از نمایندگان درباره تراز عملیاتی نکات قابل تاملی را مطرح کردند. از آنجا که در تبصره ۱۴ در طول سنوات گذشته هزینه‌هایی دیده شده بود که از جنس یارانه نبود و توازن این تبصره را برهم می‌ریخت ما ۱۵ همت از هزینه‌هایی که در تبصره ۱۴ دیده شده بود را جدا کرده و به بخش بودجه منتقل کردیم.

وی ادامه داد: بدین ترتیب کمترین کسری تراز عملیاتی را خواهیم داشت، در بودجه سال آینده دولت با کاهش هزینه‌های خود به سمت توجه به تملک دارایی و سرمایه‌ گذاری رفته تا پروژه‌های عمرانی در حوزه‌های مختلف پیش برده شود.

میرکاظمی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰۰ همت پروژه نیمه تمام داریم، تاکید کرد: در بودجه، مشارکت مردم در اجرای پروژه‌ها دیده شده است. همچنین در لایحه برنامه هفتم نیز مشارکت عمومی و خصوصی برای طرح های نیمه تمام را به طور جدی لحاظ خواهیم کرد. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: اگر روش تأمین اعتبار برای پروژه‌ها تغییر نیابد و از ظرفیت مردم استفاده نشود، عدم تخصیص منابع به پروژه‌ها تکرار شده و همچنان نگران نیمه تمام ماندن پروژه‌ها خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از تورم در منابع و مصارف ریشه دارد، بیان کرد: برای مدیریت مصرف منابع تلاش شده تا استقراض نکنیم و فشار بر مردم کم شود، بر همین اساس میزان پایه پولی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کاهش پیدا خواهد کرد.

میرکاظمی اظهار کرد: بانک مرکزی اضافه برداشت بانک‌ها را مدیریت خواهد کرد که با این کار افزایش پایه پولی کنترل می‌شود؛ از مجلس می‌خواهیم اجازه دهد مدیریت تبصره‌ها بر اساس آیین‌نامه تدوین شده از سوی دولت پیش برود تا بتوانیم پایه پولی را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی که باعث افزایش هزینه‌ها بر مردم می‌شد را نخواهیم داشت؛ ۲۵۰ همت تسویه بدهی اوراق می‌کنیم که دولت‌های قبل هزینه کرده بودند؛ اما ماهیانه ۱۸۰ اوراق منتشر و ۱۵ همت اوراق تسویه کردیم، سال آینده نیز ۳۳۰ همت به صندوق‌ها کمک می‌شود که با در نظر گرفتن ۱۸۰ همت کمک به سازمان تأمین اجتماعی، ۳۴۵ همت خواهد شد.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#