رئیس سازمان بورس: عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده است

دوشنبه ، ۲۲ اسفند ۱۴۰۱-۱۶:۴۳
#

رئیس سازمان بورس در آخرین نشست سال جاری به تشریح عملکرد سازمان بورس در سال گذشته پرداخت.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس در چهارمین نشست خبری سال 1401 ضمن اشاره به وضعیت فعلی و همچنین چشم انداز و برنامه های سال آتی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: سالی که گذشت همراه با تلاطم های مختلفی برای بازار سرمایه بود، از ریسک های سیستماتیک تا نوسان قیمت های جهانی مواردی بودند که امسال بازار سرمایه بسیار از آنها تاثیر گرفت. هر اقدامات مهمی که در سال جاری به جهت افزایش شفافیت و همچنین تسهیل دسترسی و ثبات بازار سرمایه صورت گرفت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- شکست انحصار در صدور مجوز نهاد های مالی، از اقدامات مهم سال جاری بود چرا که یکی از اهداف اصلی سازمان توسعه سرمایه گذار غیر مستقیم است. در سال 1401 شاهد افزایش صندوق های تضمین اصل سرمایه، صندوق های بخشی و اهرمی که عمدتا توسط بخش خصوصی با همراهی سازمان آماده شدند، بودیم که از اتفاقات بسیار مثبت سال جاری بود که در سال آتی نیز قطعا بیشتر و جامع تر خواهند شدند.

2-اصلاح و ارتقای زیر ساخت های بازار، از دیگر اقدامات امسال به شمار می رود. به عنوان مثال تغییر دامنه نوسان سهام از این دست اقدامات است که سبب افزایش نقدشوندگی بازار شد و ادامه این مسیر در دستور کار سال آتی است. هدف ما این است که دیگر در بازار شاهد سقف های قیمتی و همچنین صف های خرید و فروش نباشیم.

3- نشان دادن عمق مظنه نیز از دیگر اقدامات در سال جاری بود که باعث شد تا دسترسی یکسان همه به اطلاعات به وجود بیاید، امروز همه  در دیدن عمق بازار یکسان هستند.

4- بسته بودن نماد ها از شکایات و گلایه های جدی فعالان بازار بود، که در سال جاری زمان بسته بودن نمادها به حداقل زمان ممکن کاهش یافت.

5- گواهی سپرده ی نفت خام نیز از دیگر اقدامات سال جاری است که تحولی در حوزه نفت می تواند باشد.

6- در سال جاری، ارزش معاملات در بازار کالایی به بالای 1000 همت و بیش از 110 میلیون تن رسید که اعدادی بسیار قابل قبول است و عمده این فروش ها نیز توسط شرکت های بورسی صورت می‌گیرد.

7- سال آینده سال اجرای حاکمیت شرکتی است، لازم به ذکر است که در این حوزه نقص های جدی وجود دارد که در سال آینده هدف سازمان پیگیری حقوق سهامداران و اجرای کامل حاکمیت شرکتی است.

8- تمام سودهای نقدی در سال جاری توسط سجام پرداخت شد. در سودهای رسوبی شخصی بود که حدود 100 میلیارد تومان سود رسوبی از شرکت ها طلب داشت که شرکت ها پرداخت نکرده بودند که در سال جاری پرداخت شد.

9- زمان داوری توسط هیئت داوری به عنوان مرجع تخصصی رفع اختلافات در بازار سرمایه که در سال های قبل شاید به یکسال نیز می رسید، هم اکنون به کمتر از 100 روز رسیده است که از اتفاقات مهم به حساب می آید.

دغدغه سهامداران در بودجه لحاظ شده است

رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت بودجه و دغدغه سهامداران بورسی در خصوص اعداد و رقم بودجه و تاثیرات احتمالی آن بر فضای بازار سرمایه گفت: امسال قبل از این که بحث بودجه مطرح شود، کمیته متشکل از کارشناسان و صاحب نظران و همچنین نمایندگان مجلس و مرکز پژوهش ها تشکیل شد و بیش از 30 بند در آنجا در حمایت از بازار سرمایه تدوین شد و نتایج آن در اختیار دولت و کمیسیون تلفیق قرار گرفت. همچنین از دیگر اقداماتی که صورت گرفت می توان به عنوان مثال به خوراک پتروشیمی ها اشاره کرد، همانطور که شاهد بودیم در بحث خوراک، تعدیلی صورت گرفت و اختیار آن به دولت واگذار شد.

گفتنی است در خصوص صندوق تثبیت، کاهش مالیات شرکت های بورسی نیز شاهد اتفاقات مثبت برای بازار هستیم.

گفتنی است در سال جاری نزدیک به 170 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از سود رسوبی شرکت ها داشتیم که مالیات این سود اگر قرار بود اخذ شود عدد قابل توجهی می‌شد.

افزایش دامنه نوسان سهام، از برنامه های سال آتی است

همچنین عشقی در خصوص جزئیات افزایش دامنه نوسان گفت: هنوز زمان تغییر دامنه نوسان مشخص نیست و در تصمیم گیری این موضوع عجله نمی کنیم چرا که دستکاری زیرساخت‌های بازار اگر زیاد شود چندان خوب نیست. ولی افزایش دامنه نوسان تا 10 درصد در نظر است که البته هنوز قطعی نیست.

نماد بانک آینده همچنان بسته می‌ماند

وی در پاسخ به توقف نماد بانک آینده و آخرین وضعیت سهام این بانک گفت: بانک آینده ابهامات زیادی دارد، ولی هنوز به جمع بندی نرسیده ایم اما با این سطح از ابهاماتی که  در صورت های مالی و در قرارداد های این بانک وجود دارد، نماد بسته می ماند. این بانک در 30 شهریور سال 1400 به دنبال یک شفاف سازی متوقف شد و از آن روز تا کنون ابهامات آن روز به روز بیشتر شده است.

آخرین وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا

رئیس سازمان بورس در خصوص آخرین وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در دو سال گذشته قیمت کارخانه ی خودروسازها اصلاح نشده بود، خودرو شاید در حالت عادی جایش در بورس نبود ولی در شرایطی که به وجود آمده بود (قرعه کشی)، نتیجه ای جز نابود شدن شرکت های خودروسازی نداشت. در 5-6 سال گذشته هیچ خودروی جدیدی به بازار عرضه نشد که مشخصا به این دلیل بود که هیچ بخش تحقیق و توسعه ای در این شرکت ها به دلیل زیان ده بودن وجود نداشت.

لازم به ذکر است که عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده است، اما امروز شورای رقابت مدعی شده است که قیمت خودرو ها را به نحوی تعیین می کند که شرکت های خودروساز بتوانند سود منصفانه ای کنند، در این صورت سازمان بورس هیچ مخالفتی با عرضه خودرو در سایر بسترها ندارد و در این شرایط دیگر نیازی نیست خودرو در بورس عرضه شود. مهمترین چالش ما با خودروسازان رعایت حقوق سهامداران است که با وزارت صمت در این خصوص صحبت کرده ایم.

آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت و بازگشایی نمادهای استانی

عشقی در خصوص واریز سود سهام عدالت گفت: 6-7 شرکت از مجموع شرکت هایی که در سود سهام عدالت را واریز می کنند، واریز نکرده اند که در هفته ی جاری واریز خواهند کرد، با واریز این شرکت ها، مبالغ تکمیل می‌شود و سعی می‌کنیم تا سود در همین روزهای پایانی سال برای سهامداران سهام عدالت واریز شود.

نمادهای استانی هم بعد از برگزاری مجامع شان باز خواهند شد، اما هنوز در خصوص مجامع این شرکت ها جمع بندی نشده است، دلیل آن هم این است که ما به دنبال آن هستیم که این مجامع با بیشترین سهامدار خرد برگزار شود.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#