افزایش قیمت جهانی نفت برای دومین روز پیاپی

سه شنبه ، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱-۱۲:۰۷
#

به گزارش رویترز، قیمت نفت در روز سه‌شنبه برای دومین روز پیاپی افزایش یافته است. خوش‌بینی نسبت‌به بهبود تقاضا در چین و نگرانی در مورد کمبود عرضه پس‌از بسته شدن یکی از پایانه‌های بزرگ صادراتی به‌دنبال زلزله ترکیه از عوامل اصلی افزایش قیمت نفت بوده‌است.

 قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 78 سنت معادل 0.96 درصد افزایش به 81 دلار و 77 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 78 سنت معادل 1.05 درصد افزایش 74 دلار و 89 سنت معامله می‌شود.

 آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد نیمی از بهبود تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری میلادی از طرف چین باشد. تقاضا برای سوخت هواپیما در این کشور رو به افزایش است.

 عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا قیمت فروش نفت خام خود به خریداران آسیایی را برای اولین‌بار در 6 ماه گذشته افزایش داده است. این اقدام با توجه به امید به بهبود تقاضای نفت مخصوصاً در چین صورت‌گرفته است.

 فعالیت در پایانه صادرات نفت در جیحان ترکیه با ظرفیت 1 میلیون بشکه در روز پس‌از زلزله بزرگی که در این منطقه رخ داده، متوقف شده‌است. پایانه BTC که نفت خام آذری را به بازارهای بین‌الملل می‌رساند تا ششم یا هشتم فوریه بسته خواهد بود.

 دانیل هاینس، استراتژیست ارشد کالا در بانک ANZ سیدنی تعطیلی فاز اول میدان نفتی یوهان اسوردراپ در دریای شمال نروژ با ظرفیت 535 هزار بشکه در روز را هم از دلایل افزایش قیمت نفت می‌داند.

 از طرف دیگر، بازار نفت از نزدیک سخنرانی جروم پاول، رئیس خزانه‌داری آمریکا در روز چهارشنبه را بررسی می‌کند. افزایش نرخ بهره باعث قدرت گرفتن دلار می‌شود که می‌تواند خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر کند.

 به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت نفت یک اقدام محتاطانه قبل‌از سخنرانی پاول باشد.

 


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#